printlogo


عضو گروه کارشناسان مرکز تخصصی نماز:
وزارت آموزش‌وپرورش متولی اصلی انتقال مفاهیم دینی به دانش‌آموزان است/ ضرورت توجه به موضوع نماز در کلاس های درس
وزارت آموزش‌وپرورش متولی اصلی انتقال مفاهیم دینی به دانش‌آموزان است/ ضرورت توجه به موضوع نماز در کلاس های درس
کد خبر: 21742
با بیان این‌که وزارت آموزش‌وپرورش متولی اصلی انتقال مفاهیم دینی به دانش‌آموزان است، گفت: در برنامه‌های درسی که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود باید به موضوع نماز توجه ویژه‌ای شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام احمد قادری با اشاره به اهمیت نماز و اشاعه فرهنگ نمازخوانی در مراکز آموزشی کشور اظهار داشت: خداوند در سوره حج آیه ۴۱ می‌فرمایند: مؤمنان کسانی هستند که اگر در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز را به‌پای دارند و زکات (به مستحقّان) بخشند و به معروف امر و از منکر نهی کنند و عاقبت کارها به دست خداوند است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب نیز در این زمینه می‌فرمایند: روحانی، معلّم، مربّی، مدیر و مسئول در همه‌جا مخاطبان و دائره نفوذ خود را به این‌سو بکشانند و از آنان دعوت‌کننده به خدا و نماز بسازند.

حجت‌الاسلام قادری ابراز داشت: علاوه بر این در باب اهمیت و ضرورت نماز و اشاعه فرهنگ آن خصوصاً در بین دانش‌آموزان، زیاد گفته‌ایم و شنیده‌ایم و نیازی به توضیح فراوان نیست اما در ماه‌های اخیر که کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود نیاز است که بیش‌ازپیش فرهنگ نماز در جامعه و به‌خصوص بین دانش‌آموزان ترویج یابد.

وی ادامه داد: ناگزیر و از سر اجبار در شرایطی قرار گرفته‌ایم که آموزش‌ها، به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و عملاً فرصت دیده شدن دانش‌آموزان - این گل‌های بوستان معرفت - را در صفوفِ جماعتِ نمازخانه‌های مدارس، ستانده است، انتقال مفاهیم تربیتی و دینی را از یک سو، تا اندازه ای دشوار و از زاویه‌های متعدد، آسان‌تر، بی هزینه تر، دقیق‌تر و بهتر نموده است.

مربی قرآن کریم تأکید کرد: در چنین شرایطی که تقریباً تمامی مدارس کشور با نرم‌افزارها و پیام‌رسان‌هایی چون Adobe Connect، skyroom، Zoom، ClickMeeting، WhatsApp، شاد، ایتا، سروش و...، ارتباط آموزشی خود را با دانش‌آموزان برقرار کرده‌اند، پیشنهاداتی ارائه می‌شود که شایسته است مسئولین محترم وزارتخانۀ آموزش‌وپرورش که متولیان اصلی انتقال مفاهیم دینی به کودکان، نوجوانان و جوانان هستند، با بررسی آن‌ها طی بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها، آن را تا اندازۀ ممکن، اجرایی کنند که قطعاً قدم گذاشتن در این مسیر انجام‌وظیفه و یکی از فرائض دینی است.

وی با اشاره به پیشنهادها، ادامه داد: تعطیل کردن کلاس جهت اقامه نماز ظهر به مدت ۵ دقیقه، هم‌زمان با شروع اذان در مناطق مختلف کشور (بهتر آن است که جهت الگوبرداری دانش‌آموزان، مربیان، معلمان، دبیران و اساتید ارجمند، خود در مقابل دوربین، به‌صورت فرادی، به اقامۀ نماز ظهر بپردازند)

حجت‌الاسلام قادری تأکید کرد: پخش اذان به‌صورت سیستمی در همۀ کلاس‌ها، هم‌زمان با وقت شرعی اذان ظهر و دعوت از دانش‌آموزان به‌صورت نوبتی جهت گفتن اذان، در میانۀ کلاس، هم‌زمان با وقت شرعی اذان و تعیین بخشی از نمره یا امتیاز همان درس، برای دانش‌آموزانی که این زمینه فعالند.

وی ابراز داشت: بیان نکته‌ای آموزنده از قرآن و عترت یا احکام و مسائل شرعی توسط معلمان و دبیران عزیز، هم‌زمان با لحظۀ اذان و دعوت بچه‌ها به اقامه نماز، بلافاصله بعد از اتمام کلاس (طبیعتاً این کار باید به‌صورت روزانه، همانند مابقی تذکرات درسی به دانش‌آموزان، تکرار شود).

مربی قرآن کریم ابراز داشت: تشویق دانش‌آموزان به بیان کلامی از قرآن، احادیث ائمۀ معصومین (ع)، اشعار، حکایات آموزنده و ... به‌صورت نوبتی، هم‌زمان با اذان ظهر و پخش ویدئو و پادکست‌های کوتاه، مؤثر و آموزنده پیرامون آثار و برکات معنوی نماز در زندگی انسان، هم‌زمان با اذان شرعی از دیگر پیشنهادهایی است که می‌تواند عملیاتی شود.

وی ادامه داد: درصورتی‌که امکان اجرای هیچ‌کدام از پیشنهادهای فوق فراهم نبود، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به اقامۀ نماز فرادی یا جماعت همراه با والدین (با رعایت احکام شرعی) در منزل نیز می‌تواند یکی از روش‌ها باشد.

حجت‌الاسلام قادری افزود: دعوت از بچه‌ها جهت ارسال تصاویر نمازی خود در منزل، جهت ساختن کلیپ‌های زیبا و اثرگذار، با عکس‌های نماز دانش‌آموزان نیز قطعاً می‌تواند مورد استقبال قرار گیرد.

وی تأکید کرد: البته اجرای برخی از موارد اشاره شده، با ملاحظۀ مقطع و جنسیت دانش‌آموزان امری بدیهی است.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21742