printlogo


پیشرفت های استان قم در41 سالگی انقلاب؛
آنچه از قم نمی دانید/ 41 سال پیشرفت بدون توقف در قم
آنچه از قم نمی دانید/ 41 سال پیشرفت بدون توقف در قم
کد خبر: 16167
استان قم به عنوان خاستگاه انقلاب در سال های پس از انقلاب از روند رو به رشد و پیشرفت در همه زمینه ها و شاخص ها برخوردار بوده است البته کم وکاستی های زیادی هنوز وجود دارد که باید مرتفع شود اما خدمات 41 ساله انقلاب به قم را نباید نادیده گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، قم با وجود اینکه پایتخت جهان تشیع بود در زمان حکومت پهلوی به دلیل جو حاکم در محرومیت به سر می برد و این محرومیت هم به صورت عمدی بر قم حاکم بود اما انقلاب که منشا حرکتش از قم بود دستاوردها و پیشرفت های قابل ملاحظه ای را نسیب قم و مردم قم کرد.

پیشرفت های قم بعد از انقلاب بسیار چشمگیر بوده است، شهرستان قم که در خرداد سال 1375 شمسی به استان تبدیل شد.

چندین عنوان پایتخت بودن قم

قم بعد از پیروزی انقلاب به عنوان پایتخت فرش ابریشمی ایران و جهان، پایتخت کامپیوتری ایران،  پایتخت اینترنتی جهان شیعه،  پایتخت دوم ادبیات کودک و نوجوان ایران، قطب تولید موتورسیکلت در ایران، قطب تولید نرم‌افزارهای علوم اسلامی، یکی از سه قطب تولید کیف و کفش در ایران، دومین قطب انتشار کتاب پس از تهران و بزرگ‌ترین قطب انتشار کتاب‌های دینی در خاورمیانه شناخته می‌شود.  

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش شمار مهاجرت به قم، بر محدوده جغرافیایی شهر افزوده شد و چندین شهرک در اطراف آن با نام‏های شهر قائم، یزدان شهر، شهرک امام خمینی، و صفا شهر افزوده شده و از هر سوی، دامنه محلات آن توسعه یافت. به علاوه، تعدادی مدرسه علمیه و مرکز فرهنگی و کتابخانه طی دو دهه اخیر در قم تأسیس شده، که به نوبه خود شهر را توسعه داده است.

پیشرفت در حوزه آموزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 628 مدرسه با هفت هزار و 381 کلاس درس در قالب یک میلیون و 30 هزار و 257 مترمربع احداث و یا بازسازی شده است، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل فضاهای آموزشی استان قم 145 مدرسه با یک هزار و 108 کلاس در قالب 188 هزار و 500 مترمربع بود.

طبق آمار  منتشر شده از سوی آموزش و پرورش قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی 87 مدرسه با 747 کلاس درس در روستاهای قم ساخته شده است، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب فقط 48 باب مدرسه با 187 کلاس درس در روستاها احداث شده بود.

در حوزه بهداشت نیز خدمات و پیشرفت های بعد از پیروی انقلاب در قم قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم امید به زندگی در این در قم  73 تا 75 سال است، در حالی که این رقم قبل از انقلاب کمتر از 60 سال بود، شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنج سال سال گذشته در قم 10 بوده، در حالی که این رقم در سال های اول انقلاب بین 70 تا 100 بوده است.

رتبه پنجم قم  در کاهش مرگ و میر نوزادان

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی  از 50 کودک زیر یک سال جشن تولد یک سالگی خود را نمی دیدند و امروز این عدد به 6 تا هفت تَن رسیده است.

شاخص مرگ و میر نوزادان در قم به ازای هر یک هزار تولد 3.8 و کودکان زیر یک سال 7.6 است که استان در این زمینه رتبه پنجم را در کشور داراست.

طول راه های  استان قم یک هزار و 804 کیلومتر می باشد که 81 درصد آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است، پیش از انقلاب تنها سه مکان ورزشی در قم وجود داشت که این تعداد پس از انقلاب به 110 مکان ورزشی افزایش یافته است. تعداد

نفرات شرکت کننده در بازی های المپیاد پیش از انقلاب تنها یک نماینده بود که این تعداد به پنج نماینده افزایش یافته ، ضمن اینکه در بازی های آسیایی این استان پیش از انقلاب تنها 2 نماینده داشته که این تعداد به 28 ورزشکار رسیده است، تعداد مدال های آسیایی کسب شده توسط ورزشکاران استان از سه مدال در پیش از انقلاب با رشد حدود 4 هزار درصد به 123 مدال در سال های اخیر افزایش یافته است.

رشد 4 هزار درصدی مدال آوری در قم

طی چهار دهه گذشته 775 هکتار زمین در 70 روستای استان توسط این نهاد انقلابی تملک و حدود پنج هزار قطعه زمین نیز تفکیک و در اختیار روستاییان قرار داده شده است، در حالی که نرخ باسوادی در جمعیت بالای 6 سال قم طی سال های نخست پیروزی انقلاب اسلامی 47 درصد بود، این آمار اکنون به بیش از 91 درصد رسیده.

ر حالی که کل واحدهای مسکونی موجود دراستان در ابتدای انقلاب 50 هزار و 705 واحد بوده این رقم در سال گذشته به 376 هزار و 933 واحد مسکونی افزایش پیدا کرده است.

تا پیش از انقلاب بیشتر مناطق قم از نعمت گاز محروم بودند اما اکنون ضریب نفوذ گاز در 6 شهر استان قم 99.5 درصد است، تمام شهرهای استان گازرسانی شده و با بهره برداری از گازرسانی به این 20 روستا با افتخار اعلام می کنیم ضریب نفوذ گاز روستایی قم امروز از 90 به 92 درصد افزایش یافت

تعداد واحدهای صنعتی فعال از سال 57 تاکنون، 58 برابر افزایش یافته است. تعداد معادن استان با رشد چهار برابری مواجه بوده است. مراکز درمان دامی استان نسب به پیش از انقلاب 30 برابر و تعداد مراکز مایه کوبی 12 برابر افزایش یافته استپیش از انقلاب در استان هایی مانند قم چیزی به عنوان آبیاری تحت فشار وجود نداشت اما اکنون بیش از 23 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان با استفاده از روش های نوین آبیاری می شود.

این ها تنها گوشه ای از خدمات نظام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای استان قم بوده است موفقیت‌های موجود در حالی به‌دست‌آمده که کشور در تمام سال‌های بعد از انقلاب اسلامی با تحریم‌های مختلف بین‌المللی روبه‌رو بوده است.


انتهای پیام/170
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/16167