printlogo


شتاب جهش تولید درشهرک های صنعتی قم+تصاویر
شتاب جهش تولید درشهرک های صنعتی قم+تصاویر
کد خبر: 23590
جمعی از خبرنگاران استان قم از برخی از واحدهای صنعتی شهرک محمودآباد قم بازدید کردند از جمله واحدهای تولیدی لوازم خانگی، فولاد و آجر نسوز بود که خبرنگاران در این بازدید ضمن زمان قرار گرفتن در جریان فعالیت های این واحدها از نزدیک پیشرفت ها و موانع تولید در واحدهای صنعتی را مشاهده کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،جمعی از خبرنگاران استان قم از برخی از واحدهای صنعتی شهرک محمودآباد قم بازدید کردند از جمله واحدهای تولیدی لوازم خانگی، فولاد و آجر نسوز بود که خبرنگاران در این بازدید ضمن زمان قرار گرفتن در جریان فعالیت های این واحدها از نزدیک پیشرفت ها و موانع تولید در واحدهای صنعتی را مشاهده کردند.

این بازدید در راستای برنامه ششمین جشنواره رسانه ای رسانه‌ای ابوذر و تولید گزارش هایی برای بخش جهش تولید این جشنواره برگزار شد در این زمینه مهدی تاجیک مسئول بسیج رسانه استان قم اظهار داشت آشنایی اصحاب رسانه با ظرفیت های تولیدی و صنعتی استان و تولید آثار فاخر در این زمینه از جمله اهداف این بازدید بود که با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت استان قم انجام شد.

واحد صنعتی تولید لوازم خانگی پاکشوما اولین مقصد بازدید خبرنگاران بود واحد صنعتی صنعتی تولید لوازم خانگی پاکشوما سال ۱۳۵۴ افتتاح شد در ابتدا با تولید مینی واش ها و با 70 نفر نیروی انسانی و در مساحت کارخانه ای 4 هزار متر مربع شروع به فعالیت کرد.



این واحد صنعتی در سال ۷۶ تغییر مالکیت داده ووسعت آن ۲۵ هزار متر مربع افزایش پیدا کرد این توسعه کارخانه باعث شد نیروی انسانی شاغل به ۲۵۰ نفر افزایش پیدا کند در سال ۹۳ در یک پروژه طرح ریزی شد این کارخانه به قم منتقل شد و هم اکنون با حدود ۲۰۰ هزار متر مربع زیر بنای تولیدی با ۱۴۰۰ پرسنل در حال تولید انواع لوازم خانگی می باشد.

شرکت تولیدی لوازم خانگی پاکشوما با برخی از برندهای اروپایی و آسیایی نیز همکاری دارد محصولات این واحد صنعتی به دو کشور عراق و افغانستان صادر می شود که برنامه ریزی مدیران کارخانه با توجه به ظرفیت های موجود توسعه صادرات به دیگر کشورها نیز می باشد.

 به گفته یاسر مولایی مسئول اداری مالی منابع انسانی و آموزش شرکت پاکشوما بحث بومی سازی قطعات این واحد تولیدی از چهار سال پیش پیگیری شده و تنها شرکتی که به جای واردات قطعه  به واردات تکنولوژی می‌پردازد این شرکت است.

مولایی ادامه داد:  تکنولوژی تولید قطعات وارد ایران شده است و قطعات در داخل ایران تولید می شود دو ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک تولیدی شرکت پاکشوما صد در صد بومی است و تمام قطعات پلاستیکی و فلزی آن 100درصد در داخل تولید می‌شود اما در بحث برق و الکترونیک هنوز برخی از محصولات وارداتی است البته چشم اندازی که داریم این است که در برخی از محصولات نیز قطعات برق و الکترونیک داخلی نیز می‌شود.

خط تولید این شرکت از نظم و انضباط خاصی برخوردار بود نکته قابل توجه که در این بازدید به چشم می خورد این بود که مدیران این کارخانه با توجه به ظرفیتهای موجود به فکر توسعه این واحد تولیدی بودند تولیدات این واحد از جمله ماشین ظرفشوئی ، یخچال ساید بای ساید ، جاروبرقی، مایکروفر و کولرگازی است.

با توجه به نیاز جامعه و خانواده ها به لوازم خانگی،  توسعه این واحد صنعتی و واحدهای صنعتی مشابه می توانند علاوه بر افزایش میزان اشتغال و کاهش بیکاری باعث افزایش صادرات لوازم خانگی از ایران به کشورهای منطقه باشد.

واحد صنعتی فولاد دومین مقصد بازدید خبرنگاران در شهرک صنعتی محمود آباد بود، به گفته مسعود رضایی قائم مقام هلدینگ فولادی باختر نصف ظرفیت کارخانه ذوب فولاد محمودآباد راه اندازی شده است و فاز توسعه آن را ادامه دارد.
.



 کارخانه ذوب فولاد محمود آباد ماهانه چهار هزار تن انواع شمش های فولادی تولید می کند شمش تولیدی این مجموعه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و  ظرفیت کوره های این مجموعه ۶ تن می باشد و در هر شیفت تولیدی دو کوره فعال وجود دارد و ۴ هزار و ۳۰۰ تن  مواد اولیه به صورت ماهانه وارد کارخانه می شود و 4هزار تن شمش فولادی در فاز ۱ این کارخانه تولید می شود.

کارخانه فولاد محمودآباد در فاز یک بخش ذوب 100 نفر به صورت مستقیم اشتغال به کار دارد و به صورت غیر مستقیم ۲۵۰ نفر مشغول به فعالیت هستند و در بخش ها و فازهای دیگر نیز اشتغالزایی شده است.

به رغم همه سختی‌ها و کمبود امکانات زیرساختی موجود مسئولان این وحاحد صنعتی فشار حاصل از تحریم را به فرصت تبدیل کرده‌اند و توانسته‌اند به جای خروج ارز از کشور  ارز موجود برای نوسازی ماشین آلات خود استفاده نمایند.
.



در شرایط بسیار سخت تحریم این واحد صنعتی توانسته قطعات مورد نیاز خود را بومی سازی کند مانند سنگ کوره که تنها با قیمت ۱۰ میلیون تومان ساخته شده است در حالی که اگر قرار بود نمونه خارجی آن وارد شود باید برای نوع چینی آن ۸۰ میلیون تومان هزینه می شد.

رضایی قائم مقام هلدینگ فولادی باختر بیان می کند: صادرات شمش های فولادی وابسته به بحث استاندارد است، استاندارد مربوط به شرکت‌های فولادی سال گذشته تصویب و ابلاغ شد و اکنون  تنها شرکتی که توانسته این فرآیند را طی کند و مجوز صادرات بگیرد فولاد خوزستان است و البته شرکت فولاد محمودآباد هم به زودی وارد فضای اخذ استاندارد برای صادرات خواهدبود.

محمود باختر مدیرعامل هلدینگ فولادی محمودآباد در این زمینه اظهار داشت: هلدینگ فولادی محمودآباد شامل سه کارخانه است از جمله کارخانه سوله سازی جاده کوه سفید، شرکت ذوب فولاد محمودآباد که کار تولید شمش را انجام می‌دهد و کارخانه تک‌تازان فولاد خاورمیانه که ورق فولادی تولید می کند ظرفیت تولید کارخانه تک‌تازان از فولاد ۱۸۰ هزار تن در سال می باشد، ظرفیت تولید کارخانه ذوب آهن فولاد محمودآباد ۴ هزار تن در ماه می باشد و ظرفیت تولید کارخانه باختران شش هزار تن در سال می باشد.

این سه شرکت تحت عنوان یک هلدینگ مشغول به فعالیت هستند تولیدات هلدینگ فولادی محمودآباد قم به اکثر شهرهای کشور صادر می شود در زمینه صادرات به خارج از کشور نیز محصولات این واحد صنعتی به کشورهای  عراق و افغانستان صادر می شود اما به گفته مدیران این هلدینگ با برنامه ریزی های انجام شده توسعه صادرات به دیگر کشورها نیز انجام خواهد شد.

کارخانه باختر از سال ۱۳۷۵ شرکت ذوب فولاد محمودآباد از سال ۱۳۸۸ و شرکت تکتازان از سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت فعالیت کرده است، نیروی انسانی مشغول به کار در مجموعه  ۲۰۰ نفر است که با راه اندازی کارخانه بعدی که در حال نصب دستگاه‌ها است ۷۰ الی ۸۰ نفر نیز به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند و در مجموع سه کارخانه این هلدینگ فولادی برای ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

این شهرک با کمبود تجهیزات آتش نشانی و کمک‌های امدادی روبرو است و جان کارگران را به خطر انداخته است، اگر در یک حادثه این کارخانه دچار حریق شود هم زمان ۱۴ نفر دچار حوادث ناشی از سوختگی خواهند شد  و با توجه به نبود مرکز امداد و نجات در شهرک محمودآباد تا رسیدن آمبولانس‌ها و تأخیر آن ممکن است افرادزیادی جان خود را از دست دهند.

واحد صنعتی کارخانه تولید آجر نسوز آذرخش شهرک محمودآباد مقصد آخر بازدید خبرنگارانبود، شاپور رستم صولت مدیر کارخانه آجر نسوز آذرخش در جمع خبرنگاران گفت:  این کارخانه به بحث تولید آجر نسوز در ابعاد مختلف می پردازد از ویژگی های این کارخانه دارا بودن تکنولوژی منحصر به فرد در ایران است این تکنولوژی مختص این کارخانه در ایران است مجموعه صنعتی آذرخش دارای چند کارخانه می‌باشد.


250 نفر در مجموعه گروه بین المللی آجر نسوز آذرخش مشغول به فعالیت هستند، محصولات این مجموعه صنعتی به کشورهای کره جنوبی، قزاقستان، تاجیکستان، آذربایجان و هند صادر می شود.

مدیر کارخانه آجر نسوز آذرخش  اظهار داشت: خوشبختانه قطعاتی را که نیاز داریم داخل ایران موجود است اما در تأمین برخی از قطعات که  از ایتالیا وارد می شود گاهی دچار مشکل می‌شویم، در تأمین قطعات به دلیل تحریم ها به مشکل برمی‌خوریم اما تأمین آن‌ها به زمان نیاز دارد و خوشبختانه تا الان به مشکل خاصی برنخوردیم.

وی ادامه داد: همه این قطعاتی که نیازمند آن هستیم در داخل ایران نیز تولید می‌شود ایران دومین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا است و می توان دستگاهی مورد نیاز تولید کاشی و سرامیک را تأمین کرد.

این مجتمع با بیش از 20 سال سابقه فعالیت و با استفاده از توان علمی متخصصان در بخش های معدن، طراحی، معماری و غیره توانسته با محصولات روز دنیا رقابت کند، مجتمع آجرنسوز آذرخش بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع آجرهای نسوز نمای ماندگار در خاورمیانه است.

ظرفیت بالای تولید در کوره های تونلی در این واحد تولیدی به صورت ۲۴ ساعت است و بستگی به محصول تا ۳۰ ساعت نیز می باشد، کل زمان پخت آجر نسوز در این کارخانه ۲ ساعت است یکی از نکات مهم این کارخانه فعالیت ۲۴ ساعته و سه شیفته است و مواد اولیه تولید آجر از شهرهای مختلف تأمین می شود  طرح توسعه این مجموعه به زودی انجام  خواهد شد.

چهار واحد تولیدی گروه بین المللی کارخانجات فرآورده های نسوز آذرخش در شهرک های صنعتی  استان قم  قرار دارد و به طور مستقیم 600 نفر و غیر مستقیم پنج هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.



انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23590