printlogo


به بهانه روز نیروی انتظامی؛
نیروی انتظامی مظهر اقتدار و دژمستحکم امنیتی کشور
نیروی انتظامی مظهر اقتدار و دژمستحکم امنیتی کشور
کد خبر: 20751
نیروی انتظامی یکی از پایه های مهم و اساسی در برقراری نظم و امنیت در داخل کشور است که به عنوان مظهر اقتدار و دژ مستحکم امنیتی کشور در برابر مجرمان و قانون‌شکنان عرض‌اندام می کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امنیت از عناصر اساسی حیات شهری انسان هاست و حضور مردم در فضای عمومی شهر مستلزم احساس امنیت از سوی آنان است. منظور از امنیت آن بخش از اقدامات ایجابی است که در راستای ارتقا و تأمین امنیت اجتماعی صورت می گیرد. امروزه با توجه به گستردگی شهرنشینی و رواج ناامنی های اجتماعی در شهرها، نقش نیروی انتظامی در تأمین امنیت اجتماعی شهرها و عوامل مؤثر بر آن و راهکارهای تقویت امنیت در شهرها ضرورت یافته است.
در سطح  ملی بطور کلی امنیت به دو بخش داخلی و امنیت خارجی تقسیم می گردد. که هر کدام از این دو بخش نیز در حوزه خود قابل تقسیم به ابعاد دیگری هستند که به عنوان مثال امنیت داخلی خود دارای ابعادی شامل بُعد اقتصادی، بُعد سیاسی، بُعد اجتماعی و بُعد فرهنگی است.
این مسائل اهمیت تشکیل و وجود نیروی انتظامی را مشخص می کند از همین رو بعد از پیروزى انقلاب، کمیته­‌ی انقلاب اسلامى نیز به عنوان یکى از ارکان مهم حفظ نظم و امنیت و دفاع از ارزش­هاى انقلاب در داخل کشور به این مجموعه افزوده شد. در سال ۱۳۷۰، مجلس شوراى اسلامى، با ادغام این سه نیرو در یکدیگر موافقت و تأسیس تشکیلات پلیس واحد را تصویب کرد. اکنون سرواژه­ی «ناجا» (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) معرف پلیس ایران است.

نیروی انتظامی مظهر اقتدار و دژمستحکم امنیتی کشور
از همین رو باید گفت که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع‌مقدس با تحول و تعالی‌بخشی در عرصه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و به روز کردن ساختار، آموزش، ابزارها و شیوه‌های عملیاتی خود و تربیت نیروی انسانی متخصص و ورزیده، به عنوان مظهر اقتدار و دژ مستحکم امنیتی کشور در برابر مجرمان و قانون‌شکنان عرض‌اندام کرده است.
مقابله با عوامل تهدیدگر امنیت مرزها، امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت اخلاقی، مقابله قاطعانه با اشرار، قاچاق کالا و ارز، جرائم فضای مجازی و ارتقای ظرفیت‌های سازمانی در مدیریت آسیب‌های شهری، جاده‌ای، مرزبانی، خدمات اجتماعی، صیانت از جامعه در برابر هجمه دشمن به بنیان‌های فکری و اخلاقی و استفاده از سامانه‌های نوین در مبارزه با پدیده‌های مخل امنیت گوشه ای از رشادت ها، نقش آفرینی ها  و تلاش های شبانه روزی نیروی انتظامی در حفظ و برقراری امنیت در کشور است.

همبستگی و انسجام مردم با نیروی انتظامی
این درحالی است که وجود همبستگی، انسجام ملی و عمومی باعث افزایش آرامش و امنیت در کشور می شود. نیروی انتظامی ضمن حفظ استقلال، فاصله کمی با مردم داشته باشد البته در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است که همین موضوع باعث کاهش ارتکاب جرایم و متلاشى‏ شدن باندهاى کوچک و بزرگ بزهکارى در سطح جامعه شده است.

پاسخگویی سریع و افزایش امنیت با پلیس110
 یکی از مراکز مهم پلیس که با مردم ارتباط خوبی دارد مرکز پلیس ۱۱۰ است که برای تحقق شعار پلیس پاسخ گو و با هدف تحکیم امنیت عمومی و تلاش برای پایداری آن، در سال ۱۳۷۹ راه اندازی شد. این مرکز بر آن است تا با افزایش تحرک و سرعت عمل، به نیاز‌های فوری مردم پاسخ دهد تا با حضور به موقع در صحنه‌ها و ناامن کردن کشور برای مجرمان، رضایت عمومی جامعه را فراهم آورد.

از طرفی آسان‌ترین راه ارتباطی مردم با دفتر نظارت همگانی در خبررسانی تلفن گویا 197 است. نیروی انتظامی در گامی جدید و در راستای تکمیل طرح مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و اجرای وظیفه قانونی خود، دفتر نظارت همگانی را تأسیس کرد و البته برخی بخش های دیگر هم در این راستا مانند مرکز مشاوره پلیس و یا نگهبان محله است.

در هر حال یکی از پایه های ایجاد امنیت و پایداری آن در داخل کشور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که امیدواریم این نیروها هرروز نسبت به روز قبل با آموزش نیروهای متخصص و پیشرفت در سخت افزار و نرم افزار، امنیت را در کشور پایدارتر و فضا را برای مجرمین ناامن تر کند.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/20751