printlogo


صادقی نسب:
فرار شاه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است/کشور در دوران شاهنشاهی در سیطره کامل آمریکا و انگلستان بود
فرار شاه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است/کشور در دوران شاهنشاهی در سیطره کامل آمریکا و انگلستان بود
کد خبر: 23520
استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که فرار شاه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است، گفت: کشور در دوران شاهنشاهی در سیطره کامل آمریکا و انگلستان بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه،با اشاره به ۲۶ دی‌ماه سالروز فرار شاه ملعون اظهار داشت:  ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ یادآور روزی است که شیرینی و حلاوت آن در کام کسانی که در آن روزها در اوج مبارزات انقلاب بودند همچنان شیرین است و نسل‌هایی که بعدها به دنیا آمدند این روز را به‌یادماندنی می‌دانند.

وی ادامه داد: دیو سیاهی از کشور در این روز رفت و دیری نپایید که فرشته امام از تبعید بازگشت و مقدمات انقلاب ملت فراهم شد.

صادقی نسب بیان داشت: یکی از مواردی که توسط سلطنت‌طلب‌ها دنبال می‌کنند این است که شاه انسان وطن‌پرستی بود خوب در اینجا این سؤال پیش می‌آید که کدام انسان وطن‌پرستی از کشورش فرار می‌کند.

وی ابراز داشت: کدام شخصی که در جایگاه رهبری قرار دارد در التهابات کشورش را ترک می‌کند و در مقابل ادعای وطن‌پرستی هم می‌کند.

صادقی افزود: شاه نه‌تنها وطن‌پرست نبود بلکه هیچ‌چیزی را به غیر خودش قبول نداشت و در واقع منافع شخصی خودش بر همه چیز ارجحیت داشت.

 

خودخواهی و استبداد دو ویژگی بارز شاه بود

وی تصریح کرد: خودخواهی و استبداد دو ویژگی بارز شاه بود که حتی اطرافیان وی نیز بر این ادعا صحه می‌گذاشتند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر کاری را برای کشور انجام می‌داد صرفاً برای پایداری و استقرار حکومت خودکامه خودش بود.

وی تأکید کرد: در جمهوری اسلامی ایران ادعای وطن‌پرستی نداریم چرا که ما هیچ‌کس و هیچ‌چیز را شایسته پرستش نمی‌دانیم غیر از خداوند متعال اما ادعای این را داریم که میهن خودمان را بی‌نهایت دوست داریم.

صادقی نسب به طرح موضوعاتی از قبیل قائله آذربایجان از سوی سلطنت‌طلب‌ها اشاره کرد و افزود: اگر زیرکی و ذکاوت قوام‌السلطنه نبود به‌هیچ‌عنوان آذربایجان آزاد نمی‌شد.

 

شاه در آزادی آذربایجان هیچ نقشی نداشت

وی ادامه داد: شاه در آزادی آذربایجان هیچ نقشی نداشت و در دشواری‌ها عقب‌نشینی می‌کرد و نمونه بارز آن در دی‌ماه سال ۵۷ به بهانه معالجه و استراحت فرار را برقرار ترجیح داد.

  استاد دانشگاه تهران افزود: نباید اجازه بدهیم که گذشت زمان واقعیت‌ها را از بین ببرد و به فراموشی سپرده شود و باید چهره شاه و ستم‌هایی که به ملت کرده است همواره بیان شود.

 

شاه حتی برای تصمیم‌گیری‌های خرد هم از سفارت خانه انگلستان و آمریکا اجازه می‌گرفت

وی تصریح کرد: شاه حتی برای تصمیم‌گیری‌های خرد هم از سفارت خانه انگلستان و آمریکا اجازه می‌گرفت و اسناد و شواهد آن کاملاً روشن و واضح است و وجود دارد.

صادقی نسب ادامه داد: تمامی این اسناد باید در اختیار عموم مردم قرار بگیرد تا چهره‌ای واقعی شاه ملعون روشن شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: در ۲۶ دی‌ماه شاه از کشور رفت و مصر، مراکش، مکزیک، ایالات متحده، پاناما و مجدد مصر مسیر دربه‌دری یک پادشاهی بود که هیچگاه نخواست صدای انقلاب و صدای اعتراضات مردمش را بشنود.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: عدم اجرای عدالت، فساد گسترده . نفوذ اطرافیان و چپاول اموال مردم از نقاط تاریک دوران شاهنشاهی است.

وی بیان داشت: در اواخر ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ با درآمدهای هنگفت نفتی روبرو شدیم اما به‌جای این‌که درآمدها صرف زیرساخت‌ها و بازسازی کشور و مناطق بی‌شمار محروم شود، در جیب نزدیکان و مفسدان رفت.

صادقی نسب تأکید کرد: در زمینه صنعت نیز در دوران پهلوی تنها مونتاژکار بودیم و هیچ خلاقیت و استعدادی را اجازه شکوفایی ندادند.

 

کشور در دوران شاهنشاهی در سیطره کامل آمریکا و انگلستان بود

وی بیان داشت: کشور در دوران شاهنشاهی در سیطره کامل آمریکا و انگلستان بود و در سال‌های پایانی دوران پهلوی نیز این سیطره به بخش‌های فرهنگی و دینی مردم نیز رسوخ پیدا کرده بود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: فرهنگ را به‌نوعی تغییر می‌دادند که آمریکاسازی شود، در واقع هدف آن‌ها این بود که فرهنگ ایرانی و اسلامی جای خودش را به فرهنگ غربی و مصرف‌گرا و سرمایه‌داری بدهد.

وی با بیان این‌که باید به داشته‌های خودمان ایمان داشته باشیم، گفت: نباید اجازه دهیم این نوع تفکرها در بین مدیران کشور نفوذ کند.

صادقی نسب افزود: مسئولی که باور ندارد مسلمان عزیز ایرانی می‌تواند که آینده خودش را خودش بسازد، این مسئول نمی‌تواند در انقلاب خدمت کند.

وی به نقش محوری رهبر انقلاب در کشور اشاره کرد و بیان داشت: انتظار می‌رود که همه مسئولان با تاسی از رهبر انقلاب در برابر تهدیدات دشمنان بایستند و از رهنمودها و بیانات ایشان به نحو احسن بهره ببرند.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23520