printlogo


مراحل پایانی بهره برداری از فاز اول بوستان بزرگ ولایت
مراحل پایانی بهره برداری از فاز اول بوستان بزرگ ولایت
کد خبر: 20159
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز قم با اشاره به اتمام فاز اول پروژه بوستان ولایت گفت: در30 هکتار از بوستان عملیات جدول گذاری معابر، زیرسازی و آسفالت به اتمام رسیده و همچنین امکانات خدماتی آن در حال نصب است و این بوستان به زودی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  پیام جوادیان با اشاره به مساحت ۲۰۰ هکتاری بوستان ولایت، اظهار داشت: این بوستان که در محدوده شمال و شمال شرق قم قرار دارد، ظرفیت بالقوه ای را در زمینه سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد کرده است و نقش به سزایی در بحث کنترل آلودگی‌ها و بهبود هوای قم خواهد داشت.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم افزود: قسمت عمده‌ای از عرصه‌های این بوستان درخت کاری شده و سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار نیز در این بوستان نصب شده است.

جوادیان ادامه داد: با وجود تمام محدودیت ها در انتخاب گونه های درختی و درختچه ای سازگار با محیط ،در چهار سال گذشته اغلب عرصه‌ها این بوستان کاشت شده و در تلاش هستیم سیستم‌های آبرسانی مساحت ۲۳۰ هکتاری این بوستان را به زودی به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به گونه‌های موجود در این بوستان، گفت: علاوه بر استفاده از درختان و درختچه‌های مثمر زیتون، انار، سنجد، پسته و گل محمدی در کاشت‌های جدید، ۳۰ هکتار زیتون کاری در این عرصه وجود دارد که ۲۰ سال از کاشت آن‌ها می‌گذرد که مجدد بعد از سرمای سال ۱۳۸۶ مجددا ایجاد و بهسازی گردیده است.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: به دلیل کیفیت پایین خاک بستر، وجود لایه‌های شور و شرابط خاص زمین های این عرصه، در ۵ هکتار از بوستان درخت گز شور به عنوان گونه‌ای سازگار و مقاوم کاشته شد که در برنامه داریم پس از استقرار آن آبیاری به صورت دیم و با استفاده از آب‌های زیر سطحی صورت گیرد.

جوادیان با اشاره به وجود قابلیت‌های توپوگرافی این بوستان گفت: بوستان ولایت دارای آثار و بستر مناسب طبیعی برای ایجاد زمین‌های ورزشی، پیست‌های دوچرخه سواری و موتور سواری و مجموعه‌های ورزشی است و اقدامات لازم برای ایجاد مسیر دسترسی ترافیکی مناسب آن نیز از طرف معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری قم در حال اجرا و پیگیری است.

وی با اشاره به اجرای پروژه ایجاد مبلمان این بوستان گفت: عملیات عمرانی فاز اول پروژه تبدیل این بوستان از جنگلی به شهری تقریبا به اتمام رسیده و با نصب مبلمان پارکی و خدماتی آماده بهره برداری خواهد شد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با اشاره به موقعیت مکانی این بوستان گفت: بوستان ولایت در مسیر تردد ۱۷ استان قرار گرفته و ما تلاش داریم شرایط بهتری را برای خدمات دهی به مسافرین و همشهریان ایجاد کنیم.

جوادیان در پایان گفت: ما در حال بررسی توسعه مجموعه با استفاده از انتقال پساب تصفیه شده هستیم و در صورت امکان و همکاری سایر دستگاه‌های استان بوستان در سال‌های آینده توسعه خواهد داشت.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20159