printlogo


آسمان سربی تهران و راهکارهای اجرا نشده
آسمان سربی تهران و راهکارهای اجرا نشده
کد خبر: 14615
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ، چند وقتی است آلودگی هوا، همه شهروندان را از پیر و جوان تا فقیر و غنی را دچار مشکل کرده و نفس همه را گرفته است.

حتی برخی نویسندگان از زندگی در تهران به عنوان سختترین کار پس از کار در معدن یاد کردند و گفتند با این همه آلودگی که در تهران وجود دارد، زنده و سالم ماندن مردم، به معجزه می ماند. در فیلمی که از عوارض آلودگی روی سلامت پوست منتشر شده به روشنی اثرات ویرانگر هوای آلوده بر سلامت شهروندان مشخص است. نکته منفی ماجرا این است که مدیران بهداشتی می گویند از آلودگی هوا هیچ راه گریزی نیست و حتی چیزی به نام ماسک فیلتردار وجود ندارد. با این حساب، دور از انتظار نبود برخی از افراد با مشاغل که مجبور بودند در هوای آلوده حضور داشته باشند، دچار مشکل شوند. حتی خبر رسید که سلامتی ماموران پلیس راهور در خیابانها به مشکل برخورده است. مشکل آنقدر لاینحل شده که طبق معمول طنزنویسان با دستمایه قراردادن این مشکل، سعی کردند مردم را حتی به زور هم شده بخندانند.

آلودگی هوای تهران از همه جا، از سطح خیابان، از هواپیما و حتی از فراز قله توچال قابل رویت است.

ناسالم بودن هوای تهران حتی با بارش بارانهای پراکنده در پایتخت هم درمان نشد. آنقدر هوا بد شد که دولت هم ناچار شد مدارس را تعطیل کند و توضیحات واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور درباره تعطیلات مدارس به خوبی بیانگر هشدارهای سلامت برای دانش آموزان است. بسیاری هم بر این باور هستند که تعطیلات مدارس اثری بر آلودگی هوا ندارد و کاملا بی نتیجه است.

در حال حاضر، خسارات آلودگی هوا فقط به سلامت شهروندان و تعطیلی خلاصه نمی شود. آمار سرسام آور خسارات میلیاردی ناشی از تعطیلات آلودگی هوا هم بخش دیگری از مشکلات و تبعات ناشی از آلودگی هوا است.

گزارشها نشان می دهد به جز تهران، شهرهای صنعتی کشور از جمله ۸ کلانشهر هم دچار مشکل حاد آلودگی هوا شده اند.

حتی خبر رسید جلسات برخی از نهادهای حاکمیتی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل آلودگی هوا برگزار نشده است. با وجود این مشکلات، برخی فعالان شهری از جمله رئیس شورای شهر تهران، می گویند فردا که باران ببارد، باد بوزد و هوا صاف شود، دیگر کسی به فکر مردم هنگام آلودگی هوا نخواهد بود.

مشکل اصلی اینجا بود که یک هفته تعطیلی هم نتوانست آلودگی هوای تهران را رفع کند و کماکان شرایط اضطرار آلودگی هوا در بسیاری از نقاط تهران برقراراست.

در این میانان انگار همچنان اظهارات کارشناسان درباره راهکار کاهش آلودگی هوای تهران، در حد اظهارنظر باقی می ماند. از جمله یک کارشناس سازمان محیط زیست که می گوید برای سالم شدن هوای تهران باید جلوی خودروسازی های بی کیفیت را گرفت. مسعود تجریشی معاون این سازمان در گفتگو با خبرآنلاین به صراحت اعلام کرد: مسئله ما روز و ساعت وقوع این اتفاقات است و بزرگترین مسئله هم جمع شدن اتفاقات مختلف کنار هم است. در سال ۴ سال گذشته حداقل ۳۰۰هزار خودرو به تهران اضافه شده است. دود این خودروها کجا می‌روند؟ اصلا به این شکل نمی توانیم انتظار داشته باشیم کیفیت هوا بهبود یابد، باید به شکل ضربتی عمل کنیم، باید قبول کنیم رشد اقتصادی بیاید پایین و هوا بهتر شود.

در مقابل این اظهارات البته برخی چهره ها از جمله پزشکیان، نماینده تبریزی ها در مجلس می گویند عامل کاهش آلودگی هوا، خودروهای بنزینی نیست.  این دعوا، همچنان ادامه دارد و حتی مرکز مطالعات شهرداری تهران هم به میان گود آمده و می گوید باید عامل آلودگی هوای تهران را در جاهای دیگری به جز شهرداری تهران یافت، نهادهایی مانند وزارت صمت یا سازمان انرژی اتمی!

ماحصل بی توجهی به این مشکلات می شود مراجعه ۱۳ هزار نفر از شهروندان که دچار مشکلات قلبی و ریوی حاصل از آلودگی هوا به اورژانس و بیمارستان ها که همچنان این مراجعات ادامه دارد.

البته گوش مسئولان برای شنیدن راهکارهای کاهش آلودگی هوا که مربوط به خودشان است، سنگین شده ولی درباره راهکارهای مردمی برای کاهش آلودگی هوای تهران همیشه گوشهای مردم شنواست.

مشکل دیگر، علاوه بر آلودگی هوا، انتشار بوی بد و مشکوکی است که هر چند وقت یک بار، باعث مشکل برای شهروندان می شود و کسی نمی داند عامل آن نیست. با وجودی که شهرداری تهران ۵ سناریو برای بوی بد تهران را مطرح کرده،  هنوز برای این موضوع تعیین تکلیف نهایی نشده است.

گرچه گفته می شود آلودگی هوای تهران شنبه از این شهر رخت برمی بندد اما آنطور که کارشناسان هواشناسی می گویند، یکشنبه یا دوشنبه هفته بعد این پدیده دوباره به پایتخت و دیگر شهرهای صنعتی بارخواهد گشت.



انتهای پیام/
 
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/14615