printlogo


با همت و خودکفایی کارآفرینان قمی؛
جایگاه ویژه خاویار قم در بازارهای جهانی / صادرات پرسودی که می تواند عدم وابستگی به نفت را محقق سازد
جایگاه ویژه خاویار قم در بازارهای جهانی / صادرات پرسودی که می تواند عدم وابستگی به نفت را محقق سازد
کد خبر: 23323
خاویار قم جایگاه ویژه و خاصی را برای خود در طی سال های اخیر در بازارهای جهانی پیدا کرده است که همین موضوع انگیزه های ورود به این کار پر سود را بین کارآفرینانی قمی افزایش داده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  خاویار؛ یکی از گران‌ترین خوراکی‌های جهان که مشتریان پروپاقرص خود را دارد، هرچند که بیش از 90 درصد خاویار جهان از دریای خزر تأمین می‌شود اما پرورش ماهیان خاویار در سال‌های اخیر توانسته درصدی را از بازار خاویار را به خود اختصاص دهد.

جایگاه ویژه خاویار قم در بازارهای جهانی

عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه خاویار قم یک خاویار باکیفیت بسیار خوب است تأکید کرد: در بخش شیلات صادرات بسیار خوبی از استان قم انجام شده است خاویار قم یک خاویار باکیفیت بسیار خوب است که به آلمان نیز صادر شده و خاویار قم در آلمان به‌عنوان یک خاویار مرغوب و برند شناخته می‌شود واحدهای تولیدی خاویار از یک واحد به 4 واحد افزایش پیدا کرده‌اند و چند واحد دیگر هم در دست احداث و بهره‌برداری است.
پورمیدانی اضافه کرد: در قم باتوجه‌به محدودیت منابع آب و کیفیت منابعی آبی در پرورش ماهی‌های متناسب با شرایطی آب قم مانند تیلاپیا سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده است و از سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز در این زمینه استقبال و حمایت می‌کنیم.
وی تأکید کرد: در بخش پسته ترمینال‌ها و واحدهای بسته‌بندی و فرآوری خوبی در استان قم وجود دارد که با تقویت تعاونی امکان صادرات وجود دارد زیرا پسته قم بسیار با کیفیت است که به استان‌های دیگر مانند کرمان ارسال شده و از طریق آن استان‌ها صادر می‌شود که با ایجاد تعاونی می‌توان این صادرات را مستقیماً از قم انجام داد.

افزایش تولید ماهیان خاویاری در دستور کار مدیران استان



از سوی دیگر سید محمدرضا طاهری مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم نیز ضمن اشاره به این‌که بر اساس آمار سال گذشته قم رتبه ششم کشور در تولید خاویار پرورشی را در اختیار دارد، بیان کرد: همچنین این استان رتبه هفتم کشور در تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی را به خود اختصاص داده است که نشان‌دهنده جایگاه این محصول در حوزه شیلات قم است.

وی افزود: در همین رابطه طی سال جاری یک فقره پروانه بهره‌برداری ماهیان خاویاری با ظرفیت ۱۰ تن تولید گوشت ماهیان خاویاری و تولید سالانه ۱۵۰ کیلوگرم خاویار در قم صادر شده است.

وی ادامه داد: محصولات خاویاری تولید شده در قم دارای بالاترین کیفیت و استانداردهای لازم است و در بازارهای داخلی و بین‌المللی مشتریان خاص خود را دارد.

طاهری گفت: سال گذشته نیز ۱۷۰ کیلوگرم خاویار پرورشی فیل‌ماهی در قم تولید و به بازار عرضه شد که نشان‌دهنده اهمیت سرمایه‌گذاری در این بخش اقتصادی است.

وی با اشاره به این‌که قم از استان‌های پیشرو در پرورش ماهیان خاویاری است، افزود: اجرای نخستین طرح پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی کشور در سال ۱۳۸۰ و همچنین اجرای نخستین طرح استحصال خاویار پرورشی بخش خصوصی کشور در سال ۱۳۸۷ از جمله دستاوردهای استان در این بخش است.

وی ادامه داد: در کنار این دستاوردها باید به موفقیت قم در انجام نخستین صادرات گوشت فیل‌ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۸۶ به میزان سه تن و نخستین صادرات خاویار فیل‌ماهی پرورشی کشور توسط بخش خصوصی در سال ۱۳۹۰ نیز اشاره کرد.

صادراتی پرسودی که می‌تواند عدم وابستگی به نفت را محقق سازد

در این میان باید به اهمیت صادرات پرسود خاویار اشاره کرد که در گام نخست می‌تواند وابستگی کشور به صادرات نفت را پایین بیاورد و در گام دوم که مهم و تأثیرگذار است زمینه‌ای اشتغال جوانان را فراهم سازد.


انتهای پیام/110




انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23323