printlogo


#کدام_آبان؟ / تحقیر تاریخی پهلوی در کاخ سفید کنار کارتر دموکرات
#کدام_آبان؟ / تحقیر تاریخی پهلوی در کاخ سفید کنار کارتر دموکرات
کد خبر: 21745
۲۳ آبان ۱۳۵۶ در چنین روزی تصویر تحقیر آمیز محمدرضا پهلوی در حالیکه همراه با فرح دیبا در محوطه روباز کاخ سفید کنار رئیس جمهور دموکرات آمریکا ایستاده بود و با دستمال اشک‌هایش را پاک می کرد در تلویزیون و رسانه ها منتشر شد و بازتاب گسترده داخلی و خارجی یافت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،43 سال پیش در چنین روزی تصویر محمدرضا پهلوی در حالیکه همراه با فرح دیبا در محوطه روباز کاخ سفید ایستاده بود و با دستمال اشک‌هایش را پاک می کرد در تلوزیون و رسانه ها مننتشر شد و بازتاب گسترده داخلی و خارجی یافت.
 
 
محمدرضا پهلوی برای آخرین بار در کسوت شاه در 23 آبان سال 1356 وارد امریکا شد و مورد استقبال جیمی کارتر رئیس جمهور وقت این کشور قرار گرفت. او برای تحکیم روابط دو کشور و مستحکم کردن پایه های قدرت خود به واشنگتن آمده بود. 
 
 
شاه فردای آن روز در حالی در محوطه کاخ سفید به ایراد سخنرانی پرداخت که تظاهرات گسترده و بی سابقه‌ای علیه وی در مقابل کاخ در جریان بود. در این روز طبق برنامه قبلی قرار بود سخنرانی رئیس جمهور امریکا و شاه ایران در محوطه باز کاخ سفید صورت گیرد که اعتراضات علیه سفر شاه به امریکا آن را تحت تاثیر قرار داد.
 
 
دانشجویان مخالف شاه از چند روز قبل برای برگزاری تظاهرات ضد حکومت پهلوی برنامه ریزی کرده بودند و با حضور شاه در کاخ سفید این اعتراضات به اوج خود رسید تا جایی که درگیری بین دانشجویان، طرفداران شاه و پلیس در گرفت. این درگیری‌ها کار را به جایی رساند که پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک آور شد. گاز اشک آور بر اثر وزش باد در کاخ سفید پراکنده‌ شد و در چشمان شاه و حاضران رفت. تصویر شاه در حالیکه با دستمال اشک‌هایش را پاک می‌کرد در آن زمان بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج ایران یافت و بسیاری از آن به عنوان نشانه‌ای از وضعیت بحرانی رژیم شاه یاد کردند.
 
 
 
البته شاه در سفر اول خود به آمریکا در سال ۲۳ آبان ۱۳۲۸ نیز به ایالات متحده آمریکا سفر کرده بود که در آن سفر نیز به دلیل حاشیه های ایجاد شده، با تحقیر مواجه شده بود.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/21745