printlogo


این مردان فداکار فراموش شدند!
این مردان فداکار فراموش شدند!
کد خبر: 20591
این مردان فراموش شده هر روز و شب با موج انفجار و با صحنه های تکه تکه شدن رفقای بامرامشان زندگی می کنند و ما عاجز از درک دردشان هستیم این ها جانبازان اعصاب و روان هستند که تمام هستی و زندگی خود را فدای اسلام و ناموس وطن کردند گاهی سال ها در گوشه آسایشگاه ها بدون هیچ ملاقاتی منتظر ایستگاه آخر هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جانبازی و شهادت واژه های زیبا و مقدس برای مردمان سرزمین ما فارغ از هر قشر و سلیقه ای هستند گاهی پادی دردو دل های خانواده های شهدا می نشینیم گاهی جانبازان سرافراز از دردهایشان برایمان می گیوند اما در این میان مردان فراموش شده ای وجود دارند که برای دردهایشان گوش شنوایی پیدا نمی کنند از قادر به بیان دردهایشان نیستند مردانی ک ه هنوز در میدان مین و در میان عملیات ها8 سال دفاع مقدس باقی مانده اند گاهی هنوز نمی دانند جمگ تمام شده و  در خیال خو هم رزمان خود را گرسنه و شنه در میان محاصره دشمن می بینند.

این مردان فراموش شده هر روز و شب با موج انفجار و با صحنه های تکه تکه شدن رفقای بامرامشان زندگی می کنند و ما عاجز از درک دردشان هستیم این ها جانبازان اعصاب و روان هستند که تمام هستی و زندگی خود را فدای اسلام و ناموس وطن کردند گاهی سال ها در گوشه آسایشگاه ها بدون هیچ ملاقاتی منتظر ایستگاه آخر هستند.

جانبازان اعصاب و روان مظلوم‌ترین قشر جانبازان، کسانی که در ظاهر جسمی سالم دارند اما در باطن گاهی مشکلات روحی چنان عرصه را بر آنان و خانواده‌هایشان تنگ می‌کند که جوابگوی کوچکترین نیازهای خود نیستند همه این دردها حاصل فداکاری برای ملت ایران است.

طبق آخرین آمار  ۲۱۸ هزار و ۲۲۵ جانباز اعصاب و روان در کشور وجود دارد، که  ۷ هزار و ۱۴۷ جانباز شهید اعصاب و روان با بیماری شدید روبه رو هستند که به خدمات ویژه نیازمندند و در این میان خانواده ها از جمله همسران جابازان اعصاب و روان در شرایط سخت روحی و روانی قرار دارند.
 
جنگ به عنوان یک عامل استرس زا می تواند منجر به عوارض ناگواری در زندگی انسانها تا آخر عمر شود. افرادی که مستقیما در جنگ شرکت می کنند و به نوعی در معرض تروماهای ناشی از این بلای خانمانسوز قرار می گیرند اولین قربانیان جنگ هستند. اثرات جنگ تا اعماق خانواده ها و جامعه نیز نفوذ می کند. خانواده مجروحین، معلولین، شهدا و اسرا و از جمله جانبازان اعصاب و روان قربانیان فراموش شده جنگ محسوب می شوند.

طی یک بررسی علمی بر روی بهداشت روان در یک جمعیت از جانبازان اعصاب و روان و همسران آنان در استان قم انجام شده یافته ها نشان داده آزمون بک میزان افسردگی جانبازان (از خفیف تا شدید) را 96.3 درصد و میزان افسردگی همسرانشان را 88.9 درصد نشان داد. آزمون GHQ  94.5 درصد جانبازان اعصاب و روان و 86.7 درصد همسران آنها را مشکوک به عدم سلامت روان معرفی می کند که نشان از شرایط سخت زندگی آنها دارد.

در این زمینه مدیر کانون همسران جانبازان اعصاب و روان گفت: متأسفانه فشارهای عصبی، کتک‌ها و عدم کنترل در پرخاشگری باعث می‌شود همسر جانباز اعصاب و روان کیسه بوکس خانواده شود؛ درحالی‌که نه از طرف همسرش حمایت عاطفی می‌شود و نه بنیاد شهید از او حمایت مالی می‌کند. حتی بچه‌ها هم دارند به‌تدریج این وادی را ترک می‌کنند و دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

خانواده‌ها هم گاهی به خاطر نجابت ایثارگری‌شان کمتر از مشکلات زندگی یک جانباز اعصاب و روان گلایه می‌کنند. مشکلاتی همچون تنش‌های عصبی، طلاق، اضطراب فرزندان، مشکلات مالی و اشتغال نامناسب.

این ها دردهایی است که باید مسئولان ببیند و برای کاهش آلام این قشر فداکار جامعه تلاش کنند این نظام و انقلاب و استقلال به پاس از خود گذشتگی مردانی پایدار مانده که خودشان با دردهایشان از جامعه ترد شدند.

 کنگره ملی شهدای استان قم به منظور بزرگداشت ۶ هزار شهید استان قم و با شعار «قم، سرآمد شهادت و سرافزاری» در آینده نزدیک برگزار خواهد شد که فرصت خوبی برای معرفی ایثارگری‌ها و جان فشانی‌های شهدای لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) در بعد ملی  است.

معرفی پیشکسوتان دفاع مقدس اعم از رزمندگان، جانبازان و آزادگان به منظور حضور در اجلاسیه کنگره، تشکیل گروه‌های پنج نفره برای دیدار با خانواده‌های شهدای استان، تنظیم جدول زمانبندی جهت حضور در منازل شهدا و جانبازان ،تدوین کتاب رزمندگان، خاطرات گردان‌ها و واحدها و فرماندهان، برگزاری شب خاطره در مناطق مختلف استان و سازماندهی تمامی رزمندگان بر اساس گردان‌ها و واحدهای دوران دفاع مقدس از جمله برنامه های کنگره ملی شهدای استان قم است.




انتهای پیام/170
محسن خداپرست


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20591