printlogo


پیشکسوت تعزیه در گفتگو با قم فردا:
تعزیه قم در جایگاه بالایی قرار دارد/ تعزیه‌خوان باید بدون غرور و تکبر تعزیه‌خوانی کند
تعزیه قم در جایگاه بالایی قرار دارد/ تعزیه‌خوان باید بدون غرور و تکبر تعزیه‌خوانی کند
کد خبر: 12611
پیشکسوت تعزیه با اشاره به نقش تعزیه در انتقال فرهنگ عاشورا گفت:خوشبختانه تعزیه قم در کشور جایگاه بسیار بالایی دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  ایام ماه محرم معمولاً مردم در حسینیه و تکایا حضور پیدا کرده و به عزاداری سید و سالار شهیدان و شهدای کربلا می پردازند و ایام ماه صفر مخصوصاً دو دهه آخر صفر تعزیه خوانی و اجرای شبیه خوانی در کوچه پس کوچه ها و خیابان ها و تکایای شهر از اصلی ترین نوع عزاداری است، تعزیه یک نمایش کاملاً ایرانی و دارای اهمیت است که یکی از منابع و ابزارها و بسترهای انتقال فرهنگ عاشورا در طول سنت 1400 ساله اسلام است از این‌ جهت باید به تعزیه بها و ارزش زیادی قائل باشیم.

در این زمینه با حمید کریمی یکی از پیشکسوتان اجرای شبیه خوانی و تعزیه در قم به گفتگو نشستیم.

خودتان را معرفی کنید.

کریمی: حمید کریمی هستم متولد سال 1358  کارشناسی ایمنی و با افتخار آتش نشان شهر کریمه اهل بیت و مدیر روابط عمومی آتش نشانی قم هستم.

از چه زمانی تعزیه خوانی را آغاز کردید و علت علاقه شما به تعزیه چه بود؟

کریمی: 36 سال است که در نمایش تعزیه خوانی حضور پیدا می کنم از سال 1362دقیقاً از سن چهارسالگی در روستان سایان از بخش شهر قروه درجزین همدان زیر نظر استاد مرحوم حاج حسین آقا خسروی تعزیه خوانی رو شروع کردم خانواده مذهبی و علاقه مند بنده به تعزیه و عشق به اهل بیت باعث گرایش درونی من به سمت تعزیه خوانی شد از طرف طایفه مادری همه فامیل اکثراً تعزیه خوان بوده و از طرف طایفه پدر بیشتر به بحث مناجات خوانی در مراسمات مذهبی مشغول بوده که بحث ارثی بودن نیز یکی از دلایل گرایش به این هنر مقدس تعزیه خوانی بود.

تعزیه خوان باید بدون غرور و تکبر تعزیه خوانی کند

ویژگی های تعزیه خوانی اهل بیت از نظر محتوا چه باید باشد؟

کریمی: یک تعزیه خوان باید به معنی واقعی عاشق اهل بیت بود و به فرمایشات ایشان توجه کافی نماید، اولین هدف امام حسین(ع) برپایی نماز و مبارز با ظلم و ستم بود که باید یک تعزیه خوان منش امام حسین (ع) را در خود داشته باشد، تعزیه خوان باید به‌دوراز غرور و تکبر و درنهایت اخلاص تعزیه اجرا کند تا تأثیر بیشتری بر مردم بگذارد

 یک شبیه خوان در ذکر مصیبت و در ذکر شادی اهل بیت باید چه اصول و قواعد دینی و تاریخی را رعایت کند؟

کریمی: یک تعزیه خوان در ذکر مصیبت و ذکر شادی اهل بیت باید حتماً به مقاتل و کتب معتبر مراجعه کرده و مطالب خود را بیان کند و از تحریف و اضافه کردن مطالب غیر پرهیز نماید.

یکی از اصول تعزیه خوانی شاگردی کردن نزد بزرگان تعزیه می باشد سپس صحیح خواندن شعرهای نسخ تعزیه و در بعد از آن اجرا یا همان ایفای نقش که تأثیر واقعی را داشته باشد.

جایگاه تعزیه قم در تعزیه های کشور چه جایگاهی است؟

کریمی: من بیشتر به زبان ترکی تعزیه خوانی می کنم ولی خوشبختانه تعزیه قم در کشور جایگاه بسیار بالایی دارد با حضور اساتید بنام همچون میرزا ابوالفضل منبت کار، سید حسن گل ختمی، مهدی صیادی و دیگر عزیزان تعزیه در قم جایگاه خوبی دارد.

 سبک های غربی مداحی به تعزیه خوانی نیز آسیب زده است

نظر شما در مورد سبک های جدید مداحی که برگرفته از موسیقی های غربی چیست چرا برخی از مداحان از این سبک استفاده می کنند؟

کریمی: متأسفانه در سال های اخیر سبک های جدید و غربی وارد عزاداری های ما شده که تعزیه خوانی نیز از این بابت آسیب های دیده است در صورتی که اگر دقت کنیم متوجه می شویم که ماندگاری این سبک های جدید بسیار کم بوده و سبک های سنتی و اصیل هیچ وقت از نظر مردم کم رنگ نمی شوند که این هم لطف ارباب است.

نقش تعزیه از گذشته تاکنون در احیای فرهنگ عاشورا و اربعین چیست؟

کریمی: چون تأثیر دیدن اجرا به همراه خواندن در ذهن مردم و مخصوصاً کودکان نقش می بندد پس می توان به‌جرئت گفت که  هنر تعزیه خوانی در زنده نگاه داشتن قیام امام حسین(ع) و انتقال آن به نسل های بعدی تأثیر زیادی داشته و دارد.

آیا به بهانه جذب جوانان به هیئت، مداح می تواند هر سبکی در مداحی را اجرا کند؟

کریمی: واقعا ما مجاز نیستم به بهانه جذب جوانان هر سبکی را وارد مداحی و تعزیه کنیم به طور مثال متأسفانه چند سالی است که در کنار یک مداح شخصی دیگری برای هماهنگی ریتم، ذکر حسین حسین را طوری می گوید که شنونده اصلا حرف ح را متوجه نمی شود و تنها  سین می شنود که این واقعا بی احترامی به اسم زیبای امام حسین(ع) می باشد و یا در تعزیه عده‌ای در گروه موزیک آهنگ های سخیف اجرا می کنند که باعث ناراحتی بزرگان عرصه تعزیه و علما شده است.

قم نیازمند مکان های مخصوص اجرای تعزیه است

تعزیه های خیابانی هنوز مورد استقبال مردم قرار دارد؟

کریمی: بله اما  متأسفانه به علت نبود تکیه‌های تعزیه در قم همچنان تعزیه در خیابان ها و معابر اجرا می شود که این موضوع بعضاً باعث بروز مشکلاتی برای مردم و حمل و نقل شده است که باید مسئولین محترم چاره برای این مورد بیندیشند.

توصیه شما به نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به شبیه‌خوانی چیست؟

کریمی: عزیزانی که علاقه مند یادگیری تعزیه خوانی هستند حتماً باید از سنین کودکی و زیر نظر اساتید واقعی تعزیه شاگردی نمایند تا با اصول تعزیه خوانی آشنا شده و به نحوه صحیح اجرا نمایند متاسفانه عده‌ای هستند با دیدن فیلم تعزیه و خرید لباس به طرق مختلف وارد عرصه تعزیه خوانی شدند که بزرگ‌ترین افت تعزیه همین افراد هستند.

 خاطره‌ای خاصی از اجرای تعزیه دارید که برای خوانندگان جذاب باشد(عنایت اهل‌بیت به شما یا اطرافیانتان).

کریمی: یکی از معجزه هایی که بنده در تعزیه امام حسین (ع) دیدم حادثه‌ای بود که برای فرزند خودم رخ داد فرزندم حدوداً سه ساله بود که روز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) لباس تعزیه پوشیده بود و سوار بر اسب براثر حرکت ناگهانی اسب از روی اسب بروی زمین و میله های داربست سقوط کرد که همه مردم حاضر در میدان بعد از دیدن فرزندم و کبودی رنگ صورت و قطع نفس گفتند بچه فوت شده بلافاصله به بیمارستان اعزام شدیم پزشکان از تمامی قسمت های بدن فرزندم عکس گرفته و اعلام کردند هیچ شکستگی و آسیبی مشاهده نمی شود و به لطف ارباب بچه سه ساله بنده زنده ماند و هم اکنون چهار ده ساله است و خود نیز تعزیه خوانی می کند.

 تعزیه خوان ها زیر نظر ارگان خاصی هستند ارتباط‌گیری و تعامل تعزیه‌خوان ها چگونه برقرار می شود؟

کریمی: متأسفانه از تعزیه خوان ها حمایت خواصی از طرف هیچ نهادی و یا ارگانی نمی شود در بعضی مواقع اقداماتی ارشاد در فرهنگسراها انجام می شود که کافی نیست در چند سال گذشته انجمن تعزیه خوانی ایران فعالیت خود را در تهران آغاز کرد و هنوز ادامه دارد ولی هیچ حمایتی از طرف دولت نمی شود.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزارم

کریمی: من هم از شما تشکر می کنم.

گفتگو از مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/12611