printlogo


نیویورک‌تایمز: به جای ایران، این آمریکاست که به انزوا کشیده شده است
 نیویورک‌تایمز: به جای ایران، این آمریکاست که به انزوا کشیده شده است
کد خبر: 20434
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در تحلیل امروز خود به تلاش واشنگتن برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با استفاده از روش مکانیسم ماشه یا «اسنپ‌بک» پرداخته است.

بنابر تحلیل این روزنامه، مخالفت کشور‌های جهان از جمله آن‌هایی که روزی متحد آمریکا بودند، باعث شده تا واشنگتن منزوی شود.

در ابتدای این گزارش نویسنده با اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از برجام (توافق هسته‌ای ایران) در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) نوشته است: «ترامپ توافقی را که دولت اوباما [رئیس جمهور اسبق آمریکا] و متحدان اروپایی کشورش با زحمت به دست آورده بودند، رها کرد و بدترین توافق تاریخ خواند. این رفتار او به حدی نگرانی را بالا برد که دیگر کشور‌های دغدغه این را پیدا کردند که آیا می‌توانند توافق‌های بین‌المللی با آمریکا را تا پس دوره از ریاست جمهوری ترامپ  ادامه دهند.»

این روزنامه همچنین نوشت: که فاجعه آمریکا این است که متحدان اروپایی خود را از دست داده است. پیش از این «فرانسه، آلمان و انگلیس» و علاوه‌بر آن «روسیه و چین» نیز همراه آمریکا بودند تا بلکه بتوانند ایران را منزوی کنند، اما اکنون این آمریکاست که به انزوا کشانده شده است.

اکنون بزرگترین سوال پیش‌رو این است که آیا آمریکا با مکانیسم ماشه خواهد توانست برجام را از بین ببرد؟ توافقی که در مقابل آمریکا، گروهی متحد زنده نگهداشتن آن هستند.

به گفته این روزنامه آمریکایی، اکنون که مسائل به هم ریخته است، اگر ترامپ دوباره در انتخابات ریاست جمهوری امسال پیروز شود، احتمال احیای دوباره توافق بسیار ناچیز خواهد بود.

البته نیویورک تایمز ادعا کرده است در این صورت ایران به کلی از توافق دور خواهد شد و تولید مواد شکافا را از سرخواهد گرفت؛ موادی که بنزینی برای راکتور هسته‌ای وبه دنبال آن ساخت بمب محسوب می‌شوند. این مسئله ملت آمریکا را دوباره مخالف واشنگتن و تل‌آویو خواهد کرد.

از سوی دیگر نیز این روزنامه مدعی برگشت‌پذیری توافق شده و نوشته است در آن صورت اقدامات ایران قابل بازگشت نیستند، اما مواد تولید شده در این مدت می‌تواند در کشوری دیگر به شکلی مطمئن نگهداری شود.

در ادامه ادعای آمریکا مبنی بر عضویت کنونی در برجام از سوی این روزنامه «بی‌شرمانه و گستاخانه» خوانده و افزوده شد: «دلیل واشنگتن بر این ادعا استفاده از بندی است تا تحریم‌های ایران را بازگرداند و مانع انقضای محدودیت تسلیحاتی ایران شود. این کاری است که تنها یکی از اعضای توافق می‌تواند انجام دهد.»

وزارت امور خارجه آمریکا در این باره استدلال می‌کند که از سال ۲۰۱۸ از برجام خروج کرده‌اند، اما همچنان باز هم یکی از مشارکت‌کنندگان شناخته می‌شوند و بخشی از در قطعنامه [۲۲۳۱] شورای امنیت سازمان ملل نام این کشور را در میان کشور‌های توافق برده است.

این ادعا نیز از سوی نیویورک‌تایمز «بی‌اعتبار» خوانده شد و در تحلیل آن نوشته است: «حتی افرادی تندرو همچون جان بولتون (مشاور اسبق ترامپ) نیز این استدلال را غیرسازنده خواهند دانست. با آنکه ممانعت از فروش تسلیحات به ایران خوب است، دو دهه کشور‌های جهان توافق داشتند تا دستیابی این کشور به سلاح اتمی را هدف قرار دهند. بازگشت تحریم‌ها می‌تواند تضمین این مسئله تا سال ۲۰۳۰ را از بین ببرد.»

همچنین این روزنامه آمریکایی نوشته است که واشنگتن اجازه ندارد تنها یک بند از برجام را برای خود حق بداند و باقی را زیرپا بگذارد تا منافع خود را پیش ببرد و در ادامه تاکید کرد: «توافق‌ها در سطح بین‌الملل اینگونه کار نمی‌کند. ترامپ یکپارچگی پیمان‌ها را زیر پا می‌گذارد.»

به نوشته این روزنامه، آینده این مسئله مشخص نیست «تحریم‌ها نیازمند گروهی برای رسیدگی و کنترل آن است که آن هم منوط به تصمیم شورای امنیت است. آمریکا قطعا اقدامات خود را ادامه خواهد داد، اما دغدغه اصلی ممانعت از حرکت کشتی‌های باری به سمت ایران است که می‌تواند تقابلی نظامی به بار بیاورد.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی، تحریم‌های آمریکا برخلاف آنچه واشنگتن ادعا می‌کند بر زندگی مردم ایران تأثیرگذار بوده است و «ایرانی‌ها در حال حاضر از سوی آمریکا شکنجه می‌شوند. این تحریم‌ها در دوران کرونا این مردم را بدون دارو رها کرده است.»

همچنین نیویورک‌تایمز می‌گوید بر خلاف ادعای ترامپ، در این دوره ایران برای توافق با واشنگتن التماس نکرده است.

در انتها نیز این روزنامه آمریکایی نوشت: «مانند تمامی کار‌های ترامپ نقشه دومی (plan B) برای این مسائل نیست. در حال حاضر از زمانی که ترامپ روی کار آمده است تولید مواد شکافا در تهران بیشتر شده و در نتیجه آن امکان ساخت بمب اتم بالا رفته است.»

روز گذشته وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای ایران به ادعای دولت آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل واکنش نشان دادند و اعلام کردند به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت متعهد هستند.

در بیانیه این سه کشور آمده است: سی روز از زمان تلاش آمریکا برای فعالسازی «مکانیسم ماشه» که به اعضای برجام اجازه می‌دهد تا تحریم‌های چندجانبه علیه ایران را که در سال ۲۰۱۵ مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل لغو شده بود، گذشته است.

سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس (E۳) خاطرنشان کردند که آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام در ۸ مه ۲۰۱۸، به عضویت خود در این توافق پایان داد و از آن به طور یکجانبه خارج شد.

همچنین «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن رد تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تاکید کرد آمریکا عضو برجام نیست و لغو تحریم‌های برجامی در قبال ایران به قوت خود باقی است.

دولت ترامپ روز شنبه ادعا کرد که همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از سر گرفته شده است؛ اقدامی که اکثر کشور‌های جهان آن را غیرقانونی می‌دانند.

دونالد ترامپ در جدیدترین واکنش خود در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با دفاع دوباره از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای برجام بار دیگر آن را فاجعه دانست و مدعی شد که با برجام، امکان توافق رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی وجود نداشت.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20434