printlogo


عکس‌هایی تماشایی و جالب از گذشته و حال برخی شهر‌های جهان
 عکس‌هایی تماشایی و جالب از گذشته و حال برخی شهر‌های جهان
کد خبر: 21135
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از ۱۰۰ سال قبل تا به امروز شاهد پیشرفت‌های زیادی در معماری، برنامه ریزی شهری، مهندسی و فناوری بوده ایم. بنابراین جای تعجب نیست که مناطق شهری نیز به سرعت در حال تغییر باشند. در اینجا به زمان گذشته سفر می‌کنیم تا تصاویر تاریخی از بزرگ‌ترین شهر‌های جهان را به شما نشان دهیم و متوجه شویم این شهر‌ها چه تغییری کرده‌اند.

لندن (انگلیس)

کالج نیروی دریایی سلطنتی قدیمی انگلستان و خانه ملکه در تصویر زیر به چشم می‌خورند. ما در تصویر مذکور متوجه می‌شویم که ساحل رودخانه تایمز با دودکش‌ کارخانه‌های زیادی پوشیده شده است. کناری وارف در کنار جزیره سگ ها، لایم هاوس و صنوبر از شلوغ‌ترین اسکله‌های جهان بودند. پس از سال ۱۹۶۰، صنعت بندر در کنار رودخانه تایمز کمرنگ شد و اسکله‌ها تا سال ۱۹۸۰به طور کامل بسته شدند.

کناری وارف در قرن ۲۱کاملاً متفاوت به نظر می‌رسد. مدت هاست که دودکش‌های کارخانه‌ها جای خود را به آسمان خراش‌های فوق مدرن داده‌اند. در حالی که کالج نیروی دریایی سلطنتی قدیمی انگلستان و خانه ملکه همچنان باقی مانده اند. اسکله‌های قدیمی به عنوان مراکز مالی لندن و منطقه تجاری قابل توجه، در نظر گرفته شده اند. پیشرفت در اینجا به قدری سریع است که تا سال ۲۰۱۹ ، ۷۶ آسمان خراش جدید در مرکز لندن ساخته شدند.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

لاس وگاس

خیابان فرمنت که نقطه مرکزی لاس وگاس است، در این تصویر که در سال ۱۹۵۳ گرفته شده است، دیده می‌شود. در آن زمان گلدن ناگت یکی از (تفریحگاه‌هایی که هنوز در شهر باز است)، نمادی از لاس وگاس بود. منطقه‌ای که این تفریحگاه در آن قرار دارد محل هتل‌های آپاچی، الکورتز و مینت است.

پس از مدتی لاس وگاس با یک برنامه توسعه شهری بزرگ شد و امروز خیابان فرمنت بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. اگرچه تفریحگاه گلدن ناگت هنوز باز است و هتل‌های اطراف آن از سال ۱۹۵۳ کاملا بسته شده اند، از سال ۱۹۹۵ یک مرکز خرید با جاذبه‌ها و تفریحگاه‌های جدید ظاهر خیابان فرمنت را کامل تغییر دادند. خیابان فرمنت با توسعه شهری به روی ماشین‌ها بسته شد و با یک سایه بان بزرگ پوشانده شده است.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

کوالالامپور (مالزی)

ساختمان اداری دولتی که در ابتدا برای استقرار دولت استعماری انگلیس در کوالالامپور ساخته شده بود، در سال ۱۸۹۷ افتتاح شد و این عکس در اوایل دهه ۱۹۰۰ گرفته شد. ساختمان‌های تزئین شده بزرگ‌ترین نماد کوالالامپور آن زمان بودند.

امروز، پایتخت مالزی ظاهری متفاوت دارد. پس از اعلام استقلال مالزی از انگلیس، رشد این کشور سرعت گرفت. مدتی نگذشت که برج‌های پتروناس و کوالالامپور در افق شهر دیده شدند. از آن زمان به بعد دفاتر دولتی به ساختمان سلطان عبد الصمد تغییر نام دادند و در حال حاضر این ساختمان وزارت ارتباطات و چند رسانه‌ای و وزارت گردشگری و فرهنگ مالزی را در خود جای داده است.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

سانفرانسیسکو (آمریکا)

در عکس زیر تصاویری از ظاهر قدیمی شهر سانفرانسیسکو دیده می‌شود. اگرچه برخی از ساختمان‌های بلند قبلا در منطقه اقتصادی شهر ظاهر شده بودند، اما پروژه‌های برنامه ریزی شهری در دهه۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ روی بازسازی گسترده محله‌ها و ساخت آزادراه‌های جدید تمرکز داشت.

حدود هفتاد سال بعد رشد سانفرانسیسکو آشکار شد. اگرچه هنوز آثاری از سانفرانسیسکوی قدیمی دیده می‌شود، اما این شهر کاملا تغییر کرده است.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

شانگهای (چین)

بلوار معروف باند در امتداد ساحل رودخانه هوانگ پو بسیاری از ساختمان‌های سبک اروپایی را در خود جای داده است. در این تصویر چندین اسکله برای قایق‌های کوچک در شانگهای دیده می‌شوند.

تقریباً یک قرن بعد منظره شانگهای کاملاً متفاوت شد. اگرچه برخی از ساختمان‌های مربوط به سال۱۹۲۷هنوز وجود دارند، بقیه شهر تغییر زیادی کرده است. خیابان‌های پشت باند با ساختمان‌های بلند تعریف و اسکله‌های قدیمی به یک تفرجگاه تبدیل شده اند.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌های جهان

برلین (آلمان)

کلیسای جامع برلین از قرن ۱۵ میلادی تا به امروز یکی از تاریخی‌ترین و مهم‌ترین مکان‌های برلین به حساب می‌آید. این ساختمان تاریخی در جنگ جهانی دوم آسیب‌های زیادی دید و بازسازی آن تا سال ۱۹۷۵ آغاز نشد. برلین در زمان گرفته شدن عکس زیر به پایتخت امپراطوری تازه تأسیس آلمان تبدیل شده بود. این شهر با خسارت‌های ناشی از جنگ جهانی دوم بعد‌ها تغییرات زیادی کرد. وجود این تغییرات تعجب برانگیز نبود.

کلیسای جامع بازسازی شده امروزه با کلیسای جامع قبلی بسیار متفاوت است و جزئیات گنبد مرکزی و نمای قدیمی آن از بین رفته اند.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

دبی (امارات متحده عربی)

دبی که در اوایل قرن ۱۸ به عنوان یک دهکده ماهیگیری تأسیس شد، برای رسیدن به شرایط فعلی خود راهی طولانی را طی کرده است. این شهر قبل از کشف نفت به دلیل همسایگی با ایران، نقش مهمی به عنوان یک مکان تجاری داشت. شهر دبی پس از کشف نفت نیز رشد بی وقفه‌ای کرد. ما در عکس زیر مجموعه‌ای از کانال‌های مصنوعی که در امتداد خط ساحلی خلیج فارس قرار داشتند، می‌بینیم.

این عکس بیش از ۱۵ سال بعد گرفته شد. در این عکس رشد و توسعه دبی کاملا به چشم می‌خورد. در این زمان مرحله اول توسعه ساخت و ساز مارینای دبی به طور رسمی به پایان رسیده است و انتظار می‌رود، پس از اتمام آن ۱۲۰هزار نفر در برج‌ها و ویلا‌های مسکونی اش زندگی کنند.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

فلورانس (ایتالیا)

شهر فلورانس با تاریخی غنی و درخشان نیازی به معرفی ندارد. این شهر در طول جنگ جهانی دوم به مدت یک سال توسط آلمان اشغال شد. آلمانی‌ها قصد داشتند در سال۱۹۴۴ همه پل‌های روی رودخانه آرنو را از بین ببرند. پل پونته وچیو در آن زمان تخریب نشد، زیرا یک ژنرال آلمانی متوجه شد که این پل ارزش تاریخی زیادی دارد.

در حالی که برخی از شهر‌های جهان با گذشت هر دهه چهره خود را تغییر می‌دهند. دیدن فلورانس تقریبا همان طور که درسال ۱۸۹۳بود، بسیار دلچسب است. بیشتر مراکز تاریخی فلورانس حفظ شده و تا اندازه زیادی باقی مانده اند؛ بنابراین می‌بینیم که پل پونته وچیو نیز تقریبا مانند همان چیزی است که در قرن۱۶وجود داشت.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

قاهره (مصر)

قاهره، شهر بسیار مهم و تاریخی مصر باستان است. اگرچه شهر به مرور زمان تغییر کرده است، اما یکی از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی آن باموفقیت امتحان زمان را پشت سر گذاشته و امروز همچنان دیده می‌شود. این بنای تاریخی با نام مسجد _مدرسه سلطان حسن شناخته می‌شود. این مسجد _مدرسه در اواسط قرن ۱۴ساخته شده و عکس مذکور در حدود سال ۱۹۳۰از آن گرفته شده است.

تقریباً یک قرن بعد تصویر مسجد - مدرسه سلطان حسن در عکس زیر به ثبت رسید. اگرچه قسمت اعظم شهر قاهره تغییر کرده است و چندین ساختمان بلند در پس زمینه عکس دیده می‌شود، ساختار‌های تاریخی بنا به چشم می‌خورد. امروزه قاهره حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

سیدنی (استرالیا)

سیدنی، پر جمعیت‌ترین شهر استرالیا دارای یک تاریخ پر فراز و نشیب است. این شهر در زمان‌های منتهی به قرن ۱۹ تثبیت شد و خود را به عنوان یک مرکز مهم فرهنگی و اقتصادی مطرح کرد، اما پل نمادین بندر آن در ماه می‌سال ۱۹۳۲ اافتتاح شد.

تصویر زیر جدیدترین نمایشی است که ما به دیدن آن عادت کرده‌ایم و در آن اپرای سیدنی دیده می‌شود، اما این خانه اپرا تنها نماد توسعه شهر سیدنی نیست. شهر سیدنی حالا از نظر ابعاد بزرگ شده و منطقه تجاری مرکزی آن اکنون توسط آسمان خراش‌ها و ساختمان‌های بلند تعریف شده است. همچنین در اطراف بندر آن تغییراتی دیده می‌شود.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

نیویورک

تعداد کمی از مکان‌های نیویورک با تغییر اساسی روبرو شده اند. منطقه تایمز شهر نیویورک در ابتدا دهکده‌ای کوچک بود که در اواخر دهه ۱۸۰۰به مرکز صنعت تولید کالسکه نیویورک تبدیل شد. در زیر تصویری را می‌بینید که گویای گذشته این منطقه است.

میدان تایمز شهر نیویورک پس از اتمام جنگ‌های جهانی رشد چشمگیری داشت و به مرکز جشن‌های سال نو تبدیل شده است. این جاذبه یکی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری نیویورک به حساب می‌آید.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

پاریس (فرانسه)

طاق پیروزی یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی پایتخت فرانسه است. این طاق یادبود سربازان فرانسوی است که در جنگ‌های انقلابی و ناپلئونی فرانسه جنگیدند و کشته شدند. این عکس هوایی در نیمه اول دهه ۱۹۰۰ و حدود ۱۰۰ سال پس از اتمام ساخت طاق پیروزی گرفته شده است. در این عکس خیابان‌های پر درخت اطراف طاق به خوبی دیده می‌شوند.

یک عکس بسیار جدیدتر نشان می‌دهد که خیابان‌های پر برگ و ساختمان‌های معمولی پاریس با پنجره‌های فرانسوی همچنان در جای خود قرار دارد. در واقع به نظر می‌رسد منطقه‌ای که طاق پیروزی در آن قرار گرفته است، برخلاف بسیاری از مکان‌های دیگر پاریس تغییر کمی کرده است. یک تغییر کوچک در این منطقه شکل ستاره‌ای است که دور طاق پیروزی را احاطه کرده است.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

بارسلون (اسپانیا)

هیچ اثری از آثار آنتونی گائودی مشهور‌تر و چشمگیرتر از نقشه او برای ساگرادا فامیلیا نیست. کار روی این بنای تاریخی در سال ۱۸۸۲ آغاز شد.۶۰ سال بعد، حدود سال ۱۹۴۰ ساگرادا فامیلیا به تصویر کشیده شده است.

ساگرادا فامیلیا امروز تفاوت زیادی با بنای اولیه اش دارد. در سال ۲۰۱۵ اعلام شد که ساخت این بنای تاریخی ۷۰ درصد پیشرفت دارد و بیشتر ساختار کلیسا قرار است تا سال ۲۰۲۶، صدمین سال مرگ گائودی، به پایان برسد. یکی از عناصری که هنوز باید به بنای ساگرادا فامیلیا افزوده شود، نماد مرغ ماهی خوار بزرگ است.

آن زمان و اکنون:عکس‌هایی باور نکردنی از گذشته و حال برخی از شهر‌ها

 




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21135