printlogo


گزارش قم فردا از صنعت گردشگری استان؛
توسعه صنعت گردشگری استان بعد از انقلاب/فرصت طلایی قم در صنعت گردشگری
توسعه صنعت گردشگری استان بعد از انقلاب/فرصت طلایی قم در صنعت گردشگری
کد خبر: 24044
صنعت گردشگری استان بعد از انقلاب مورد توجه مسئولین قرار گرفت و امروز این صنعت می تواند بهترین مسیر برای اشتغال زایی و اقتصاد استان باشد که نگاه ویژه مسئولین را می طلبد .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رشد و توسعه اقتصادی مهمترین عامل حفظ حیات هر منطقه ای است و به همین علت سیاستگذاران در تدوین برنامه های خود همواره راهکارهای رسیدن به وضعیت اقتصادی مطلوب را در اولویت فعالیت های در دست اقدام، قرار می دهند.
سیاست ها و برنامه های مبتنی بر رشد اقتصادی در هر مکان و منطقه ای زمانی به نتیجه مورد نظر می رسد که بر اساس ظرفیت ها و استعدادهای آن مکان تدوین شده باشد.
توجه به توانمندی های بومی در حوزه مسائل اقتصادی به اندازه ای اهمیت دارد که در سند چشم انداز کشور و طرح های آمایش سرزمین، فعالیت های اقتصادی بر مبنای ظرفیت های استان های مختلف، مورد توجه قرار گرفته است.
قم نیز با استفاده از این راهکار منطقی، حوزه هایی را به عنوان بخش های شاخص در مسیر رشد و توسعه استان دارد که این توسعه اقتصادی بعد از انقلاب آرام آرام بر اساس اولویت ها و شاخص ها و برنامه ریز های مسئولین مورد توجه قرار گرفت.
از طرفی براساس منابع تاریخی قم دارای قدمتی 10 هزار ساله است که اوج شکوه این پیشینه را می توان در دوران پس از ظهور اسلام تا عصر حاضر مشاهده کرد. 
قم در تاریخ اسلام و در نگاه مسلمانان به خصوص شیعیان دارای جایگاه ویژه ای است که همواره از آن به عنوان شهری مقدس یاد می شود و این عنصر هویت بخش تا به امروز نیز برای قم حفظ شده است. 
همچنین استان قم به دلیل شرایط اقلیمی و مشکل کم آبی نمی‌تواند بیش از حد خاصی رشد داشته باشد و از طرف دیگر کمبود نقدینگی و مشکلات اقتصادی تولید کنندگان در سال‌های گذشته بسیاری از صنایع استان را به تعطیلی یا ادامه حیات با کمتری حد ظرفیت خود کشانده است و اینجاست که پای سالم‌ترین صنعت دنیا یعنی صنعت گردشگری که از آن به عنوان صنعت صلح در دنیا یاد می‌شود به میان می‌آید.
توسعه صنعت توریسم، راهکاری است که کشورهای دیگر این بار هم پیش از ما در آن گام نهادند و هر سال میلیاردها دلار سود از این طریق عاید کشورهای فعال در این عرصه می‌شود.
استان قم هم برخلاف تصور عامه مردم از جاذبه‌های گردشگری بسیاری از جمله جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی اجتماعی و ژتو توریسم بهره‌مند است که استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند علاوه بر رونق اقتصادی استان به ایجاد اشتغال کمک کرده و در عین حال استان را از آسیب‌های محیط زیستی که آن را تهدید می‌کند حفظ کند.



حضور سالانه 25 میلیون زائر و گردشگر در قم موقعیت ممتازی برای راه اندازی کسب و کار در این حوزه و افزایش درآمدزایی پایدار است که می تواند مطمئن ترین راه برای ترسیم نقشه اقتصادی استان باشد. 
مکان های گردشگری استان
قم بیشترین شهرت خود را مدیون حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران است که چون نگینی قم می درخشند و هرساله جمع کثیری از زائران را به سمت خود می‌خوانند ولی با این وجود قم دارای جاذبه های گردشگری متعددی است.
از جاذبه های گردشگری استان می توان به کوه خضر نبی، بازار سنتی قم ،مسجد میدان کهنه قم با قدمتی ۹۰۰ ساله ، مسجد جامع ، مسجد اعظم ، ایوان مهدعلیا صفوی، آرامگاه علی بن بابویه قم، مسجد پنجه علی، مسجد فیض ،آرامگاه محمد شاه، آرامگاه فتحعلی شاه، مقبره خدیجه خاتون ،آرامگاه مستوفی ،مقبره شاه زاده ناصر،مقبره شیخ ابا صلت، مقبره شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، مقبره شاه عباس دوم ، باغ گنبد سبز ، تپه قلعه مبارک‌آباد ، کویرقم با بیابان های پوشیده از نمک، تپه های طلایی، شن های روان، شبهای زیبای پرستاره ، دریاچه نمک، منطقه ییلاقی کهک و خلجستان  و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد که از جاذبه های گردشگری استان است که شاید هنوز برای خود اهالی قم هم ناشناخته باشد که نیازمند معرفی است.



اشتغال زایی با صنعت گردشگری در استان

این در حالی است که حمید یزدانی بابیان اینکه قم پایتخت تشیع و نگین گردشگری کشور است افزود: باوجود تمام محدودیت‌ها، برای بهبود زیرساخت‌های گردشگری استان در سال‌های اخیر اقدام‌های مختلفی انجام‌شده که ارتقای صنعت گردشگری قم را در پی داشته است.
وی بابیان اینکه قم مقصد مهم گردشگری مذهبی در کشور است، ادامه داد: بخش گردشگری و زیارت مهم‌ترین محور توسعه قم است، ازاین‌رو این حوزه نیازمند توجه و حمایت بیشتر از جنبه‌های گوناگون به‌ویژه حمایت‌های مالی و جذب سرمایه‌گذار می‌باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم بابیان اینکه ۲ منطقه نمونه گردشگری در سال‌های اخیر در این استان تعریف‌شده است گفت: منطقه نمونه گردشگری در سال ۹۴ و مرکز گردشگری سلامت در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده است.
یزدانی ادامه داد: فاز نخست منطقه نمونه گردشگری خلجستان بااعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال نیز ازجمله طرح‌هایی است که در هفته دولت سال جاری امکان بهره‌برداری از آن وجود دارد.
وی بابیان اینکه سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و گردشگر وارد قم می‌شوند، گفت: توسعه ظرفیت‌های گردشگری استان و همچنین معرفی این ظرفیت‌ها در رونق اقتصادی استان نقش موثری ایفا می‌کند.
ضربه ۱۵۸ میلیارد تومانی کرونا به بخش گردشگری
اما امسال به دلیل شیوع کرونا صنعت گردشگری نه تنها استان بلکه کل کشور ضربه بسیار سنگینی را متحمل شد که در این خصوص مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم گفت: در بخش گردشگری، ۴۷۴ واحد به میزان ۱۵۸ میلیارد تومان خسارت و آسیب‌ دیده‌اند که اشتغال بیش از ۵ هزار نفر را شامل می‌شود که این خسارت در اوج زمانی که این استان منتظر پذیرایی از گردشگران بود اتفاق افتاد.

در هر صورت آن چیزی که مشخص است این می باشد که صنعت گردشگری می تواند بهترین صنعت برای رشد اقتصادی استان باشد که باید مورد توجه ویژه مسئولین استان در آماده کردن زیرساخت ها مورد نیاز باشد.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24044