printlogo


بعد از گذشت نیمی از سال 99؛
جهش تولید، شعار هدفمندی که تاکنون محقق نشده / انتقادات تند کارشناسان از کم‌کاری دولت درزمینهٔ تولید
جهش تولید، شعار هدفمندی که تاکنون محقق نشده / انتقادات تند کارشناسان از کم‌کاری دولت درزمینهٔ تولید
کد خبر: 20474
سال 99 در حالی به نیمه‌های خود رسیده که همچنان شعارهای دولت درزمینهٔ جهش تولید محقق نشده و دورنمای روشنی از اقدامات دولت در این زمینه را نمی‌توان متصور بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امسال رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خودی‌شان امسال را به نام جهش تولید نام‌گذاری کرده و فرمودند: امسال بنده عرض می‌کنم «جهش تولید»؛ امسال سالِ جهشِ تولید است. این شد شعار امسال؛ کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاءالله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاءالله به وجود بیاورد.
در این میان باگذشت نیمی از سال 99 برخلاف وعده‌های داده‌شده از سوی دولت هنوز بسیاری از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی با مشکلات ریزودرشتی گریبانگیر هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم : برای پویایی اقتصاد باید ساخت‌وساز فعال شود


حسن آقاجانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم اظهار داشت: اتفاقات اقتصادی خوب و بدی دائماً گریبانگیر اقتصاد کشور است و معتقدیم که این‌ها نعمتی است برای کشور که می‌توانیم اقتصادی پویاتر برای کشور داشته باشیم.
آقاجانی با اشاره به ناتوانی دولت درزمینهٔ تولید و برآورده کردن شعار سال، گفت: در کشور ابزارهایی داریم که دولت از این ابزارها استفاده نمی‌کند. ایجاد اشتغال در پالایشگاه‌ها و این‌گونه موارد برای دولت به ازای هر نفر 700 میلیون تا 1 میلیارد هزینه دارد درحالی‌که ایجاد اشتغال با راه‌اندازی ساخت‌وساز برای هر نفر 25 میلیون تومان هزینه برای دولت دارد.
وی اضافه کرد: ما در کشور هیچ‌چیزی کم نداریم فقط اشتغال ایجاد نشده و در این زمینه کمبود داریم؛ اشتغال را چگونه می‌توان به دست آورد. نیمی از مردم کشور ما صاحب‌خانه نیستند درحالی‌که با پیگیری و فعال کردن ساخت‌وساز در کشور بسیاری از شغل‌های مرتبط و غیر مرتبط فعال خواهد شد.
آقاجانی با اشاره به بازار کشورهای اطراف، گفت: کشورهای اطراف ما بسیار نیازمند مواد غذایی، سوخت و ... هستند که ما می‌توانیم به آن‌ها صادر کنیم و برای خودمان در کشور اشتغال ایجاد کنیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با اشاره به اقدامات دولت برای حل مشکلات تولیدکنندگان، گفت: امروز یکی از مشکلات ما خوب تصمیم نگرفتن دولت است.
وی خاطرنشان کرد: باید مالیات داده شود و ما هم در این موضوع شک نداریم اما دولت از آن‌کسی که باید مالیات بگیرد نمی‌گیرد و از آن‌کسی که نباید مالیات بگیرد می‌گیرد. امروز دولت کسی را مورد هدف قرار می‌دهد که قلب تپنده کشور است.
آقاجانی ادامه داد: امروز برای گرفتن پروانه ساخت‌وساز باید بیش از 2 سال پله‌های ادارات را بالا و پایین رفت و یا پرونده‌های بسیار در خصوص ماده 100 تشکیل‌شده است که می‌توان با اندکی انعطاف هم پرونده‌ها را کم کرد و هم درآمدزایی کرد.

مسئولین در اجرای طرح‌ها نظر مردم را بپرسند


دکتر شاهین صادقی نسب استاد دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دانشگاه گریفیث استرالیا اظهار داشت: در این نوع موضوعات حکمرانی مردمی درگیر است ولی به لحاظ سنتی یک بخش عمومی (دولت و بخش‌های تابعه) و یک بخش خصوصی (کسب‌وکارها و هدف که محدود به سود است) وجود دارد.
وی اضافه کرد: وقتی صحبت از جهش تولید یا هر شعار درخشان دیگری که حضرت آقا در طول این سال‌ها تأکید کرده‌اند می‌شود، می‌بینیم که به‌صورت جدی وارد حوزه اجرانشده و یا موفق نیست.
دولت تعامل خوبی با مردم ندارد
صادقی نسب ادامه داد: دلیل آن این است که حکمرانی درست صورت نگرفته است و حکمرانی در راستای تقویت بخش مشارکت‌های خاص و ناب مردمی بنا نشده است و اگر می‌خواهیم مشکلات دنیای مدرن که بسیار پیچیده است را حل کنیم که دولت به‌تنهایی از پس آن برنمی‌آید باید بخش مردمی را در فعالیت‌ها مشارکت دهیم.
وی اضافه کرد: امروز بدترین نوع تعامل دولت با شهروندان در حال وقوع است. امروز در طرح‌ها، فراینده‌ها و شغل‌ها از ایده‌ها و طرح‌های مردمی استفاده نمی‌شود به‌عنوان‌مثال مسکن مهر طرح بسیار خوبی بود ولی به‌درستی اجرا نشد و امروز مشکلات فراوانی دارد.
اصل 44 قانون اساسی به بدترین شکل اجرا شد
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حکمرانی مردمی یعنی فرایند مشورت با مردم، تأکید کرد: اصل 44 قانون اساسی که رهبر معظم انقلاب آن را ابلاغ کردند به بدترین نحو ممکن توسط مسئولین اجراشده است چراکه در فاز اجرا وارد حکمرانی درهای بسته شد که انحصاراً عده خاصی به آن دسترسی دارند.
اجرای نادرست قانون موجب انباشت ثروت در گروه خاص
وی اضافه کرد: اجرای نادرست اصل 44 قانون اساسی منجر به انباشت ثروت در دست گروهی خاص و انحصار شد. حکمرانی مردمی یعنی اینکه درب اتاق‌های سیاست‌گذاری باز و از مردم نظرخواهی شود.
صادقی نسب با اشاره به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، گفت: امروز با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی راحت‌ترین راه تعامل به وجود آمده است و مردم می‌توانند نظرات خود را اعلام کنند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: تولیدکننده‌ای که می‌خواهد کار کند و تولید داشته باشد ولی سرمایه ندارد، جوانی که بهترین ایده‌ها را دارد ولی کسی نیست که از او حمایت کند هرکجا که می‌خواهد برود قله آن‌یک رأس ثروتی و قدرتی قرار دارد که این ایده رشد نمی‌کند.
وی گفت: چاره مالیات دادن نیست چاره حداقل کردن مالیات نیست چاره بازتولید مولد ثروت است و این‌زمانی محقق خواهد شد که همه ما احساس کنیم در این فرایند حضور داریم.

رئیس اتاق بازرگانی استان قم: بخشودگی جرائم ماده ۱۶۹ یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان است

ابوالفضل خاکی نیز در گفتگو با خبرنگار ما به مشکلات تولیدکنندگان اشاره کرد و اظهار داشت: بخشودگی جرائم ماده ۱۶۹ یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان است که بارها رسانه‌ای شده است.
وی ادامه داد: با توجه به نامه اخیر دادستان کل کشور به وزیر اقتصاد و دارایی جناب آقای دژپسند و همچنین مصوبات اخیر ستاد تسهیل و با توجه به بخشنامه‌های متعدد درون‌سازمانی اداره کل اقتصاد و دارایی در رابطه با همراهی و تعامل بیشتر با واحدهای تولیدی این اختیارات را به استان‌ها واگذار کرده تا مدیران بتوانند بخشودگی صددرصدی را برای واحدهای تولیدی اعمال کنند، انتظار داریم که این موضوع در استان به‌صورت کامل محقق شود و فشار پرداخت های مالی در سال جهش تولید از واحدهای تولیدی برداشته شود.

تهیه‌کننده گروه اقتصاد شبکه یک: هیچ حمایتی از تولیدکننده وجود ندارد

محمود آرزومندی تهیه‌کننده گروه اقتصاد شبکه یک صداوسیما نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کرده‌اند و ما به این هدف با حمایت همه‌جانبه رسانه‌ها خواهیم رسید.
وی ادامه داد: این شعار نشان می‌دهد که ما دنبال رشد معمولی نیستیم بلکه به دنبال جهش در تولید هستیم.
این تولیدکننده برنامه‌های اقتصادی صداوسیما گفت: شعارهایی که سال‌های گذشته از سوی رهبری اعلام شد همه در راستای اقتصاد است که یکی از دلایل مهم امنیت می‌باشد.
اجرای نادرست شعار سال باعث بروز مشکل در اقتصاد
آرزومندی ابراز داشت:. امروز اگر در مسئله اقتصاد مشکل‌داریم به دلیل کم و کاستی اجرایی شدن این شعارها است.
وی ادامه داد: برای تحقق شعار جهش تولید باید رسانه‌ها به کمک تولید و تولیدکننده بشتابند. ما باید نوع نگرش خودمان را نسبت به تولیدکننده تغییر دهیم.
تخریب چهره تولید و تولیدکننده در فیلم‌های صداوسیما

آرزومندی بیان داشت: امروز در سینمای ما حال آگاهانه و یا غیرآگاهانه برای این‌که یک اختلاس گر، دزد و ظالم را در سریال و سینما معرفی کنند او را کارخانه‌دار نشان می‌دهند. این کارخانه‌دار کیست این همان تولیدکننده است که ما در حال نابود کردن او هستیم.

هیچ حمایتی از تولیدکننده وجود ندارد

این تولیدکننده برنامه صداوسیما با اشاره به اینکه اگر تولیدکننده را بزنیم تولید را از بین برده‌ایم، گفت: امروز در بحث تولید هیچ حمایتی از تولیدکننده نمی‌شود و خود او باید به‌تنهایی با چالش‌ها و مشکلات بسیار بر سر راه تولید روبرو شود.
وی بیان داشت: امروز با تولیدکنندگان در دستگاه‌های اجرایی خواسته و یا ناخواسته و یا بر اساس قوانین نادرستی که مجلس نوشته است برخورد خوبی نمی‌شود.

در این میان انتظار می‌رود دولت در نیمه دوم سال این بار در میدان عمل به یاری تولیدکنندگان بیاید و حداقل در سال آخر دولت دوازدهم حمایت عملی و واقعی از تولیدکنندگان کرده باشد.
انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20474