printlogo


با گذشت ۴ سال از ابلاغ سیاست های کلی خانواده از سوی رهبر انقلاب؛
وام ۷۰ میلیونی، اولین اقدام عملی مسئولان در جهت فرزندآوری
وام ۷۰ میلیونی، اولین اقدام عملی مسئولان در جهت فرزندآوری
کد خبر: 23529
بعد از گذشت ۴ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبر انقلاب که بر ضرورت فرزندآوری تأکید شده است، وام ۷۰ میلیونی را می‌توان اولین اقدام عملی مسئولان در جهت فرزندآوری دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بیش از 4 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی رهبر انقلاب می‌گذرد، سیاست‌هایی که در 16 بند خواستار تحقق خانواده محوری و تحکیم جایگاه خانواده در کشور شده است.
در این میان دربند پایانی این سیاست‌ها آمده است: ایجاد سازوکارهای لازم برای ارتقاء سلامت همه‌جانبه خانواده‌ها به‌ویژه سلامت باروری و افزایش فرزندآوری در جهت برخورداری از جامعه جوان، سالم، پویا و بالنده.
در واقع رهبر انقلاب با تیزبینی و آینده‌نگری بر ضرورت افزایش جمعیت کشور تأکید داشته‌اند اما مسئولان در عمل اقدامات تشویقی چندانی را برای این مهم اختصاص ندادند.



وام 70 میلیونی، اولین اقدام عملی مسئولان در جهت فرزندآوری

با رونمایی از بودجه سال جدید مشخص شد که اولین گام برای فرزندآوری در کشور برداشته شده است به‌طوری‌که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده تا در راستای حمایت از فرزندآوری، بانک مرکزی مکلف به اختصاص ۲,۱۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه بانک‌ها، تسهیلات قرض‌الحسنه به میزان ۷۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۲۰ ساله به خانوارهایی که امسال و سال آینده صاحب فرزند سوم می‌شوند، شده است.


دربند ه تبصره ۱۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ آمده است: «در اجرای بندهای ت و ث ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه موضوع پشتیبانی از فرزندآوری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مبلغ ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال از طریق بانک‌های عامل و از محل سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه نظام بانکی، نسبت به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه مسکن به میزان ۷۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله برای خانوارهای فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شده و یا می‌شوند، اقدام نماید.»

وام 70 میلیونی گام اول مسئولان


سید احسان قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون تلفیق بودجه پرداخت این وام را گام اول می‌داند و می‌گوید: پیش‌بینی شده که ان‌شاءالله در بودجه 1400 برای افرادی که در سال 1400 یا 99 صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند وام مسکن 70 میلیونی با سود بازپرداخت 4 درصد در نظر گرفته شود ما برای فرزندآوری تسهیلاتی را پیش‌بینی کرده‌ایم و این اقدام گام اول ماست.
وی در ادامه می‌افزاید: عدد چهارهزار میلیارد تومان به‌عنوان کف بودجه برای حوزه جمعیت در نظر گرفته شده که ان‌شاءالله تصویب شود که آمار کاهش موالید نگران‌کننده بوده که البته بخش عمده آن به مشکلات معیشتی برمی‌گردد، همچنین ما درباره هدفمندی یارانه‌ها گام‌های مثبتی را برمی‌داریم.

الگوبرداری مناسب از کشورهای خارجی

حمایت از فرزندآوری در کشورمان را می‌توان یک الگوبرداری مناسب از کشورهای خارجی عنوان کرد چرا که بسیاری از کشورها به‌مانند کشورهای اسکاندیناوی از سال‌های سال این مشوق‌ها را به اجرا گذشته و در نتیجه رشد جمعیت کشورمان را افزایش داده‌اند.
در سال‌های اخیر کشورهایی مانند روسیه نیز مشوق‌های بسیاری را به فرزندآوری اختصاص داده‌اند که نشان از اهمیت رشد جمعیت در رشد، شکوفایی، استقلال و امنیت هر کشوری دارد.
در روزهای اخیر نیز مقامات شهر چانگ وون در کره جنوبی اعلام کرده‌اند به هر خانواده‌ای که حداقل سه فرزند داشته باشند معادل حدود ۱۰۰ هزار دلار کمک اعطا خواهند کرد.
این تصمیم مسئولین شهر چانگ وون در استان گیونگ‌سانگ این کشور به‌منظور مقابله با کاهش جمعیت گرفته شده است. مطابق سیاست جدید، به همه زوج‌های متأهل ساکن این شهر ۱۰۰ میلیون وون کره جنوبی (معادل حدود ۹۲ هزار دلار) وام اعطا می‌شود. اگر زوجین یک فرزند به دنیا بیاورند از سود وام صرف‌نظر می‌شود. برای فرزند دوم ۳۰ درصد از اصل وام بخشیده خواهد شد و در صورت به‌دنیاآمدن فرزند سوم کل وام به‌صورت کمک‌هزینه مالی برخواهد آمد.
به نظر می‌آید این اقدامات اولین قدم‌ها در راستای فرزندآوری در کشورمان است که باید تقویت شود.


انتهای پیام/



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23529