printlogo


عضو شورای اسلامی شهر قم:
نیروگاه حرارتی از عوامل اصلی آلودگی شهر قم است
نیروگاه حرارتی از عوامل اصلی آلودگی شهر قم است
کد خبر: 14291
بختیاری با اشاره به اینکه ظرفیت زیستی در شهر قم رعایت نشده است گفت: یکی از کانون‌های اصلی آلودگی هوای شهر قم در این چند سال اخیر نیروگاه حرارتی است.
حسن بختیاری در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به آلودگی هوای قم، اظهار کرد: بحث آلودگی در کلان شهرها در فصل زمستان به دلیل پایداری هوا تشدید می شود علت اصلی آن هم این است ظرفیت زیستی شهرها از جمله شهر قم محدود است و در کنار صنعتی شدن شهرها جمعیت از ظرفیت زیستی شهرها بیشتر است.

عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: همچنین افزایش میزان خودرو و سوخت های مختلفی که درون شهرها وجود دارد از جمله بخاری ها منابع تولید آلودگی هستند که در کلان شهرها وجود دارند.

وی ادامه داد: همه عوامل آلودگی هوا در قم وجود دارد همچنین عدم وجود جریان های هوایی باعث شده سکون هوایی رخ دهد و جابجایی هوا وجود نداشته باشد.

بختیاری گفت: در طراحی شهرها باید ظرفیت زیستی شهرها  لحاظ شود اما در شهرهایی مانند قم که شکل و طراحی بدون در نظر گرفتن ظرفیت زیستی ایجاد شده اند باید به دنبال اصلاح و مدیریت موضوع آلودگی و عوامل آلودگی هوا در جهت تغییر و اصلاح سوخت های مصرفی حرکت کرد.

صنایع آلاینده عامل اصلی آلودگی سلفچگان

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: برای اینکه در سال های آینده مشکل آلودگی کلان شهرهایی مانند قم تشدید نشود باید به سمت برقی کردن و یا گازسوز کردن خودروها حرکت کرد این موضوع بسیار جدی است و باید مدیریت شود تا میزان آلاینده ها در شهرها کاهش پیدا کند.

بختیاری تصریح کرد: افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی باعث کاهش آلودگی هوای قم می شود زیرا اصلی ترین عامل آلودگی هوای قم خودروها هستند هر تدبیری که منجر شود تردد خودروها در شهر کاهش پیدا کند باعث کاهش آلودگی هوای شهر قم و جلوگیری از به وجود آمدن شرایط بحرانی می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که کارشناسان محیط زیست اعتقاد دارند آلودگی هوای قم به خاطر صنایع آلاینده اطراف قم است نه خودروها نظر شما چیست؟ گفت: این مسئله در خصوص شهر صنعتی مانند سلفچگان صادق است در شهر سلفچگان اصلی ترین عامل آلودگی هوا آلاینده های صنعتی هستند.

وی عنوان کرد: اما به صورت مشخص مهمترین عامل آلودگی شهر قم خودروها هستند و صنایع به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا محسوب نمی شوند البته فعالیت واحدهایی مانند کوره پزخانه ها نیز در آلودگی هوای قم مؤثر است.

بختیاری بیان کرد: در واقع ذرات معلق عامل آلاینده در شهر قم هستند که منشأ آن‌ها سوخت‌های فسیلی  است همچنین ذرات گردو غبار که از کانون های اطراف وارد شهر می شوند در کنار عوامل دیگر آلودگی هوای قم را تشدید می کنند.

عضو شورای شهر قم گفت: البته یکی دیگر از کانون های اصلی آلودگی هوای شهر قم در این چند سال اخیر نیروگاه حرارتی است.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/14291