printlogo


روحانی: 25 درصد از بدهی خارجی‌ کشور کاهش یافت/ به سمت بیگانگان دست دراز نکردیم
روحانی: 25 درصد از بدهی خارجی‌ کشور کاهش یافت/ به سمت بیگانگان دست دراز نکردیم
کد خبر: 10913
رئیس جمهور با بیان اینکه 25 درصد از بدهی خارجی کشور کاهش یافته است، گفت: به سمت بیگانگان و خارجی ها، صندوق های بین المللی دست دراز نکردیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در اجتماع مردم شیروان در ورزشگاه شهدای کارگر اظهار کرد: در سال 96، 12 میلیارد و 400 میلیون بدهی خارجی داشتیم که امروز این بدهی به 9 و نیم میلیارد بدهی خارجی کاهش یافته است.

وی ادامه داد:‌ حدود 25 درصد بدهی خارجی ما کاهش یافته است و این یعنی علی رغم اینکه ما در سختی قرار گرفته ایم، به سمت بیگانگان و خارجی ها، صندوق های بین المللی دست دراز نکردیم و روی پای خود ایستادیم و مخارج خود را در حد امکان تأمین و بخشی از بدهی ها را تأمین کرده ایم.

روحانی با اشاره به حضور مردم در هوای بسیار گرم شیروان اظهار کرد: حضورتان در این جا برای نشان دادن وحدت و اتحاد ملی و مشت قدرت به آنهایی است که علیه ملت بزرگ ایران مشغول توطئه هستند.

وی افزود: مولای ما حضرت علی بن موسی الرضا با آن درایت و هوشمندی شان در مسیر سیاسی که انتخاب کردند، و با روش و شیوه ای که در آن شرایط بسیار سخت در حکومت بنی‌العباس توانستند در این دیار مردم را به راه حق هدایت کنند به عنوان مفخر برای ما ایرانیان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیامبراسلام(ص) پیش از تولد امام هشتم درباره ایشان و قبر امام هشتم و طوس و خراسان سخن گفتند: آن آستان مقدسی است که هر گرفتاری به آنجا پناه ببرد، گره های زندگی اش گشوده می شود و هر گناهکاری که در آنجا پیشگاه خداوند توبه کند، خداوند توبه او را قبول می کند. امام هشتم مفخر ماست و می دانیم در پناه امام هشتم در برابر قدرت ها می ایستیم و پیروزی نهایی از آن ملت ایران است.

وی بیان کرد: چهارده ماه است که سخت ترین تحریم را بزرگترین قدرت اقتصادی و نظامی دنیا علیه ملت ایران تحمیل کرده است، تحریمی که اگر علیه هر ملت دیگری می شد،‌ آن ملت را از پا در می آورد، اما ملت قهرمان و غیور و هوشمند و ملت مقاوم ایران اسلامی در طول این چهارده ماه با قدرت در برابر آنها ایستادگی کرده است.

روحانی اظهار کرد: در هر مسیری که آمریکایی ها در این 14 ماه(مسیرهای اجتماعی، سیاسی، حقوقی) پیش رفتند، منجر به شکست شدند. در سازمان ملل در اجتماعات مختلف و در هفته اخیر حضورشان در اژانس بین المللی اتمی نشان داد هیچ کشوری از دنیا به ادعای آنها اعتنایی نکرد و در اجلاس شورای حکام اژانس بین المللی اتمی جز آمریکا و دو کشور دیگر تمامی کشورها از ملت ایران حمایت کردند. این به معنای پیروزی و موفقیت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی بیان کرد:‌ در دادگاه بین المللی که ما از آمریکا شکایت بردیم، در مرحله اول این دادگاه آمریکا را محکوم کرد. همچنین آمریکا در افکار عمومی هم محکوم شده است. آمریکا در منطقه همچون افغانستان،‌عراق،‌سوریه و حتی‌ یمن شکست خورد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ اگر کسی امروز ادعا کند ملت ایران در سایه این فشارها در اراده او تزلزل ایجاد شده این سخن ناروا ، ناصحیح و دروغ است. اگر کسی امروز مدعی شود که در ایران اسلامی، نظام ما، ملت ما و دولت ما ناکارآمد است و نتوانسته به مشکلات مردم توجه کند، سخنی ناصحیح و نارواست. ما مشکلاتی داریم و در این کشور درشرایط بسیار سختی زندگی می کنیم، اما در عین حال دست به دست هم داده ایم و در کنار هم ایستاده ایم و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

وی بیان کرد:‌ آیا من شعار می دهم که از مشکلات عبور می کنیم یا دلیل دارم و برای این سخنم آمارهایی دارم. ما در این مدت 14 ماهی که فشار تحریم بر ما شدید شده است، بدهی خارجی ما از اواخر سال 96 تا امروز کاهش یافته است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما در طول این یکسال علیرغم سختی، اشتغال ما افزایش یافته و بیکاری کاهش یافته است. مسلما امروز یک مشکل ما بیکاری است و همه باید با تلاش یکدیگر در کنار هم از توان ها استفاده کنیم تا جوانان مشغول کار و تلاش باشند.

وی با اشاره به این موضوع که بیکاری همچنان یکی از معضلات ما به شمار می رود، گفت: آمار بیکاری در سال گذشته 1/12 دهم درصد بوده که امروز این رقم به 8/10 دهم درصد کاهش یافته است.همچنین 321 هزار اشتغال از بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ایجاد شده است.

روحانی اظهار کرد:‌ شما مردم، کشاورزان، ‌صنعتگران، ‌کارگران و همه کارآفرینان، ‌کسبه بودید که اشتغال را ایجاد و زمین ایران را آباد کردید. شما بودیم که ما را در گندم به خودکفایی رسانید. حتی شما بودید که در سیل بنیان کن، در کنار هم قرار گرفتید و به کمک خواهران و برادران سیل زده تان شتافتید و امیدوارم با تلاش یکدیگر کاری کنیم که تا پایان امسال آنها به خانه های خود برگردند؛ آنهایی که خانه های شان در سیل ویران شده است.

وی بیان کرد: امروز از ملت ایران، نیروهای مسلح، وزارتخانه، دستگاه های اجرایی، نهادها تشکر می کنم که در حد توان و امکان در این شرایط سخت همه توان خود را به کار گرفتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: شما شاهد هستید که اگر سختی داریم، اما دل مرده نیستیم و دل زنده هستیم. ما سختی و مشکلات داریم اما روحیه بلندی در برابر دشمنان داریم. ما در هوای گرم و سرد، در روز روشن و شب تاریک در تمام شرایط در کنار یکدیگریم و ما همه برادریم. فارس، کرد، ترکمن، کرمانجی ها، شیعه، سنی، همه متحدیم و همه برادریم و همه اقوام و مذاهب در کنار هم هستیم. امروز راهی که خداوند پیش روی ما گذشته وحدت، ‌اتحاد، ‌تعاون و کمک به یکدیگر است.

وی بیان کرد:‌ امروز 10 هزار و 500 میلیون تومان پروزه افتتاح خواهیم کرد. علی رغم سختی هایی که ما داشتیم و داریم، امروز طرح بزرگ اقتصادی و صنعتی را در جاجرم به افتتاح خواهیم رساند. همچنین برای این طرح هزار و هفتصد میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و امروز یکی از مراکز بزرگ کشورمان در تولید پودر الومینیوم و شمش آلومینیوم خراسان شمالی ما به شمار می رود.

روحانی اظهار کرد:‌ ملت ایران به کارگران این استان و سرمایه گذاران این استان و مهندسان و تلاشگران، دانشجویان و افتخار می کند که استان را سرزنده نگه داشته است.

وی افزود:‌امروز در حوزه های برق و آب سه هزار و هفتصد میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهیم کرد. همچنین در نیروگاه گازی شیروان؛ فاز دوم بخار نیروگاه و پست برق را امروز به عنوان یک بخش بزرگی که می تواند برق استان را تأمین کند، به دنبال طرح های قبلی اش، ‌فاز تکمیلی اش در شیروان افتتاح خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: سند و کانال های انتقال آب در منطقه سد چندیر امروز افتتاح خواهد شد. در سایه این سد آبرسانی به 30 روستا با جمعیت 21 هزار نفر و آبیاری 560 هکتار و اشتغالزایی 2500 نفر تأمین می شود. این موضوع از پروژه های مهمی است که امروز در چندیر افتتاح می شود.

وی افزود:‌ ما در آغاز انقلاب تنها 7 هزار مگاوات برق داشتیم. همچنین در آغاز دولت یازدهم در سال 92 برق ما 69 هزار مگاوات بوده که امروز برق این رقم به 81 هزار مگاوات رسیده است یعنی در طول این شش سال، 12 مگاوات برق اضافه شده است.

روحانی اظهار کرد:‌ آنهایی که می گویند ملت و کشور ایران از مسیر پیشرفت بازداشته شده است؛ آنهایی که در کاخ سفید ادعا می کنند، اقتصاد ایران را منجر به شکست می کنند، حرف شان نارواست. در این دولت سالانه حدود 2 هزار مگاوات برق افتتاح می شود.

وی با اشاره به این موضوع که در آغاز انقلاب 19 سد داشتیم، گفت: در سال 92 و ابتدای دولت یازدهم ‌144 سد داشتیم که امروز 179 سد ملی در کشورمان فعال است. یعنی در طول این 6 سال، 35 سد را تکمیل و افتتاح کرده ایم. ملت ما در مسیر احیای کشور تلاش روز افزونی را دارند.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت تصمیم گرفته است در این سفر 811 میلیارد تومان طرح و پروژه را آغاز کند. در سال 94 و در سفر قبلی دولت به این استان، بخشی از قول ها اجرایی و بخشی دیگر نیمه کارمانده است، اما مقدار اعتباری که قول داده بودیم 625 میلیارد تومان بود که در این سفر 780 میلیارد تومان را جایگزین 625 میلیارد تومان می کنیم، یعنی بیش از قولی که داده بودیم را پرداخت کردیم. همچنین بخشی را که ناقص مانده بود در این سفر پروژه را تکمیل خواهیم کرد.

وی افزود:‌ در جلسه ای که در تهران با حضور وزرا و مقامات محلی استان خراسان شمالی داشتیم، اعلام کردند که دو پروژه در این استان از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل تصمیم داریم تا در زمان باقی مانده دولت دوازدهم یعنی دو سال آینده این دو پروژه را تکمیل کنیم.

روحانی ادامه داد: اولین پروژه بزرگراه بجنورد به گرگان است. ما در این سفر 200 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص دادیم تا این جاده برای زائران و مردم استان تکمیل شود.

وی افزود: دومین طرحی که برای استان خراسان شمالی بسیار اهمیت دارد، در بخش راه آهن است که از جوین به اسفراین متصل شود. برای این پروژه 200 میلیارد تومان هزینه نیاز است که این هزینه را اختصاص دادیم. در این سفر 400 میلیارد تومان برای راه و راه آهن اختصاص دادیم.
رئیس جمهور تصریح کرد:‌ برای ورزشکاران، قهرمان به استادیوم های استان و تکمیل آن 7 میلیارد تومان تخصصی داده ایم.

وی افزود:‌ما در بقیه پروژه و طرح هایی که به شما قول داده ایم، عصر امروز در شورای اداری استان تصمیم خواهیم گرفت، عمل و اجرایی می کنیم.

روحانی اظهار کرد: مجموعه اعتباراتی که در این سفر(بخش های دولتی، صندوق ها، نهادهای غیردولتی، بخش ارزی) در مجموع تخصیص داده می شود، 5 هزار و 500 میلیارد تومان خواهد بود. این امر نشان می دهد که دولت به فکر مردم ایران و مردم استان خراسان شمالی است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما امروز مهمان شما مردم خراسان شمالی و البته مهمان آقای وزیر کشور هستیم.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/10913