printlogo


عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با قم فردا؛
مسلمانان افکار عمومی دنیا را متوجه اتفاقات اخیر هندوستان کنند/ باید سیاست خارجی در مقابل اتفاقات هند فعال تر باشد
مسلمانان افکار عمومی دنیا را متوجه اتفاقات اخیر هندوستان کنند/ باید سیاست خارجی در مقابل اتفاقات هند فعال تر باشد
کد خبر: 17160
فراتی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه کرونا باعث نشود مسلمانان هند را فراموش کنیم، گفت: مسلمانان دنیا باید افکار عمومی را با شیوه های مختلف متوجه اتفاقات اخیری که در هندوستان رخ داده است کنند.
عبدالوهاب فراتی کارشناس مسائل سیاسی و منطقه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اتفاقات اخیر در هند، اظهار داشت: حادثه ای که در چند روز گذشته در هندوستان رخ‌داده است حادثه جدیدی نیست و شاید در 150سال گذشته تلاش زیادی شده است تا در آن منطقه مسلمانان را منزوی کنند و در واقع می توان گفت که این سیاست کلی هندوها در قبال مسلمانان است.
وی ادامه داد: این اتفاقات در میانمار هم رخ داد و هندوها مسلمانان را به طرز فجیعی مورد اذیت و آزار قرار دادند تا آن‌ها را از سرزمین خودشان بیرون کنند.
اعطای تابعیت به غیرمسلمانان، نقض حقوق مسلمانان در هند است
این استاد دانشگاه باقرالعلوم بیان داشت: متأسفانه آقای مودی نخست وزیر کنونی هندوستان  همین سیاست را دنبال می کند و علاقه‌مند است تا مسائل قومیتی را تشدید کند. جمعیت مسلمانان هند 200میلیون نفر است که بعد از اندونزی بیشترین مسلمانان را دارد. طبیعتاً تصویب قانون جدید و اعطای تابعیت به غیرمسلمانان، نقض حقوق مسلمانان در هند است.
وی افزود: این یک فاجعه بسیار خطرناکی است که دولت از این قانون حمایت کرده است و ارتش هم به حمایت از این قانون در روزهای آینده ممکن است اعتراضات مسلمانان را سرکوب کند و این اتفاق برای کل کشورهای مسلمان در دنیا حادثه اسفبار و غم‌انگیزی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اقدامات مؤثر در مقابله با این سیاست های ضد اسلامی ، خاطرنشان کرد: در ابتدا باید مسلمانانی که در داخل سرزمین هند قرار دارند اقدامات را انجام دهند البته احتمال دارد که مسلمانان داخل هند نتوانند با اعتراضات خیابانی به نتیجه برسند چراکه ارتش هندوستان در دست هندوها قرار دارد و به‌راحتی اعتراضات مسلمانان را سرکوب می کنند.
مسلمانان افکار عمومی دنیا را متوجه اتفاقات اخیر هندوستان کنند
وی اضافه کرد: به نظر می رسد بهترین و سریع‌ترین راه و مسیر این است که مسلمانان هند بر افکار عمومی و به ویژه دادگاه عالی هند فشار بیاورند و همچنین از طریق ارتباط با گروه ها و احزاب سیاسی کاری کنند تا قانون تابعیت به غیرمسلمانان از بین برود و استمرار حیات پیدا نکند.
فراتی با اشاره به اقدامات مسلمانان خارج از هند، گفت: مسلمانان خارج از هند هم باید از طریق شیوه های مختلف اعتراضات خود را نشان دهند طبیعتاً اقدامات اخیر دولت مودی بر روابط با کشورهای اسلامی تأثیر می گذارد که باید سران کشورهای اسلامی از نوع رابطه ای که با هندوستان دارند به عنوان اهرم فشار بر دولت هند استفاده کنند و مسلمان  ها هم با اعتراضات و تجمعات متعدد در مقابل نمایندگی سازمان ملل، افکار عمومی را متوجه اتفاقات رخ داده در هندوستان کنند.
کرونا باعث نشود مسلمانان هند را فراموش کنیم
وی در ادامه به وظیفه ایران اشاره کرد و ابراز داشت: طبیعتاً مسلمانان هند به دلیل ارتباط نزدیکی که با کشور ایران دارند انتظاراتی از مقامات سیاسی و ملت ایران دارند و ایران هم باید تحرک بیشتری در دفاع از حقوق مسلمانان در هند انجام دهد و کرونا باعث نشود که این حادثه بسیار تلخ مورد غفلت قرار گیرد.
باید سیاست خارجی در مقابل اتفاقات هند فعال تر باشد
این کارشناس مسائل سیاسی و منطقه ای تاکید کرد:  یک دیپلماسی فعال‌تری از سیاست خارجی انتظار می رود که جلوی این جنایت ها را بگیرد چرا که مسلمانان هند اول  ایران و بعد کشورهای اسلامی در جهان را حامی خود می دانند.
وی گفت: ما نیازمند یک دیپلماسی فعال تر و تبلیغات گسترده تری هستیم تا بتوانیم به مسلمانان هند کمک کنیم.

انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/17160