printlogo


کارشناسان مذهبی در گفتگو با قم فردا:
اربعین مقدمه ظهور و تشکیل تمدن اسلامی است
اربعین مقدمه ظهور و تشکیل تمدن اسلامی است
کد خبر: 20725
کارشناسان مذهبی و دینی با بیان این که احیای فرهنگ عاشورا از طریق اربعین صورت می گیرد، تاکید کردند: اربعین مقدمه ظهور و تشکیل تمدن اسلامی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، هرساله با فرارسیدن روز بیستم ماه صفر، موضوع «اربعین شهادت امام حسین علیه السلام»، «زیارت» و «نخستین زائران کربلا» مورد گفت و گوی محافل علمی و مذهبی قرار می گیرد؛ چرا که حادثه جانگداز عاشورا با «اربعین حسینی» پیوندی ناگسستنی دارد.
در همین روزها کاروان های گروهی و یا مردم به صورت انفرادی عازم کربلا می شوند و در این بین برخی از زائران به صورت پیاده از درب منزل تا کربلا از ماه ها قبل سفر خود را شروع می کنند اما بیشتر این زائران امام حسین(ع) پیاده روی اصلی خود را در بین نجف و کربلا قرار می دهند و این مسیر را به یاد اهلبیت امام حسین(ع) و به یاد قدم های جابر طی می کنند.
این درحالی است که امسال به دلیل وجود ویروس منحوس کرونا این مراسم تا حدودی تحت الشعاع قرار گرفته است و در مسیر پیاده روی اربعین زائر خارجی مخصوصا ایرانی ها حضور ندارند. زائران ایرانی در چند سال گذشته حضور پرشور و گسترده ای در این مسیر داشتند که امسال جا همه ما خالی است.
امسال اگرچه حضور فیزیکی در خاک کربلا به خاطر رعایت مسائل بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا وجود ندارد، اما حقش این است که امسال از هر سالی باشکوه‌تر برگزار شود چرا که کربلا همه جا را فرا بگیرد و کُلُّ أرضٍ کَربَلا شود.

اربعین مقدمه تشکیل تمدن اسلامی و ظهور است
از همین رو آیت الله کعبی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مراسم اربعین از مهمترین مناسک ما شیعیان است، اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف اربعین زنده نگاه داشتن فرهنگ و مکتب عاشورا است.
وی با اشاره به سابقه تاریخی اربعین و حضور جناب جابر بن عبدالله انصاری و حرکت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به سمت مزار امام حسین(ع) گفت: این آیین باشکوه حسینی هر ساله به رغم ظلم ها و جورهای حاکمان، همچنان هم در این مسیر برپا است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که این مراسم پس از پیروزی انقلاب اسلامی رنگ و بوی جهادی گرفت، تصریح کرد: در سال های اخیر هر سال شاهد اهتزاز پرچم امام حسین(ع) در نقاط مختلف جهان هستیم .
وی بیان داشت: زیارت اربعین فرزندان امت اسلامی از شیعه و سنی و پیروان ادیان مختلف را جمع کرده است و قطعا مسیر مقدس میلیونی زیارت اربعین مقدمه ای برای تشکیل تمدن اسلامی و تمهیدی برای ظهور است زیرا رسالت امام حسین(ع)، رسالت اصلاحی است و همه خیرات در محبت به امام حسین(ع) است.
وی گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا ایرانیان از حضور در مراسم زیارت اربعین محروم شدند و به همین دلیل این مناسبت را با برگزاری مراسم های مختلف گرامی می داریم.

احیای فرهنگ عاشورا از طریق اربعین
همچنین در این خصوص آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به ایام پیاده روی عظیم اربعین حسینی، اظهار داشت: برای برپایی عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین(ع) بسیار سفارش شده است، اهلبیت(ع) مومنان را به زیارت سید و سالار شهیدان بسیار تشویق می کردند.
وی ادامه داد: یکی از محورهای عمده احیای فرهنگ عاشورا بحث زیارت است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در کتب ادعیه ما سفارش بسیاری بر زیارت سید الشهدا شده است، خاطرنشان کرد: این مسئله از آن جهت است که همه قداست هایی که شیعه به آن معتقد است همه مرتبط با قیام امام حسین(ع) است.
وی اضافه کرد: در سال های اخیر به برکت پیاده روی اربعین بر شکوه  عظمت جریان حسینی در دنیا اضافه شده است اما امسال به دلیل وجود ویروس کرونا حضور در مراسم اربعین وجود ندارد.
آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: امروز نه تنها شیعیان و جبهه انقلاب اسلامی بلکه هرکسی که شیفته حرکت حسینی است، به برگزاری چنین راهپیمایی عظیمی در کربلا افتخار می‌کند چراکه به واسطه این جریان عظیم الهی، توجه جهانیان به تفکر و فرهنگ حسینی جلب می‌شود.

تقویت وحدت بین امت های اسلامی از طریق اربعین
این در حالی است که آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پیاده روی عظیم اربعین حسینی، اظهارداشت: هرساله مشاهده می کنیم که مردم عراق میزبان زائران امام حسین(ع) هستند.
وی ادامه داد: ملت عراق برای پذیرایی از زائران از هیچ خدمتی دریغ نمی کنند و حتی منازل شخصی خود را برای اسکان زائران در اختیار آنها قرار می دهند البته امسال به دلیل وجود ویروس کرونا در پیاده روی اربعین زائر خارجی حضور ندارد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اربعین بستر مناسبی برای وحدت بین امت اسلامی است، گفت: در این پیاده روی عظیم اربعین حسینی همه ادیان و مذاهب حضور دارند. از برکات مهم این پیاده روی مسئله وحدت بین ادیان الهی است البته دشمنان این وحدت بین ادیان الهی و امت اسلامی را نمی توانند ببینند.

دشمن به دنبال از بین بردن پیاده روی اربعین است
همچنین آیت الله محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به پیاده روی عظیم اربعین، اظهار داشت: در این پیاده روی عظیم اربعین حسینی همه ادیان حضور دارند که این باعث ایجاد وحدت در بین تمام ادیان الهی است.
وی ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره بر زیارت اهلبیت(ع) تاکید شده است و اهلبیت(ع) محور وحدت هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه وحدت امت اسلامی را از اختلاف دور می کند و دشمنان به دنبال از بین بردن وحدت هستند، گفت: پیاده روی اربعین حسینی نمایش وحدت بیان ادیان الهی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه تقویت وحدت به عنوان مصلحت جامعه اسلامی و مبارزه با توطئه‌های دشمنان ضروری است، گفت: باید به وحدت به عنوان وظیفه دینی اهتمام بورزیم و نهایت وحدت و یکپارچگی را در مراسم اربعین نمایش دهیم.

در هر حال امسال زائران اباعبدالله الحسین(ع) به الاجبار از زیارت اربعین محروم شدند اما باید به گفت امسال باید گفت کُلُّ أرضٍ کَربَلا؛ امسال باید همه جای دنیا مخصوصا کشور عزیزمان ایران کربلا باشد و از راه زیارت اربعین را بخوانیم. همچنین در این خصوص می توانیم امسال هر کسی به یاد پیاده روی اربعین غذای نذری و یا هزینه همان غذا را به افراد نیازمند کمک کند.
از طرفی می توانیم مسیر کوتاه را به سمت کربلا انتخاب کنیم و چند دقیقه در این مسیر پیاده روی کنیم به یاد پیاده روی مسیر کربلا تا در این فریضه هم شرکت کرده باشیم.
در هر صورت آن چیزی که کاملا مشخص است امسال به دلیل وجود ویروس کرونا پیاده روی و زیارت اربعین در کربلا و خاک عراق وجود ندارد اما با ابتکاراتی می توانیم همین پیاده روی را در شهر خود داشته باشیم.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20725