printlogo


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
امام باقر(ع) زمینه نهضت بزرگ علمی را ایجاد کرد/نشر فرهنگ اسلامی توسط تربیت شاگردان فراوان
امام باقر(ع) زمینه نهضت بزرگ علمی را ایجاد کرد/نشر فرهنگ اسلامی توسط تربیت شاگردان فراوان
کد خبر: 19579
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام باقر(ع) با تربیت شاگردان بسیار فرهنگ اسلامی را در جوامع اسلامی نشر داد، گفت: امام باقر(ع) زمینه سازی ایجاد نهضت بزرگ علمی را فراهم کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت الله محسن فقیهی در گفتگو باخبرنگار قم فردا ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر(ع) به دوران حیات این امام اشاره کرد و اظهار داشت: باید دوران زندگی امام محمدباقر(ع) و همچنین امام صادق(ع) از جهت علمی و تاریخی بررسی دقیقی شود.

وی ادامه داد: از اقدامات مهم امام محمدباقر(ع) در آن دوران و برهه از تاریخ تبیین و ترویج فرهنگ ناب اسلامی است چرا که در آن دوران حکومت بنی امیه در حال فروپاشی بود و حکومت بنی عباس در حال شکل گیری که همین موضوع فرصتی را به وجود آورد تا امام بتواند در امر ترویج اقدامات موثری را انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در آن زمان برخی به دنبال به وجود آوردن انحرافات دینی بودند، گفت: جعل حدیث از اتفاقاتی بود که در دوران امام محمدباقر(ع) به وجود آمد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه فضا برای نقل حدیث فراهم شد، عده ای با اهداف مادی و برای نزدیکی به حاکمان آن زمان به جعل حدیث روی آوردند و همین موضوع سبب ورود احادیث جعلی فراوانی به متون و کتاب های اسلامی شد.

نشر احادیث، فضائل و سنت پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) توسط امام

آیت الله فقیهی با اشاره به نشر احادیث اهلبیت(ع) توسط امام، ابراز داشت:  در این دوران امام باقر(ع) وظیفه مهمی در زمینه ترویج و گسترش احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) برعهده داشته و توانستند به نشر احادیث و فضایل و سنت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بپردازند.

امام باقر(ع) زمینه نهضت بزرگ علمی را ایجاد کرد

وی در ادامه گفت: امام باقر(ع) و فرزند بزرگوارشان امام صادق(ع) در طول 40 سال توانستند احادیث، سنت، سیره و فرهنگ پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را در جهان اسلام گسترش دهند و همین موضوع نیز سبب شد تا زمینه سازی یک نهضت بزرگ علمی صورت گیرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به تربیت شاگردان بسیاری از سوی امام باقر(ع)، گفت: این شاگردان توانستند فرهنگ اسلامی را در سراسر جامعه اسلامی گسترش و نشر دهند.

وی تصریح کرد: مجاهدت و تلاش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) سبب شد تا تمدن اسلامی شکل گرفته و امروز شیعه را با عنوان جعفری و ادامه دهندگان مکتب و فقه امام جعفر صادق(ع) بشناسند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19579