printlogo


گزارش قم فردا از سختی های اپلیکیشن شاد؛
آموزش دانش آموزان در پیچ و خم شاد
آموزش دانش آموزان در پیچ و خم شاد
کد خبر: 19076
مدتی است که دانش آموزان از طریق برنامه شاد آموزش های مورد نیاز را از منزل دریافت می کنند اما این برنامه مشکلات فراوان بسیاری دارد که باید در رفع آن تلاش های بسیاری انجام شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از ابتدای اسفند ماه بود که شیوع کرونا در کشور اعلام شد و در ادامه این موضوع حضور دانش آموزان درمدارس تبدیل به یکی از دغدغه ها و نگرانی های مهم والدین شد ازهمین رو دولت مدارس را تعطیل اعلام کرد.
اما در ادامه تعطیلی مدارس باید کلاس های درس برگزار می شد به همین دلیل صدا وسیما وارد عمل شد و تعلیم و تربیت و تدریس از طریق شبکه های تلویزیون صورت گرفت. این اتفاق بسیار خوب وموثر بود اما یکی از ضعف ها و مشکلات آن عدم ارتباط دوطرف بین معلم و دانش آموز بود.
همین مسئله موجب شد تا وزارت آموزش و پرورش در این زمینه برنامه ریزی انجام دهد که بعد از ایام نوروز اپلیکیشن شاد معرفی شد تا دانش آموزان بتوانند با این برنامه در منزل به صورت مجازی دوره آموزش خود را طی کنند. این شبکه اجتماعی با حضور در پنج پیام رسان داخلی فعالیت می کند.


در این رابطه وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه اجتماعی «شاد» عدالت آموزشی و کیفیت آموزشی را ارتقا داده است و ما می‌توانیم نظارت‌های کیفی را نیز در این شبکه بهبود بخشیم، این سامانه این امکان را فراهم می‌کند تا در کنار دسترسی به آموزش برابر، دسترسی به آموزش باکیفیت نیز فراهم شود.
این شبکه امکان آن را دارد که براساس سند تحول بنیادین محیط یادگیری متنوعی را در اختیار دانش آموزان قرار دهد.
صرف‌نظر از تلاش‌های آموزش و پرورش برای تعطیل نشدن جریان آموزش دانش‌آموزان در تعطیلات کرونایی مدارس که البته سهم عمده تلاش‌ها از سوی  معلمان است که با همت مضاعف آنها، تدریس در فضای مجازی شکل گرفته است؛ اما با وجود این، آموزش مجازی با مشکلاتی هم همراه است.
 اگر طبق گفته‌های وزیر، هدف از شبکه اجتماعی شاد دسترسی به آموزش باکیفیت‌تر و فراهم کردن عدالت آموزشی است باید گفت که بخشی از دانش‌آموزان کشور که از قضا ساکنان مناطق محروم و حاشیه شهرها هستند به اینترنت و ابزار هوشمند دسترسی ندارند حتی شخص وزیر آموزش و پرورش هم اذعان داشته است که «30 درصد مناطق آموزشی و مدارس دسترسی ارتباطی برای برقراری آموزش‌های مجازی ندارند»؛ اما آیا برای دسترسی دانش‌آموزان این مناطق به آموزش‌های مجازی راهکاری اندیشیده‌ شده است؟


از طرفی شیخ الاسلام، مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به برخورداری بیش از 80 درصد از دانش آموزان استان از آموزش مجازی گفت: با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان امکان بهره مندی از این فضا را ندارند با ارسال بسته‌های آموزشی به درب منازل شان کمبود‌ها جبران می‌شود.
این گفته مدیر کل آموزش و پرورش نشان می دهد که صد درصد دانش آموزان قمی در این فضا حضور ندارند و این سوال هم وجود دارد که این بسته های آموزشی به چه کسانی داده شده است.
در هر حال با تمام این اظهار نظرها این برنامه در حد انتظارها ظاهر نشد و در این مدت کوتاه انتقاد ها واعتراضاتی بسیاری از سوی والدین به این نرم افزار وارد شده است. از همین رو با چند نفر از والدین دانش آموزان در این زمینه گفتگویی را انجام داده ایم.

کندی اتصال برنامه شاد
اکبر صفری یکی از شهروندان قمی که سه فرزند دارد در خصوص برنامه شاد به خبرنگار ما گفت: یکی از مشکلات مهم این برنامه اتصال است چرا که باید تجهیزات یعنی همان گوشی به روز باشد.
وی ادامه داد: در بیشتر مواقع اتصال به برنامه خطای 417 رخ می دهد و احراز هویت به درستی انجام نمی شود. البته در هنگام اتصال فیلر شکن خاموش است اما بازهم با این خطا مواجه می شویم.


آنتن دهی ضعیف نت در پردیسان
خانم طالبی مادر یکی دیگر از دانش آموزان قمی با اشاره به این برنامه گفت: محل سکونت ما پردیسان است و به دلیل عدم آنتن دهی مناسب در این منطقه اکثر مواقع اینترنت ضعیفا است و این مسئله مارا در اتصال به برنامه دچار مشکل کرده است.
وی اضافه کرد: این برنامه اینترنت قوی می خواهد و بیشتر مواقع آنلاین شدن بین معلم و دانش آموز بسیار دیر اتفاق می افتد.
طالبی با اشاره به اینکه اگر این برنامه در وات ساپ بهتر بود، افزود: فیلم هایی که از سوی معلم برای دانش آموز ارسال می شود به سختی و با کندی دانلود می شود.

موسوی منش یکی دیگر از والدین دانش آموزان با اشاره به اینکه برنامه خوب است و مشکلی ندارد، گفت: باید برای استفاده از این برنامه دولت نت رایگان اختصاص می داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مشکل ما وقت نت است که این موضوع باعث افزایش مصرف نت شده است.


پیگیری آموزش ها توسط معلم
خانم احمدی مادر یکی دیگر از دانش آموزان قمی که در محله انسجام زندگی می کند گفت: برنامه خیلی خوب نیست ولی در وضعیت فعلی چاره ای نیست و باید برای ارتقا آموزش فرزندان با این برنامه سازگار شویم.
وی ادامه داد: فرزند من بعد از هرکلاس و انجام تکالیف سردرد می گیرد و این هم یکی از مشکلات نگاه کردن مداوم به گوشی است.
احمدی ابراز داشت: البته باید به خوبی این برنامه هم اشاره کرد و آن هم این است که معلم ها پیگیر آموزش دانش آموزان هستند و در این مدت به دلیل پیگیری معلم آموزش های بسیاری فرا گرفته اند.

مصرف بالای نت در این رکود اقتصادی
رضا شریفی یکی دیگر از والدین دانش آموزان قمی گفت: بنده چند فرزند دانش آموز در منزل دارم که با رکود اقتصادی امروز مصرف اینترنت بسیار بالا رفته است.
وی ادامه داد: در این برنامه بارگذاری صدا و تصویر به سختی انجام می شود و در برخی موارد با دانلود تصویر و بازکردن آن گوشی هنگ و از کار می افتد. البته شاید این مشکل از گوشی بنده باشد اما درحال حاضر توان مالی وجود ندارد که بخواهیم گوشی مدل بالاتر خریداری کنیم.

همچنین چندتن از والدین هم به قطع و وصلی های بسیاری این برنامه اشاره کرد و گفتند: باید این طرح از ابتدا داخل وات ساپ اجرا می شد چرا که این برنامه بستر های لازم را ندارد.

هنگ کردن گوشی
از طرفی جواد مختاری یکی از فرهنگیان استان قم است که در این زمینه گفت: کار کردن با این برنامه سخت است ولی درشرایط امروز که زمان نیست تا بستر های مناسب این فضا آماده شود شاید بهترین حالت باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مهم ترین مشکل بنده هنگ کردن گوشی است. با توجه به اینکه گوشی بنده نو و مدل بالا است اما وقتی تصویری را باز می کنم و می خواهم پاسخ دهم گوشی هنگ و از کار می افتد.

در هر حال در شرایط امروز نمی توان گفت که این برنامه خوب و یا بد است اما این مسئله کاملا مشخص است که باید از قبل این چنین بستری هایی پیش بینی می شد. البته از سال ها قبل دستور هوشمندسازی مدارس داده شده است اما اقدام قابل توجهی در خصوص این موضوع انجام نشده است و شاید اگر در این زمینه از ابتدا پیگیری های لازم انجام می شد امروز می توانستیم با این قابلیت آموزش ها آسان تر و راحتر انجام میشد.


حسین حیدری
انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19076