printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
رشد چشمگیر قم در زمینه های علمی، بهداشتی و آموزشی در ۴۲ سال گذشته + آمار
رشد چشمگیر قم در زمینه های علمی، بهداشتی و آموزشی در  ۴۲ سال گذشته + آمار
کد خبر: 23840
موقعیت قم در تاریخ انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست و کم‌تر انسانی در دنیاست که از انقلاب اسلامی ایران اطلاع داشته و از نقش قم در این انقلاب بی‌اطلاع باشد. اما قبل از انقلاب قم در محرومیت بود ولی بعد از انقلاب به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت های چشمگیری را کسب آورد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «من در خصوص جوانهای قم، هم خاطرات دارم، هم اطلاعات متعدد و فراوانی دارم... قبل از آنکه مبارزات در سال ۴۱ و ۴۲ اوج بگیرد، اینجا ما نشانه‌ی زیرکی جوانان قم و هوشمندی آنها را مشاهده کردیم. من فراموش نمیکنم؛ در همین جلوی کوچه‌ی حرم یا آن طرف خیابان، کوچه‌ی ارگ، کیوسک روزنامه‌فروشی بود؛ خبرهای روزنامه‌ها را در آنجا میزدند. ماها از درس که برمیگشتیم، می‌ایستادیم تیتر این روزنامه‌ها را نگاه میکردیم. وقتی در مسئله‌ی انجمنهای ایالتی و ولایتی، دولت طاغوت مجبور به عقب‌نشینی شد و آن تصویب‌نامه را باطل کرد، من دیدم این جوانهائی که حول و حوش همین کوچه‌ی حرم و توی خیابان ارم بودند - که این جوانها را غالباً میدیدیم و هیچ تصور نمیکردیم که اینها با اندیشه‌ی سیاسی و مسائل سیاسی سر و کاری داشته باشند - آمدند به ما گفتند ما موفقیت روحانیت را در مقابل دولت طاغوت به شما تبریک عرض میکنیم. جوانان قمی که به حسب ظاهر برکنار بودند، به ما طلبه‌ها، که هیچ آشنائی هم با هم نداشتیم، می‌آمدند تبریک میگفتند.
من از همان وقت به ذهنم رسید که این چه روحیه‌ای در جوان قمی است - دانشجو که آن وقت در قم نبود؛ جوان دانش‌آموز یا حتّی غیر دانش‌آموز؛ جوان بیکار - که نسبت به مسئله‌ی مبارزه و نهضت و پنجه درافکندن روحانیت با دولت طاغوت، اینجور حساس است.
بعد که مسائل سال ۵۶ پیش آمد، آنجا قم خودش را نشان داد. حقیقتاً به معنای واقعی کلمه، رهبری حرکت مردم در خیابانها و حضور در میدانها و ایستادگی در مقابل پنجه‌های چدنی و خشن دستگاه را قم شروع کرد. همین جوانهای قمی آمدند توی خیابانها، خونهاشان بر زمین ریخته شد؛ البته مأمورین نظام طاغوت را حسابی هم اذیت کردند! آن زیرکی جوانهای قم و شیطنت آنها، مأمورین را حسابی سردرگم هم میکرد.
بعد مسئله‌ی انقلاب پیش آمد. همه جا قم در صفوف مقدم بود. این لشکر علی‌بن‌ابی‌طالب جزو لشکرهای موفق در دفاع مقدس و در خطوط مقدم بود. در همه‌ی امتحانهای بزرگ، قمی‌ها از عهده‌ی امتحان، خوب برآمدند؛ صف مقدم هم جوانها بودند. من میخواهم شما جوان امروز که احساس دارید، اندیشه دارید، شور و شعور دارید، این شناسنامه‌ی پر افتخار نسل جوان قمی را از چند دهه پیش به این طرف، در مقابل چشم داشته باشید».
این گوشه ای از بیانات رهبر معظم انقلاب  در دیدار دانشجویان و جوانان استان قم‌ در سال 1389است که نشان می دهد قم در تمام ابعاد رخداد های مهم کشور نقش آفرینی کرده و نقش موثری داشته است.
موقعیت قم در تاریخ انقلاب اسلامی برکسی پوشیده نیست و کم‌تر انسانی در دنیاست که از انقلاب اسلامی ایران اطلاع داشته و از نقش قم در این انقلاب بی‌اطلاع باشد. چه در طول نهضت انقلاب اسلامی و چه پس از پیروزی آن، قم زادگاه حوادث مهم تاریخی بوده است. لیکن دو حادثه بسیار مهم آن از ویژگی خاصی برخوردار است؛ یکی جرقه انقلاب (قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲) و دیگری آتش انقلاب (قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶) که هر دو در بستر تاریخ این شهر زاده و رشد یافت.
اما بعد از انقلاب اسلامی به دلایل مختلف آن گونه که باید پیشرفت نکرد که حتی مقام معظم رهبری هم در یکی از سفر های خود به قم به این موضوع و برخی محلات استان اشاره کردند اما درست است آنگونه که در شان قم است پیشرفت حاصل نشده است ولی امروز قم نسبت به عقب ماندگی در قبل از انقلاب بسیار پیشرفت کرده است و همه این پیشرفت ها به برکت انقلاب اسلامی رخ داده است.
 پروژه های مهم آبرسانی، برق رسانی و شبکه گاز به مناطق روستایی، توجه به اشتغال روستاییان، بهبود کیفیت آب آشامیدنی قم ،بهبود بهداشت و درمان، جهاد مدرسه سازی و بسیاری از انفاقات مثبت بعد از انقلاب اسلامی در قم رخ داده است که به دلیل چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی به گوشه ای از این پیشرفت ها در ابعاد مختلف اشاره می کنیم.



دانش آموزان تاریخ سازان کشور هستند
از همین رو سرمست استاندار قم در مراسم نواخته شدن زنگ ۴۲ مین بهار انقلاب اسلامی در قم با اشاره به توطئه و برنامه ریزی‌های دشمنان برای اینکه انقلاب اسلامی ۴۰ سالگی خود را نبیند گفت: این درحالی است که انقلاب ۴۰ سالگی را با قدرت پشت سر گذاشت و قدم‌های اقتدار آفرین در گام دوم انقلاب نیز آغاز شده است.
سرمست پیگیری رونق تولید، امنیت اقتصادی و معیشتی را از برنامه‌های جدی کشور عنوان کرد و افزود: دشمنان با تمام توان سعی در بستن اقتصاد ایران اسلامی دارند که شکست خواهند خورد.
وی دانش آموزان را در تمام سال‌های انقلاب اسلامی  تاریخ ساز دانست و گفت: شکوفایی و فتح قله‌های علم و دانش را مدیون تلاش‌ها و بروز استعداد‌های دانش آموزان این آب و خاک هستیم.
استاندار قم ادامه جهاد علمی کشور را یک ضرورت دانست و گفت: ما در تمام مراکز علمی از مدرسه، حوزه‌های علمیه تا دانشگاه نیازمند این جهاد در دنیای پر رقابت علمی هستیم.
 سرمست نظام آموزشی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش را ضروری دانست و گفت: باید بتوانیم در سایه پیاده سازی نظام آموزشی قوی شاهد شکوفایی نسل هاجدید و شایسته با دو بال علم و اخلاق باشیم.
وی افزود: امروز نیاز داریم تا در شرایط خاص کرونایی سبک زندگی جدیدی را تمرین کنیم و خود را با آموزش‌های مجازی و الکترونیکی منطبق کرده و مهارت‌های لازم در این زمینه را کسب کنیم.

امروز در قم 31دانشگاه متولی آموزش و معرفت افزایی هستند
از طرفی مرتضی بابایی، مدیرکل سیاسی استاندار قم بیان کرد: استان قم قبل از انقلاب مورد بی مهری بود اما امروز به برکت پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رشد و پیشرفت این خطه در عرصه های علمی و.... هستیم.
وی با بیان اینکه پیش از انقلاب در استان قم صرفا یک مرکز آموزش عالی وجود داشت، تصریح کرد: اکنون ۳۱ دانشگاه متولی آموزش و معرفت افزایی بیش از ۷۰هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی هستند.
دبیر کمیسیون دانشجویی استان قم بیان کرد: انقلاب اسلامی در قرنی که آغازگر حرکت بیداری در جهان اسلام بود، رخ داد و نکته قابل تامل این است که تاثیرگذاری هیچکدام از این جنبش ها به اندازه حرکت امام خمینی (ره) نبود.
بابایی با اشاره به اهمیت ایام دهه فجر عنوان کرد: این دهه فرصت بسیار مناسبی برای نمایش دستاوردهای انقلاب اسلامی به مردم به ویژه نسل جوان است.
وی با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار سطح ملی،منطقه ای، جهانی و تاریخی قابل تبیین است، افزود: در سطح ملی دست یابی به شعار استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی به خوبی قابل تحلیل است چرا که انقلاب اسلامی نقطه پایانی بر ۲هزار و ۵۰۰ سال سلسله پادشاهی بود.



ساخت هفت هزار و 381 کلاس درس بعد از انقلاب در قم
همچنین در این خصوص محسن پورگلیان، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم در این زمینه گفت: در طول 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، 628 مدرسه با هفت هزار و 381 کلاس درس در قالب یک میلیون و 30 هزار و 257 مترمربع احداث و یا بازسازی شده است.
وی افزود: در این مدت 198 فضای ورزشی و فرهنگی با 158 هزار و 400 مترمربع زیربنا احداث و 73باب مدرسه با 672 کلاس درس درقالب 78 هزار و 573 مترمربع زیربنا مقاوم سازی شده است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم بیان کرد: در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد کل فضاهای آموزشی استان قم 145 مدرسه با یک هزار و 108 کلاس در قالب 188 هزار و 500 مترمربع بود و از سوی دیگر در ساخت فضاهای فرهنگی و ورزشی نیز اقدام خاصی صورت نگرفته بود.
پورگلیان با بیان این که رشد ساخت مدرسه در روستاها و کمک های مردمی در احداث مدارس از دیگر برکت های نظام جمهوری اسلامی می باشد، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 87 مدرسه با 747 کلاس درس در روستاهای قم ساخته شده است، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب فقط 48 باب مدرسه با 187 کلاس درس در روستاها احداث شده بود.

۹۸ درصد مردم قم باسواد هستند
در این خصوص  حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش قم با بیان اینکه نرخ افراد باسواد ۶ سال به بالای قم به ۹۶ درصد رسیده، افرود: در این خصوص در مقایسه با ابتدای انقلاب ۴۴ درصد رشد پیدا کردیم.
وی با تاکید بر اینکه نرخ باسوادی زنان در قم در چهار دهه گذشته از ۳۴ درصد به ۸۷ درصد رسیده است، گفت: نرخ باسوادی مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد ارتقا یافته‌است.
قاسمی نیا اضافه کرد: نرخ جمعیت باسواد شهری قم در سال ۵۸ تنها ۵۳ درصد بوده ولی هم اکنون به ۹۰ درصد رشد پیدا کرده و نرخ جمعیت باسواد روستایی قم نیز از ۳۰ درصد به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است.
معاون آموزش و پرورش قم گفت: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۳ هزار تن از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال این استان بی‌سواد هستند.



تحولات بهداشت و درمان با عرصه های دیگر قابل قیاس نیست
اما یکی دیگر از عرصه هایی که در آن قم پیشرفت چشمگیری داشته است عرصه بهداشت و درمان می باشد. بهداشت و درمان حوزه مهم و پیچیده ای است،‌ که در این مدت پیشرفت های عظیمی در آن شکل گرفته به نحوی که حتی دشمنان نیز توانایی انکار آن را ندارند، و به ندرت به موضوع نقد کارنامه نظام در بخش سلامت ورود پیدا می کنند.
تا قبل از انقلاب ، بیمارستان های قم فعالیت قابل توجهی نداشتند، ولی بعد از آن موضوع بهداشت و درمان در مسیر جدیدی قرار گرفت، و سیر بی نظیری از پیشرفت در آن به جریان افتاد.
در حالی که در زمان حکومت طاغوت پزشکان و پرستاران پاکستانی و هندی در قم خدمت می کردند، امروز حتی از اروپا و کشور پیشرفته ای مانند آلمان نیز بیمارانی برای درمان به قم مراجعه می کنند.

توسعه پنج برابری راه های قم
این در حالی است که عباس فراهانی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی قم نیز در خصوص پیشرفت های استان بعد از انقلاب گفت: طول راه های این استان یک هزار و 804 کیلومتر می باشد که 81 درصد آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در 40 سال گذشته احداث شده است.
وی افزود: تا سال 1357 طول راه های این استان 342 کیلومتر بود که پس از توسعه احداث راه ها در بعد از انقلاب اسلامی، این رقم با افزایش بیش از پنج برابری به یک هزار و 804 کیلومتر رسیده است.
فراهانی اضافه کرد: در 40 سال گذشته محورهای راه فرعی و روستایی زیادی در قم احداث شده که می توان به محورهای قنوات به طول هشت کیلومتر، محور جعفریه به طول 30 کیلومتر و محور نیزار به طول 40 کیلومتر که 20 کیلومتر چهار خطه و هفت دستگاه پل برای آن احداث شده است، اشاره کرد.
وی عنوان داشت: درحال حاضر طول کل راههای روستایی برخوردار از آسفالت در قم، 660 کیلومتر، راه بین مزارع به طول 325 کیلومتر و راه شوسه به طول 65 کیلومتر می باشد.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب برای 244 روستای قم که دارای بالای 20 خانوار هستند، راه دسترسی و جاده آسفالت ایجاد شده و فقط 2 روستای شریف آباد بخش جعفرآباد و روستای صفرآباد بخش مرکزی جاده خاکی دارند.
وی با اشاره به افزایش بیش از 9 برابری روستاهای دارای جاده آسفالته، اضافه کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فقط 26 روستای قم دارای جاده آسفالت شده بود.
فراهانی گفت: طول راه های روستایی قم، 660 کیلومتر است که 81 درصد آن در 40 سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی احداث شده است.
طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، استان قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی قم بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.



رشد چشمگیر ورزش استان نسبت به قبل از انقلاب
میانگین شاخصهای مهم ورزشی استان نسبت به پیش از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته است.
پیش از انقلاب تنها سه مکان ورزشی در قم وجود داشت که این تعداد پس از انقلاب به 110 مکان ورزشی افزایش یافته است. با محاسبه اماکن ورزشی ساخته شده توسط بسیج، خیرین و بخش خصوصی اماکن ورزشی استان به بیش از 370 مکان افزایش یافته است.
تعداد نفرات شرکت کننده در بازی های المپیاد پیش از انقلاب تنها یک نماینده بود که این تعداد به پنج نماینده افزایش یافته ، ضمن اینکه در بازی های آسیایی این استان پیش از انقلاب تنها 2 نماینده داشته که این تعداد به 28 ورزشکار رسیده است.
آن زمان استان تنها دارای یک مدال طلا در رویدادهای ورزشی جهانی بود که این تعداد به 103 مدال پس از انقلاب افزایش یافته است.

ضریب 99 درصدی نفوذ گاز در قم
همچنین علیرضا نصیری مدیرعامل شرکت گاز قم ، با بیان اینکه هم اکنون ضریب نفوذ گاز در 6 شهر استان قم 99.5 درصد است ، گفت: تمام شهرهای استان گازرسانی شده و با بهره برداری از گازرسانی به این 20 روستا با افتخار اعلام می کنیم ضریب نفوذ گاز روستایی قم امروز از 90 به 92 درصد افزایش یافت.
نصیری با اشاره به بهره برداری از گازرسانی به 20 روستای بخش مرکزی افزود: ایران اسلامی بیشترین ذخایر گازی در دنیا را داراست که وزارت نفت این نعمت بزرگ را با فناوری های بسیار پیشرفته آن را استحصال کرده و آن را در شبکه خطوط انتقال گاز قوی برای بهره مندی مردم تزریق می کنند.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/23840