printlogo


موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های قم گزارش نشده‌است
موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های قم گزارش نشده‌است
کد خبر: 24255
مدیرکل دامپزشکی قم تاکید کرد که موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از هیچ یک از مرغداری‌های صنعتی و روستایی استان گزارش نشده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، "مهدی رفیعی" روز چهارشنبه در ستاد مقابله با بحران استانداری قم، با تشریح گزارشی از روند شناسایی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان گفت: ۱۹ بهمن ماه گزارشی از مسئولان باغ مبنی بر مرگ تعدادی بوقلمون،‌ قرقاول و مرغ شاخ دار به این سازمان گزارش شد که بلافاصله تیم های اعزامی دامپزشکی، از این پرندگان نمونه برداری و نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شد.

وی ادامه داد: ۲۰ بهمن ماه آزمایشگاه ابتلای این پرندگان به آنفلوانزای فوق حاد را تایید کرد که با تایید این موضوع،‌ تیم های دامپزشکی در این باغ مستقر، باغ قرنطینه و روند جمع آوری،‌ معدوم سازی و دفن پرندگان آغاز شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ضدعفونی کردن کل این باغ انجام شده و محل قرنطینه شده است، گفت: بر اساس دستورالعمل های بهداشتی سازمان دامپزشکی، این باغ باید تا مدتی پس از گندزایی همچنان در قرنطیه باقی بماند.

مدیرکل دامپزشکی قم با اشاره به وجود واحدهای متعدد مرغداری صنعتی و روستایی در این استان افزود: شیوع این بیماری در باغ پرندگان موجب شد تا حساسیت ها برای رصد مرغداری ها افزایش یابد  به همین دلیل سیستم پایش مراقبت فعال و غیرفعال در استان اجرایی و جلسه های هماهنگی در سطح استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه رصد تلفنی و حضوری کلیه مرغداری ها در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از هیچ یک از مرغداری های صنعتی و روستایی استان گزارش نشده است و کلیه واحدها و روستاهای قم عاری از این بیماری هستند.

رفیعی با تاکید بر اینکه مراقبت ها در سطح هشدار بالا در استان در حال انجام است افزود: امیدواریم با همکاری خوب مرغداران و دستگاه های مختلف در استان، وضعیت پاک بودن واحدهای مرغداری استان تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه راه اندازی آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی قم برای شناسایی به موقع بیماری مرتبط با پرندگان در این استان بسیار موثر بوده است، گفت: هم اکنون آزمایش های پی سی آر  در داخل استان انجام می شود که این موضوع سرعت در تشخیص بیماری ها را موجب شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز در  این جلسه آخرین وضعیت باغ پرندگان قم پس از شناسایی موارد ابتلا به آنفلوانزای فوق حاد و معدوم سازی پرندگان این باغ را تشریح و ابراز امیدواری کرد که با پایین قرنطینه، فعالیت این مجموعه از سر گرفته شود.

"امیر سامع" با تاکید بر اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از قم و یا باغ پرندگان این شهر آغاز نشده است گفت: این بیماری همه ساله با آغاز فصل سرما و شروع مهاجرت پرندگان در کل کشورها شیوع می یابد و از دو ماه پیش نیز نمونه هایی از پرندگان مهاجر بیمار در استان های شمالی کشور شناسایی شده بود.

وی با بیان اینکه تعهد سرمایه گذار باغ پرندگان، نگهداری سه هزار  و ۷۰۰ قطعه پرنده در این باغ بوده است گفت: با توجه به شرایط کرونا و همچنان سرمای هوا با وجود افتتاح این باغ، امکان بهره برداری از آن در عمل وجود نداشت به همین دلیل با درخواست سرمایه گذاری برای نگهداری پرندگان خاص خود در مرکز فعلی نگهداری آنها در خارج از این باغ توسط شهرداری پذیرفته شد.

معاون شهردار قم ادامه داد: بر این اساس، تنها ۶۹۲ قطعه پرنده در باغ پرندگان در زمان شیوع این بیماری در این باغ نگهداری می شد که این تعداد کمتر از ۲۰ درصد کل ظرفیت نامی این باغ است.

سامع با اشاره به قرارداد دائم سرمایه گذار باغ پرندگان قم با یک  دامپزشک، افزود: این دامپزشک به صورت مستمر وضعیت این پارک را تحت نظر داشته و بر اساس دستورالعمل های بهداشتی اقدام های لازم را انجام می داده است.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی، تست چهار نمونه از پرندگان تلف شده مثبت و ابتلای آنها به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تایید شد که بلافاصله باغ قرنظینه، تمام ۶۹۰ پرنده موجود در پارک معدوم و به صورت بهداشتی مدفون شدند.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24255