printlogo


معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم:
گران فروشی از عمده تخلفات ثبت شده است/ افزایش 28درصدی تخلفات در تیرماه نسبت به خرداد
گران فروشی از عمده تخلفات ثبت شده است/ افزایش 28درصدی تخلفات در تیرماه نسبت به خرداد
کد خبر: 19581
معاون سازمان صمت قم با اشاره به تشکیل کارگروه استانی با حضور کلیه دستگاه های نظارتی، قضایی، اطلاعاتی و انتظامی برای نظارت بر بازار، گفت: گران فروشی ازعمده تخلفات گزارش شده و ثبت شده می باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،احمدرضا سمیعی نسب در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به نظارت بر قیمت ها در بازار، اظهار داشت: در خصوص تشدید نظارت بر بازار در یک ماه اخیر اقدامات خوبی هم در حوزه ساماندهی و برنامه ریزی و هم از نظر عملیات بازرسی در سطح نظارت و کنترل بازار صورت گرفته است.
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در حال حاضر دنبال می کنیم موضوع هماهنگی بیشتر دستگاه های نظارتی، انتظامی، قضایی و اطلاعاتی در خصوص تشدید بازرسی و نظارت بر بازار است.
تشکیل کارگروه استانی با حضور کلیه دستگاه های نظارتی، قضایی، اطلاعاتی و انتظامی
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اضافه کرد: در این خصوص کارگروه استانی تشکیل شده است که جلسه اول آن با حضور کلیه دستگاه های نظارتی، قضایی، اطلاعاتی و انتظامی برگزار شد تا هماهنگی بیشتری در خصوص کنترل و نظارت بر بازار مخصوصا در انبار ها و مراکز نگهداری کالاها صورت بگیرد تا تخلفاتی مانند احتکار یا اخفا و امتناع از عرضه کالا و همین طور گران فروشی که امروز به شدت مردم را آزار می دهد برخورد و پیشگیری شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر گشت های مشترک بازرسی سازمان صمت با پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی، تعزیرات حکومتی و دادستانی تشکیل شده است و با مراجعه عملکرد بنگاه های اقتصادی را از نظر واحدهای تولیدی و هم واحدهای توزیعی بررسی می کنند.
سمیعی نسب بیان داشت: البته از پتانسل و ظرفیت کارگروه استان که به طور مرتب و هفتگی جلسات آن برگزار می شود هم استفاده می کنیم که آنها به عنوان پشتیبان دستگاه های بازرسی و نظارتی و انتظامی و قضایی هستند.
وی خاطرنشان کرد:  با توجه به محدودیتی که از نظر نیرو و امکانات وجود دارد در نظر داریم از پتانسیل و ظرفیت بسیج اتاق اصناف استفاده کنیم. اتاق اصناف هم بازرسی ها و نظارت خود را بر واحدهای صنفی در کنترل قیمت بیشتر کرده است تا در صورت وجود تخلف به تعزیرات حکومتی اعلام و در اسرع وقت برخورد شدید و بازدارنده صورت بگیرد تا نرخ تخلف در بازار کاهش پیدا کند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: در کنار این مسائل ظرفیت و پتانسلی به نام کمیسیون های بازرسی از واحدهای صنفی توسط اتحادیه های صنفی که زیر مجموعه اتاق اصناف می شوند و در قانون نظام صنفی هم پیش بینی شده است وجود دارد.طبیعتا یکی از وظایف اتحادیه های صنفی بحث بازرسی از واحد ها است؛ یعنی اتحادیه ها باید کمیسیون بازرسی خود را فعال کنند و به صورت روزانه و مستند از واحدهای زیر مجموعه خود بازرسی کنند که با رخ دادن این اتفاق قطعا چتر بازرسی گسترده تر خواهد شد.
وی اضافه کرد:  در حال حاضربیش از 50اتحادیه صنفی فعال هستند که اگر هر اتحادیه یک اکیپ بازرسی تشکیل دهد می توانیم بیش از 50اکیپ بازرسی داشته باشیم که این مسئله میزان بازرسی ها را گسترش می دهد. این موضوع در بحث پیشگیری و گسترش بازرسی ها و مراجعات زودتر با فاصله زمانی کمتر به واحدهای صنفی موثر است و از بروز تخلفات جلوگیری می کند و همچنین اطلاع رسانی و آگهی به واحدهای صنفی با سرعت بیشتری انجام می شود.
بیش از 5هزار مورد بازرسی در تیرماه / گران فروشی از عمده تخلفات ثبت شده است
سمیعی در ادامه با اشاره به آمارهایی از تیرماه در خصوص بازرسی ها و تخلفات صورت گرفته، گفت: مجموع بازرسی های انجام شده توسط بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف 5هزار 381 مورد است که 660پرونده تخلف در قالب 919 عنوان تخلف به ارزش ریالی 264میلیارد 222میلیون ریال تشکیل شده است.
وی اضافه کرد:  عمده تخلفات گرانی فروشی، عرضه خارج از شبکه کالا، عدم درج نرخ ، تقلب و کم فروشی، عدم صدور فاکتور و عرضه کالای قاچاق است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به عملکرد بازرسان سازمان صمت در تیرماه، گفت: بازرسان سازمان صمت استان در تیرماه 3056 مورد بازرسی انجام داده اند که 389مورد پرونده تخلف در قالب536عنوان تخلف به ارزش ریالی 262میلیارد و 439میلیون ریال تشکیل شده است.
وی افزود:  همچنین بازرسان اتاق اصناف در تیرماه  2325بازرسی انجام داده اند که 271پرونده تخلف در قالب 383عنوان تخلف به ارزش ریالی یک میلیارد 783میلیون ریال تشکیل شده است.
تشکیل 70پرونده تخلف در خصوص مواد پروتئینی
سمیعی با اشاره به شکایت ها در خصوص کالای اولویت دار در این ایام، تاکید کرد: در خصوص مواد پروتئینی که شامل گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز می شود 201 مورد بازرسی انجام شده که 70پرونده تخلف به ارزش 42میلیارد 91میلیون ریال تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در بخش قند و شکر 148مورد بازرسی انجام گرفته است که 11 پرونده تخلف به ارزش 300میلیون و همچنین در در بخش برنج 139بازرسی انجام گرفته است 11پرونده تخلف به ارزش 4میلیارد 245میلیون ریال تشکیل شده است.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اضافه کرد:  در بخش آرد و نان که همیشه جزء اولویت های بازرسی قرار دارد 198 مورد بازرسی انجام شده که 44پرونده تخلف به ارزش ریالی 734میلیون ریال و در بخش حبوبات 143 مورد بازرسی انجام شده است که 8مورد پرونده به ارزش ریالی 52میلیون ریال و در بخش لوازم خانگی هم 138 مورد بازرسی انجام شده که 19پرونده تخلف به ارزش ریالی یک میلیارد 695 میلیون ریال تشکیل شده است.
افزایش 28درصدی تخلفات در تیرماه نسبت به خرداد
وی تصریح کرد:  در مقایسه با خرداد ماه تعداد پرونده های تشکیل شده 23درصد افزایش داشته است و همچنین تعداد تخلفات مکشوف حدود 28درصد و در بخش ارزش ریالی تخلفات هم 98درصد افزایش صورت گرفته است.
سمیعی در خاتمه افزود: همشهری ها می توانند برای گزارش گرانی فروشی و تخلفات دیگر با سامانه www.124.ir و یا تلفن 124 شکایات خود را ثبت کنند تا در سریعترین زمان ممکن به آن رسیدگی شود.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/19581