printlogo


مشکلات بی پایان بافت‌های فرسوده؛
از آب‌گرفتگی در زمان بارندگی تا عدم دسترسی به امکانات مناسب شهری
از آب‌گرفتگی در زمان بارندگی تا عدم دسترسی به امکانات مناسب شهری
کد خبر: 15919
بافت‌های فراموش‌شده شاید عبارت بهتری برای بافت‌های فرسوده شهر قم باشد که این روزها ساکنان آن‌ها با مشکلات فراوانی دسته و پنجه نرم می‌کنند و شاید دعا می‌کنند که بارندگی‌های شدید سراغ شهر قم نیاید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  عده‌ای آن را پرونده همیشه باز می‌دادند وعده‌ای دیگر مخاطره‌ای جدی برای امنیت شهروندان، اما هر چه که هست شواهد نشان می‌دهد برخلاف برخی از نقاط شهر به‌خصوص قسمت‌های حاشیه‌ای که هرروز شاهد ساخت‌وساز و.. در آن‌ها هستیم، بافت‌های فرسوده با کوچه‌های تنگ و باریکش هیچ فرقی نسبت به گذشته نکرده‌اند و همان شکلی هستند که بودند.

شهر قم با 12 هزار هکتار وسعت دارای 1700 هکتار بافت فرسوده است که درواقع 15 درصد مساحت شهر قم را شامل می‌شود.



حال در نظر بگیرید تقریباً یک‌پنجم شهر دارای ساختار و معماری می‌باشد که وارد شدن به درون کوچه‌های تنگ و باریک آن با هر خودرویی امکان‌پذیر نیست و علاوه بر این استحکام بنای این بافت‌ها نیز به‌گونه‌ای نیست که در کشور زلزله‌خیزی مانند ایران بشود به آن‌ها اتکا کرد.

انگیزه‌ای در میان نیست

محسن محرری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم دراین‌باره می‌گوید: به دلیل کافی نبودن سیاست‌های تشویقی، مالکان بافت‌های فرسوده در قم، انگیزه‌ای برای نوسازی و ساخت‌وساز ندارند.


وی معتقد است عمده بافت‌های فرسوده قم در مناطق یک، سه، شش و هفت قرار دارد و برخی از این بافت‌ها در حال تخریب و نابودی است و در جهت دلگرم شدن مردم به نوسازی بافت‌های فرسوده، یک سری مکانیزم‌های تشویقی طراحی‌شده است، لکن به دلیل کافی نبودن سیاست‌های تشویقی، مالکان بافت‌های فرسوده در قم، انگیزه‌ای برای نوسازی و ساخت‌وساز ندارند و باید در این سیاست‌ها موردبازنگری قرار گیرد.

پای درد و دل مردم

محمد یکی از ساکنان منطقه تولید دارو در قم است که خانه‌ای به متراژ 70 متر در بافت‌های فرسوده دارد،  می‌گوید: با همسرش زندگی می‌کند و 5 فرزند داشته که همه ازدواج‌کرده و رفته‌اند.
در پاسخ به این سؤال که چرا خانه‌اش را نوسازی نمی‌کند، می‌گوید: اگر بخواهم خانه‌ام را دوباره بسازم باید 10 متر از این متراژ را به دلیل باریک بودن کوچه نسازم البته باز اگر همه همکاری کنند و نوسازی کنند من هم راضی می‌شوم چون حداقل کوچه بزرگ‌تر می‌شود.

یکی دیگر از ساکنان این کوچه می‌گوید: من واقعاً توان مالی ساخت دوباره ملکم را ندارم البته نه‌تنها من تقریباً اکثر ساکنان این کوچه همین وضعیت رادارند، واقعاً دست ما خالی است.

صاحب یک نانوایی نیز حرف‌های این مرد را تکرار می‌کند و می‌گوید: برخی از ساکنان این کوچه‌های باریک واقعاً ازلحاظ مالی در فشار هستند و نمی‌توانند هزینه زندگی خوشان را تأمین کنند، حال با چه تضمینی زیر بار نوسازی و قسط‌های سنگین بروند.


داوود طلوعی معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی قم اهدای وام مسکن را یکی از ابزارهای تشویقی عنوان می‌کند و می‌گوید: این تسهیلات شامل یک وام ۵۰۰ میلیون ریالی با کارمزد ۹ درصد برای کلیه واحدها و در صورت درخواست متقاضی با توجه به تعداد واحدها و اینکه وی مالک حقیقی یا انبوه‌ساز است، تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال به‌صورت وام ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۸ درصد قابل‌افزایش و به‌صورت ترکیبی توسط بانک قابل پرداخت می‌باشد.

اما گره کار اینجا است که ساکنان بافت‌های فرسوده توان پرداخت اقساط این وام‌های سنگین را ندارند و به‌نوعی این راه‌حل گره‌گشا نیست.

خطراتی که مردم را در بافت‌های فرسوده تهدید می‌کند

نکته مهمی که در خصوص بافت‌های فرسوده وجود دارد عدم دسترسی ساکنان این محل‌ها به خدمات عمومی و بعضاً امدادی است.

کوچه‌های تنگ و باریک این محله‌ها امکان هرگونه امکان امدادرسانی در مواقع ضروری مانند زلزله، سیل، آتش‌سوزی و ...را به حداقل رسانده است.


حال این را هم باید در نظر گرفت که بناهای این مناطق از استحکام بسیار پایینی برخوردار است که خود این موضوع نیاز به حمایت و نگاه جدی‌تر به این مناطق را نمایان می‌سازد.

منطقه آذر محدوده خیابان نوبهار، خیابان انقلاب، خیابان 19 دی، خیابان تولید دارو، شاه ابراهیم، میدان مطهری و خیابان هفت‌تیر، خیابان شهدا و چندین و چند نقطه دیگر در شهر مناطقی هستند که نه‌تنها در زمان وقوع بلاهای طبیعی امکان آسیب دیدن بالایی دارند بلکه در ماه‌های سرد و پر بارش سال نیز امکان آب‌گرفتگی و ورود آب به منازل در آن‌ها زیاد است.

درواقع فارغ از برنامه‌ریزی صحیح و مدون برای حل مشکلات بافت‌های فرسوده و کاستن از وسعت آن، انتظار می‌رود مسئولان شهری در کوتاه‌مدت فکری به حال این مناطق به‌خصوص در زمان بارندگی بکنند، چراکه مشخص نیست در صورت وقوع بارندگی و آب‌گرفتگی احتمالی چه وضعیتی در انتظار این بافت‌ها قرار دارد.

انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/15919