printlogo


مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:
افزایش سواد رسانه ای خانواده نیاز ضروری امروز جامعه است/دلیل چالش مومو نبود شبکه ملی اطلاعات است
 افزایش سواد رسانه ای خانواده نیاز ضروری امروز جامعه است/دلیل چالش مومو نبود شبکه ملی اطلاعات است
کد خبر: 21211
مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات از مشکلات اجتماعی فراوانی جلوگیری می کند، گفت: با توجه به درگیری روزمره خانواده ها با فضای مجازی افزایش سواد رسانه ای خانواده نیاز ضروری امروز جامعه است.
دکتر سید مرتضی اسماعیلی طبا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا با اشاره به چالش اخیر مومو در فضای مجازی مخصوصا محافل دانش آموزی، اظهار داشت: مومو اکانتی است که در حال حاضر بیشتر در واتساپ در حال توسعه است و برای اولین بار در فیس بوک مشاهده شد.
وی ادامه داد: مومو نمادی از یک عروسک با چهره ترسناک است که از ادبیات ژاپنی منتقل شده است.
دبیر انجمن سواد رسانه‌ای استان قم بیان داشت: امروز این مسئله نمادی شده است تا برخی از آن سوء استفاه کنند به این طریق که تصویر مومو را روی اکانت خود قرار می دهند و برای دانش آموزان پیام های ترسناک و تهدید آمیز ارسال می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مومو با ارسال برخی پیام ها از دانش آموزان انجام کارهایی را می خواهد که در صورت عدم انجام دادن، آنها را تهدید حتی به قتل می کند.
اسماعیلی طبا عنوان داشت:  بیشتر مخاطبین مومو کودکان و نوجوانان هستند به همین دلیل ممکن است این تهدیدات را جدی گرفته و باعث ایجاد آثار مخرب در زندگی آنها شود.
وی تصریح کرد: چالش مومو مثالی است برای آسیب هایی که می تواند در فضای مجازی وجود داشته باشد. امروز می بینیم که دانش آموزان به دلیل شرایط کرونایی بالاجبار و تحمیلی در فضای مجازی برای کلاس و آموزش حضور دارند و این حضور نسبت به قبل بیشتر هم شده است.

وابستگی به فضای مجازی آزاد آسیب های فراوانی دارد

عضو شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: اینکه دانش آموزان ما امروز به آموزش های مجازی و الکترونیک وابسته شده اند در اصل کار خوبی است ولی می تواند آسیب های بسیار زیادی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: حال که مردم و دانش آموزان ما به سمت آموزش های مجازی کوچ کرده اند اینگونه آسیب ها هم ممکن است در کنار آن به وجود بیایید.
اسماعیلی طبا با اشاره به راهکارهای مقابله با اینگونه چالش ها، گفت: ما نمی توانیم دانش آموزان را در این مجموعه رها کنیم و منتظر باشیم خود آنها برای آن راهکاری پیدا کنند. اولین بحث این است که همانطور که وزیر آموزش و پرورش هم گفتند برای آموزش های کلاسی در فضای مجازی بجز شبکه شاد معلمین شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی مانند وات ساپ را تبلیغ نکنند.
وی ابراز داشت:  اولین راهکار این است که بحث آموزش را فقط از طریق شبکه شاد پیگیری کنیم البته ممکن است مشکلاتی مانند اینکه سرعت پایین و زیرساخت های ضعیف وجود داشته باشد ولی به هرحال باید این ها رفع شود و معلمین باید دانش آموزان را به استفاده از شبکه های خارجی توصیه نکنند.
این استاد علوم ارتباطات در ادامه با اشاره به سواد رسانه ای، گفت: دومین راهکار این است که سواد رسانه ای آموزش داده شود. در حال حاضر آموزش سواد رسانه ای در کشور ما هر روز نسبت به روز قبل ضروری تر است.
وی خاطرنشان کرد: امروز تمام اعضای خانواده خواسته و یا ناخواسته به سمت فضای مجازی می روند، امروز زندگی روزمره به سمت زندگی مجازی و الکترونیک پیش می رود حتی تجارت ها و کسب و کار ها هم به این سمت در حال حرکت است.

کم کاری در ارتقا سواد رسانه ای خانواده ها

اسماعیلی طبا با اشاره به اینکه در حال حاضر آموزش ها به طور کامل به صورت مجازی ارائه می شود، عنوان داشت: ارتقا سواد رسانه ای خانواده ها و دانش آموزان یک گام بسیار مهم و ضروری است که متاسفانه در این زمینه بسیار کم کاری شده است.
وی افزود: صدا و سیما می تواند نقش مهمی در این مسئله داشته باشد، حوزه علمیه هم باید کمک کند، از طرفی خود آموزش و پرورش می تواند دوره های سواد رسانه برای خانواده هابرگزار کند.
مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: از طرفی خانواده ها هم باید دانش آموزان را آموزش دهند که در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی عضو نشوند و یا هر پیامی خاص و ناشناس و تهدید آمیز که از سوی کسی دریافت کردند حتما به والدین اطلاع دهند و یا به آنها آموزش دهند که در این موارد چگونه عمل کنند.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کشور جدی گرفته نشده است

وی اضافه کرد: بارها گفته شده است که شبکه ملی اطلاعات باید هرچه سریعتر راه اندازی شود. بیش از ده سال است که این موضوع مطرح شده است ولی متاسفانه جدی گرفته نشده و زیرساخت ها آماده نشده است .
اسماعیلی طبا تاکید کرد: امروز بعد از آموزش سواد رسانه ای، تشکیل کامل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که می تواند از این گونه موارد جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: پیش بینی این است که از این به بعد آسیب های بسیاری در کنار آموزش های مجازی را خواهیم داشت به دلیل پایین بودن سواد رسانه ای خانواده ها و اینکه شبکه ملی اطلاعات وجود ندارد تا خانواده ها به راحتی در این شبکه ها فعالیت کنند.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21211