printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
از کودک 2 ساله تا رهبران قبایل عراق در خدمت زائران اربعین/ این عشق از کجا می‌آید
از کودک 2 ساله تا رهبران قبایل عراق در خدمت زائران اربعین/ این عشق از کجا می‌آید
کد خبر: 12386
دیدن صحنه هایی از فروتنی مردم و موکب داران عراقی در خدمت به زائران گاهی حتی ما مردم ایران را که شهره به مهمان‌نوازی هستیم را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد موکب‌هایی که در آن فقیرترین مردم عراق و غنی‌ترین آن‌ها از رهبران قبایل در خدمت زائران سیدالشهدا هستند .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اربعین و پیاده‌روی اربعین این روزها نقل محافل همه دلدادگان مکتب سیدالشهدا است، توفیق پیاده‌روی اربعین آرزویی است که نه‌تنها مسلمانان و شیعیان بلکه دیگر ادیان و مذاهب نیز آن را طلب می‌کنند لحظه‌به‌لحظه اربعین و پیاده‌روی اربعین پر است از جلوه‌هایی که نمی‌توان از کنار آن‌ها به‌راحتی گذشت یکی از جلوه‌هایی که پیاده‌روی اربعین به نمایش می‌گذارد شکوه و عظمت اسلام است این عظمت چنان در دل‌وجان مردم ازجمله مردم عراق ریشه دوانده که از هیچ تلاشی برای خدمت به زائران اربعین دریغ نمی‌کنند.

دیدن صحنه هایی از فروتنی مردم و موکب داران عراقی در خدمت به زائران گاهی حتی ما مردم ایران را که شهره به مهمان‌نوازی هستیم را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد موکب‌هایی که در آن فقیرترین مردم عراق و غنی‌ترین آن‌ها از رهبران قبایل در خدمت زائران سیدالشهدا هستند . و برایشان فرقی نمی‌کند این زائر از چه مذهب، دین و ملیت و نژادی باشد همین‌که زائران امام حسین(ع) است برایشان کافی است تا از دل‌وجان به زائر امام حسین (ع) خدمت کنند.

مهمان‌نوازی عراقی‌ها وصف‌ناپذیر است

زائران اربعین که این سفر را تجربه کردند اند خاطراتی از احترام و مهمان‌نوازی موکب داران و مردم عراق نقل می‌کنند که جز با حضور در این پیاده‌روی نمی‌توان آن را درک کرد اینکه استاد دانشگاه‌های معتبر یک کشور باشی  و فروتنانه به‌پای زائری که دین و آیین و رسم و شغل آن را نمی‌دانی بیفتی تا به او خدمت کنی در هیچ آئین و منطقی جز منطق و مکتب سیدالشهدا نمی‌گنجد.

هانیه مقدم یکی از زائران اربعین که 6 سال است در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور دارد در گفتگو با خبرنگار قم قم فردا گفت : مردم عراق بسیار مهمان‌نواز هستند تا جایی که به زائران اربعین التماس می‌کنند تا مهمان آن‌ها شوند کجای دنیا این صحنه را می‌توان دید، 3 سال پیش در ایام اربعین به زیارت حرم سیدالشهدا رفتیم در راه متوجه شدیم راننده از مسیری دیگری حرکت می‌کند کمی ترسیدیم بعد از مدتی خودرو جلوی درب یک‌خانه  متوقف شد درب خانه باز شد و اهالی خانه از پیر و جوان به استقبال ما آمدند راننده یک گوسفند مهیا کرده بود و جلوی پای ما آن را  قربانی کرد ما متوجه شدیم که خانواده شیعه و مهمان‌نوازی هستند وارد خانه شدیم او از برادرانش و پدرش گفت که به دست داعش شهید شده بودند بعد از پذیرایی و با احترام زیاد و مهمان‌نوازی ما را به حرم رساند و بسیار تشکر کرد که مهمان‌خانه‌اش شدیم.

اربعین و پیاده‌روی اربعین متعلق به همه انسان‌ها با هر دیدگاه سیاسی، دینی و مذهبی است و مهمان‌نوازی عراقی‌ها  و زیبایی‌های پیاده‌روی اربعین را نه یک قشر خاص بلکه همه به آن اذعان می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند منکر مهمان‌نوازی و این اخلاص و فروتنی موکب داران و مردم عراق در خدمت به زائران اربعین باشد.

عراقی‌ها با سیدالشهدا معامله می‌کنند

غلامعلی رجائی مشاور اسبق مرحوم رفسنجانی با اشاره به مهمان‌نوازی توصیف‌ناپذیر موکب داران و مردم عراق در پیاده‌روی اربعین در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: بعد از سقوط صدام  9 بار در پیاده‌روی اربعین شرکت کردم اربعین یک ظرفیت نهفته بود که توسط مردم و بدون دخالت دولت‌ها احیا شد.

رجائی با اشاره به مهمان‌نوازی موکب داران عراقی از زائران اربعین افزود: در مسیر پیاده‌روی اربعین فقط امام حسین(ع) دیده می‌شود، مردم عراق ماه‌ها قبل از آغاز پیاده‌روی اربعین در تدارک پذیرایی از زائران هستند به باغ‌ها می‌روند چوب جمع‌آوری می‌کنند تا زغال آماده کنند مواد غذایی تهیه و انبار می‌کنند و خودشان را برای پذیرایی از میلیون‌ها نفر آماده می‌کنند.

مشاور اسبق مرحوم رفسنجانی بیان کرد: اینکه رهبر یک قبیله که برای خودش مقام و دستگاه و جایگاه و آدابی دارد  فارغ از همه آن جلال  و شکوه و آداب در موکب‌ها حضور پیدا می‌کند و مانند یک انسان عادی کار می‌کند باعث تعجب و حیرت است.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات زیادی از مهمان‌نوازی و اخلاص عراقی‌ها در طول سفرهای خود به عراق دیده است گفت: در چند سفر اخیر خود برای پیاده‌روی اربعین از سمت عشایر و از مسیر طریق فرات و طریق علما می‌رفتم در این مسیر چند کودک را دیدم که یک سینی کوچک در دستشان بود و در آن مقداری نان و پیاز و ترشی و ماهی‌هایی که خودشان از نهر نزدیک آنجا گرفته بودند قرار داشت که مادرشان آن را تدارک دیده بود و بضاعتشان همین بود و کودکان با پای پیاده ایستاده بودند و از زائران پذیرایی می‌کردند، این نوع مهمان‌نوازی بی‌نظیر را دیگران نیز فراوان نقل کرده‌اند.

امام حسین بزرگترین درس آزادی را داد

همچنین کارن خانلری نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار کرد: اگر قسمت شود من هم قصد رفتن به پیاده‌روی اربعین رادارم از دوستانی که به زیارت اربعین می‌روند درخواست کردم که از طرف من هم نائب الزیاره باشند ان شاالله که بتوانم در پیاده‌روی اربعین شرکت کنم.

نماینده مسیحیان ارمنی شمال کشور با اشاره به ارادت قشرهای مختلف به امام حسین(ع) گفت: امام حسین(ع) نشان دادند که انسان باید درراه عقاید و اعتقاداتش از جان خودش و نزدیکانش اگر نیاز باشد بگذرد این درس بسیار بزرگی است کاری که امام حسین(ع) انجام دادند همان کاری بود که حضرت عیسی مسیح(ع) در زمان خودشان انجام دادند.

آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی عضو خبرگان رهبری نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا بیان کرد: در زیارت امام سوم شیعیان قومیت‌ها، ملیت‌ها، نژادها، رنگ‌ها، گویش‌ها و حتی عقیده‌ها و آیین‌ها مطرح نیستند و تنها علاقه و دلدادگی حرف اول را می‌زند، این پیاده‌روی اختصاص به شیعیان ندارد و بسیاری از کسانی که مسلمان هم نیستند و به امام حسین عشق می‌ورزند، در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند.

دیدن صحنه‌ها و جلوه‌های اربعین که در غیرازاین روز به‌ندرت دیده می‌شود نمایش عظیمی از حقانیت قیام عاشورا و مکتب سیدالشهدا دارد که اربعین پیام‌آور آن به جهانیان است، همین پیام‌آور بودن آن باعث به حرکت درآمدن حرکت‌های آزادی‌خواهانه در سراسر جهان می‌شود به همین خاطر دشمنان اسلام  هرسال سعی می‌کنند در آستانه اربعین این اتفاق بزرگ را کمرنگ کنند و بری آن حاشیه به وجود بیاورند اما ملت‌ها بدون دخالت دولت‌ها و با اخلاص و مهربانی و محبت این توطئه‌ها را خنثی می‌کنند.

اربعین راهی به‌سوی سیدالشهدا

انسیه شاه‌حسینی کارگردان سینما نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار قم فردا با تأکید بر توصیف‌ناپذیری مهمان‌نوازی عراقی‌ها از زائران سیدالشهدا بیان کرد:  سال گذشته هم هم‌زمان با ایام پیاده‌روی اربعین دشمنان به دنبال اختلاف‌افکنی بودند که یکی از مسئولان عراق این جمله را گفت "ما آماده‌ایم و درب‌های عراق به روی شما ایرانی‌ها گشوده است و قلب‌های ما فرش زیر پای زائران است" این جمله بسیار زیبا همه توطئه‌ها را خنثی کرد من با شنیدن این جمله اشک ریختم که چگونه با یک جمله دشمنان ناکام ماندند و یک عرب این‌گونه به فارس‌ها خوش‌آمد گفت.

شاه‌حسینی گفت: البته مردم ایران هم وقتی در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند پاسخ مهربانی‌های عراقی‌ها را می‌دهند کنار هم قرار گرفتن پرچم‌های ایران و عراق پاسخ به مهربانی موکب داران عراقی و خنثی کردن توطئه دشمنان است.

این عشق است که یک انسان دارای مقام و منزلت دنیایی را تبدیل به یک خادم فروتن در برابر زائران می کند و تنها  خریدار این عشق سیدالشهدا است عشق خدمت به زائران سیدالشهدا در دل مردم عراق چنان جای گرفته که با هیچ فریب و نیرنگی کم‌رنگ نمی‌شود تصاویر فقط یک جاده را نشان می‌دهند جاده‌ای مملو از جمعیت اما کیلومترها دورتر از آن جاده و در روستاهای فقیرنشین و عشایر بادیه‌نشین با هر آنچه در بضاعت دارند از زائران پیاده‌روی اربعین پذیرایی می‌کنند و این راه همچنان ادامه دارد.

مرضیه مهدیلو
انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/12386