printlogo


چگونه به عنوان موسس استارت آپ با فشار روحی در دوران کرونا مبارزه کنیم؟
 چگونه به عنوان موسس استارت آپ با فشار روحی در دوران کرونا مبارزه کنیم؟
کد خبر: 22146
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، دنیای امروز با شیوع ویروس کرونا درگیر سختی‌های بسیاری است و تمامی مردم در کشورهای مختلف با این دشواری‌ها سر و کار دارند. در کنار تاثیرات منفی کرونا بر روی سلامت جسمی انسان‌ها بسیاری از مردم از لحاظ روحی نیز آسیب دیده‌اند. شرایط فعلی همانند ضربه‌ای سهمگین به مردم آسیب زده و اشخاص از قشرهای مختلف سعی دارند هر طور که امکان دارد این دوران را سپری کنند.

یکی از اقشاری که تحت فشار بسیار شدید تاثیرات منفی کرونا قرار دارد جامعه بنیان‌گذاران مشاغل جدید و کارآفرینان است. این دسته از افراد که در ابتدای راه خود برای خلق مشاغل جدید بوده‌اند با شیوع ویروس کرونا آسیب‌های جدی و سختی را متحمل شدند و در این دوران فشار بسیاری را حس می‌کنند. فشارهای روحی مانند استرس نه تنها می‌تواند ذهن، روح و سلامت جسمی کارآفرینان و هر انسان دیگری را تخریب کند بلکه می‌تواند به مشاغل ایجاد شده نیز آسیب برساند.

مقابله با فشار روحی در دوران کرونا

یک محیط شغلی پر استرس و ناسالم می‌تواند اعضا و کارکنان یک شرکت نوپا را تحت تأثیر منفی قرار دهد و باعث کاهش تمایل به ادامه کار و در برخی مواقع درگیری شود. محیط‌های ناسالم برای کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های جدید باعث می‌شود این اشخاص دچار افسردگی، اضطراب، فرسودگی شغلی و از دست دادن قدرت تصمیم‌گیری شوند. از آن جایی که سلامت روح و روان امری بسیار مهم است و قدرت کارآفرینان نه تنها برای آن‌ها بلکه برای جامعه و کشور اهمیت دارد؛ در این گزارش به نکاتی اشاره شده که بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها می‌توانند با توجه به آن‌ها احساسات و حال روحی خود را مدیریت کنند و با آسیب‌های ویروس کرونا مقابله کنند.

 

خودآگاهی و واقف بودن به شرایط فعلی

اولین قدمی که هر کارآفرین باید برای مقابله با فشارهای وارد شده از طرف ویروس کرونا بردارد آن است که شرایط فعلی را بپذیرد و قبول کند او مقصر به وجود آمدن چنین شرایطی نیست و پایه‌گذاری استارت‌آپ اشتباهی جبران ناپذیر نبوده است. شرایط سخت همواره در دنیا وجود داشته‌اند و پس از مدتی نیز رفع شده‌اند، در نتیجه اولین راه مقابله با فشارهای روحی به دنبال این شرایط پذیرفتن آن‌‌ها است. چنین اقدامی به فرد اجازه می‌دهد که ذهن بازتری داشته باشد و به موقعیت‌های اطراف خود توجه بیشتری نشان دهد.

خودآگاهی و واقف بودن به شرایط فعلی

کارآفرینان باید در نظر داشته باشند که با وجود استرس شدید نمی‌توانند تصمیمات مهم و درستی را بگیرند و از آن جایی که نگرانی‌ها چیزی را تغییر نمی‌دهند در نتیجه استرس داشتن تنها وضع شغلی آن‌ها را بدتر خواهد کرد. اشخاص با خودآگاهی از حال روحی خود و واقف بودن به احساساتی مانند استرس و اضطراب می‌توانند به راحتی راه‌های مقابله و برطرف کردن آن‌ها را پیدا کنند تا باری دیگر کنترل زندگی و استارت‌آپ خود را در دست بگیرند. خودآگاهی به فرد اجازه می‌دهد تا در تصمیم‌گیری‌ها دقت بالاتری داشته باشد و انتخاب بهتری را صورت دهد.

 

ایجاد سازمانی مقاوم و قدرتمند برای مقابله با سختی‌ها

اگر یک کارآفرین احساس اضطراب شدیدی دارد احتمالا کارمندان، همکاران و بنیان‌گذاران دیگر استارت‌آپ او نیز حس مشابهی دارند. در دوران فعلی الگوهای حسی اکثر افراد در سراسر دنیا به یکدیگر شباهت دارد و این تشابه‌‌ها در دایره ارتباطی افرادی که به یکدیگر نزدیک‌تر هستند بیشتر است. با توجه به چنین شرایطی کارآفرینان باید تصمیم بگیرند تا تیم خود را زنده کنند و قدرت آن‌ها را افزایش دهند.

ایجاد سازمانی مقاوم و قدرتمند برای مقابله با سختی‌ها

بنیان‌گذاران باید سعی کنند احساس ضعف را از همکاران خود دور کنند و بر روی رفتارها و پیشرفت‌های مثبت کارکنان تمرکز داشته باشند. کارآفرینان می‌توانند با توجه داشتن به تمامی کارمندان خود حس همکاری بهتری را ایجاد کنند. ایجاد یک محیط کاری با حس مثبت به تیم‌های موجود در هر استارت‌آپ اجازه می‌دهد قدرت مقابله بیشتری داشته باشند و با سختی‌های دوران کرونا مواجه شوند.

تقویت فرهنگ و داشته‌های شرکت

تشکیل یک فرهنگ قوی و با کیفیت در محیط کار یکی از وظایف اصلی کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارت‌آپ به حساب می‌آید. ایجاد پیاپی شور و اشتیاق بین کاربران و مشخص کردن اهداف جدید می‌تواند سرعت پیشرفت کارمندان را افزایش دهد و تیم‌های قدرتمند‌تری را شکل دهد. کارآفرین‌ها باید سعی کنند با وجود ارتباط مجازی خود با افراد حس محیط صمیمی کار را ایجاد کنند و تمایل افراد به همکاری را افزایش دهند.

تقویت فرهنگ و داشته‌های شرکت

اگر یک کارآفرین تنها تمرکز خود را بر روی توسعه برنامه قرار دهد کارکنان وی احساس خستگی روحی بیشتری را تجربه خواهند کرد و باور می‌کنند که تنها مسئله مهم برای مدیریت پیشرفت برنامه است. چنین احساسی باعث می‌شود انگیزه کارمندان از بین برود و تمایل به کار کاهش پیدا کند چرا که ارزش رشد کارکنان رشدی را به خود ندیده است. کارآفرین باید راه‌هایی را برای ایجاد ارتباط قوی با کارمندان خود پیدا کند و به پیشرفت آن‌ها نیز اهمیت دهد چرا که رشد این اشخاص در سرعت توسعه استارت‌آپ تاثیر چشمگیری دارد.

 

مراقبت از سلامت جسمی و روحی خود

مطالعات و تحقیقات نشان داده‌اند که کارآفرینان بیش از اشخاص عادی در جامعه تحت فشارهای روحی قرار می‌گیرند و به همین دلیل بیشتر دچار افسردگی و اضطراب شدید می‌شوند. تلاش برای ایجاد شغلی جدید و مدیریت موفق آن باعث می‌شود بسیاری از کارآفرین‌ها با فرسودگی در فعالیت شغلی و مشکلات عصبی مواجه شوند. افراد برای مقابله با این شرایط بهتر است که به بهترین نحو سلامت جسمی خود را حفظ کنند و آن را در فهرست اولویت‌های خود قرار دهند.

مراقبت از سلامت جسمی و روحی خود

اهمیت دادن به سلامت جسمی باعث می‌شود میزان استرس موجود کاهش پیدا کند و کیفیت خواب با افزایش مواجه شود. از بهترین راه‌های اهمیت دادن به سلامت بدن و مقابله با استرس انجام ورزش‌های برنامه‌ریزی شده ۳۰ دقیقه‌ای است. یک کارآفرین با سه بار ورزش در هفته می‌تواند میزان استرس و اضطراب خود را به شکل چشمگیری کاهش دهد. ارزش‌گذاری برای سلامت شخصی و گذراندن زمان‌های استراحت مفید می‌تواند به کارآفرین در مدیریت احساساتش کمک کند. پیشنهاد می‌شود کارآفرینان سرگرمی و عادتی جدید برای خود شکل دهند که باعث می‌شود اهمیت بیشتری برای سلامت جسمی خود قائل شوند.

 

به یاد داشتن آن که شما تنها نیستید

شروع یک شغل جدید و استارت‌آپ می‌تواند شرایط سختی را برای یک کارآفرین به وجود آورد. یک بنیان‌گذار و مدیر بودن می‌تواند استرس و اضطراب بسیاری را به همراه داشته باشد و افراد معمولا در این موقعیت شغلی احساس تنهایی بسیاری دارند. کارآفرینان باید بدانند تنهایی شکل گرفته بیشتر شبیه به یک توهم است و آن‌ها می‌توانند از دوستان، همکاران و خانواده خود کمک بگیرند تا احساس بهتری را تجربه کنند.

به یاد داشتن آن که شما تنها نیستید

در واقع افراد می‌توانند برای بهبود حال خود به جوامع بنیان‌گذاران استارت‌آپ بروند و با دیگر فعالان حوزه خود مشورت کنند. ایجاد ارتباطات جدید و شکل دادن روابط قوی نه تنها حس تنهایی را از کارآفرین دور می‌کند بلکه باعث می‌شود آینده شغلی خود را تضمین کنند. یکی دیگر از رفتارهایی که می‌تواند احساس خوب کارآفرین را افزایش دهد آن است که افراد برنامه‌های تفریح خود را مانند قدیم پیش ببرند و دوستان و خانواده خود را ملاقات کنند.

 

سخن آخر

کارآفرینی می‌تواند احساسات پر فراز و نشیبی را ایجاد کند؛ این احساسات می‌توانند مواردی مانند ترس، ناامنی، تنهایی، استرس، اضطراری، رضایت، خستگی و خوشحالی باشند. کارآفرینان باید ابتدا مسائل قابل کنترل و موارد غیر قابل کنترل را تشخصی دهند و آن‌ها را از یکدیگر جدا سازند. به این صورت اشخاص می‌توانند به نحو بهتری با مشکلات روبه‌رو شوند و تمامی مشکلاتی که قادر هستند حل کنند از میان بردارند.

تاثیر کرونا بر کارآفرینان

کارآفرینان باید در نظر داشته باشند که با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشکلات طبیعی و قابل درک هستند در نتیجه نیازی به اضطراب داشتن برای آن‌ها وجود ندارد. افراد می‌توانند از شیوع ویروس کرونا استفاده کنند تا بر احساسات مختلف خود کنترل پیدا کنند.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/22146