printlogo


طرح غربالگری کرونای «شهید سلیمانی» در سد سیاست بازی گیر کرده است!
 طرح غربالگری کرونای «شهید سلیمانی» در سد سیاست بازی گیر کرده است!
کد خبر: 27835
رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت موجود نشان دهنده گسترش اپیدمی کرونا به خصوص واریانت دلتا در کشور است،گفت: متاسفانه طرح غربالگری و کنترل کرونای شهید سلیمانی قربانی گروه‌ها و رویکردهای سیاسی شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،
این روزها کرونا با شکل و شمایل جدید خود بی محابا می‌تازد و هر روز تعداد مبتلایان، بستری شدگان و به دنبال آن جانباختگان روندی افزایشی به خود گرفته است.
استان تهران نیز با جمعیت بیش از 14 میلیون نفری و حجم زیاد نقل و انتقال افراد از نقاط مختلف کشور شرایط پُر نوسان و نگران کننده‌ای به خود گرفته و مانند غالب نقاط کشور در وضعیت قرمز قرار گرفته است؛ به طوری که اکنون وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی استان تهران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد.

شرایط کرونایی در غالب نقاط کشور نیز مطلوب نیست و 232 شهر کشور اکنون در وضعیت قرمز بسر می برند و هیچ شهر در وضعیت آبی در کشور وجود ندارد.
مراکز درمانی در نقاط مختلف با حجم بیماران زیادی روبرو هستند و کادر درمانی و متولیان سلامت کشور به صورت مداوم در این خصوص و افزایش شیوع کرونا هشدار می‌دهند.
برای بررسی آخرین وضعیت کرونایی کشور، جهش‌های صورت گرفته در کرونا و اقدامات سلبی در نظر گرفته شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا و چالش‌های اجرای طرح  غربالگری کرونا با عنوان طرح شهید سلیمانی و دلائل مسکوت ماندن آن با حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا به گفت‌وگو نشستیم.

آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، مشروح این گفت‌وگوست.  
آقای دکتر! در ابتدای گفت‌وگو شرایط فعلی اپیدمی کرونا در کشور را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید.
البته وضعیت موجود نشان دهنده گسترش اپیدمی به خصوص واریانت دلتا در بسیاری از استان‌های کشور است و باید اقدامات تشدید شود؛ به ویژه تیراژ و تولید واکسن در کشور بالا رفته و همانطور که ما در سیستان و بلوچستان در یک‌ماهه گذشته تجربه کردیم، می‌توان با همکاری و مشارکت جمعی سازمانها، آموزش مردم و استفاده از همه ظرفیت‌های بالقوه که وجود دارد، این پیک را هم کنترل کرد.
البته طبیعی است بسیاری از اقدامات باید متناسب با شرایط بومی استان و شهر انجام شود؛ علی رغم اینکه سرفصل‌های اساسی و اصلی پیشگیری و کنترل اپیدمی می‌تواند در کل کشور مشترک باشد، اما با وجود اینها، این اقدامات و تصمیمات باید با ساز و کارهای مناسب در هر محل و منطقه  بومی سازی شده و  اجرا شود تا ما شاهد بهترین و مناسب‌ترین تاثیر در این مداخلات باشیم.
 موضوع مهمی که وجود دارد، این است که در حال حاضر کنترل اپیدمی فقط توسط وزارت بهداشت ناممکن بوده و لازم است تمام سازمانها، بخش خصوصی و نهادهای مردمی و به خصوص سازمان‌های دولتی که از منابع عمومی بودجه دریافت می‌کنند، فعالانه وارد این عرصه شوند و در کنار وزارت بهداشت قرار گیرند تا بتوانیم با هم افزایی و ظرفیت موجود بار ناشی از اپیدمی را به حداقل ممکن است برسانیم.

نیاز است استانداران، فرمانداران و بخشداران به عنوان متولیان اصلی اجرایی استانها، شهر و بخش‌ها احساس مسؤولیت بیشتری کرده و با بسیج همه منابع موجود خود، برای کمک به کنترل اپیدمی بیش از پیش قدم بردارند.
 * دو سوم نیروی مورد نیاز کنترل کرونا نیروهای خدماتی و غیر حرفه‌ای هستند
ما در کنترل اپیدمی خدمات مختلفی انجام می‌دهیم؛ مانند بیماری یابی، رهگیری، انجام تستها و واکسیناسیون که درصد کمی توسط نیروی انسانی حرفه‌ای انجام می‌گیرد و بیش از دو سوم نیروی مورد نیاز نیروهای خدماتی و غیر حرفه ای اداری هستند؛ بنابراین به خدمت گرفتن تمام کارکنانی که در سایر سازمانها هستند برای کمک به نیروی انسانی و از طرفی تجهیزات و به خصوص نقلیه و مکان‌های مناسب توسط سازمانها ضروری و اجتناب نا پذیر  است.
طرح غربالگری و کنترل کرونای شهید سلیمانی قربانی رویکردهای سیاسی شده است
 تا وقتی این مسیر را پیش نرویم؛ یعنی وزارت بهداشت تولیت فنی و تخصصی پیشگیری را بر عهده نداشته باشد و سایر سازمانها احساس مسئولیت و مشارکت نکنند به طور قطع قادر به کنترل اپیدمی نیستیم.

*دلائل توقف طرح غربالگری شهید سلیمانی
 آقای دکتر!در طول ماه‌های گذشته شاهد اجرای طرح کنترل و غربالگری در قالب طرح شهید سلیمانی بودیم و نتایج اجرای این طرح نیز قابل توجه بود؛حال چرا این طرح مسکوت مانده است؟
علی رغم اینکه متاسفانه از ابتدای امسال افت و خیزهایی در اجرای طرح  ایجاد شد و مشکلاتی پیش آمد؛ طرح شهید سلیمانی  اصولش بر پایه علمی است و هیچ نکته‌ای خارج از چارچوب علمی در آن مندرج نیست اما با استفاده از ظرفیت های بومی شکل گرفته و اجرای آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر دارد.
لازم است با خواست و تعهد سیاسی  این طرح  در همه مناطق اجرا شود. متاسفانه بعضا دیده می شود این همدلی کم رنگ شده و نیاز به برنامه اساسی برای اینکه مجدد با قدرت و شدت پیش برود، دارد.
طرح شهید سلیمانی قربانی رویکردهای سیاسی شد
با توجه به این توضیحات آیا این طرح اکنون عملا تعطیل شده است؟
نه تعطیل نشده؛ اما متاسفانه به نظرم این طرح قربانی گروه‌های سیاسی و رویکردهای سیاسی شده که البته قربانی  آن مردم هستند. کشمکش‌هایی که ربطی به اصل مسئله ندارد و باعث شده عده‌ای موافق ادامه و عده‌ای مخالف ادامه طرح باشند.
گروهی که مخالف هستند هیچ استدلال قطعی، منطقی و علمی برای عدم ادامه طرح ندارند و بیشتر به نظر می‌آید مشکل در اجرای طرح است نه در اصول طرح؛ به نظر می آید بیشتر کشمکش سیاسی این طرح را قربانی می‌کند؛ جای تعجب دارد؛ گروه‌هایی که خود را طرفدار سلامت مردم می‌دانند نباید به این مسئله دامن بزنند.این گروهها اگر برنامه دیگری در دست دارند بفرمایند ارائه دهند تا روی آن کار شود.

 
متاسفانه آن خواست جمعی لازم برای اجرای طرح غربالگری شهید سلیمانی وجود ندارد
*عزم و خواست جمعی پشت طرح شهید سلیمانی وجود ندارد
آقای دکتر! چندی قبل وزیر بهداشت بر اجرا و پیگیری این طرح در کنترل و غربالگری کرونا در کشور تأکید کردند، اما در ادامه هیچ آثاری از ادامه اجرای طرح دیده نشده است!
متاسفانه آن خواسته جمعی که توسط مدیریت‌های مرتبط باید انجام گیرد پشت قضیه نیست؛ بیشتر در حد اینکه صورت قضیه را حفظ کنند دارد شکل می‌گیرد نه اینکه وارد برنامه عملیاتی طرح شوند.
بنده به عنوان کسی که مدیریت علمی طرح را داشتم اگر قرار است اقدامی شود قاعدتا انتظار می‌رود از بنده هم استعلام شود اما تاکنون شاهد حرکت درستی در این خصوص نبودیم.

آقای دکتر! در مدت اجرای طرح غربالگری کرونا با عنوان شهید سلیمانی شاهد اثرات موثر و مثبت طرح در کاهش ابتلا و مرگ و میر های کرونایی در کشور بودیم؛ حال چرا این طرح متوقف شده است؟
بله طرح موفقی بود؛ البته اگر جایی موفقیت کمتر بود علت خود طرح نبود، بلکه اجرا کنندگان طرح بودند که در برخی مناطق خوب و در برخی بد اجرا شد.
* ادامه وضع موجود خسارت بار خواهد بود
اکنون با توجه به مناسب‌های مذهبی پیش رو مانند ماه محرم و در ادامه باز گشایی مدارس و حرکت به سمت پاییز،‌شرایط اپیدمی کرونا در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟
این موضوع  بستگی دارد به اینکه ما چگونه شرایط را مدیریت کنیم و اقدامات لازمی که مدارس و دانشگاه برای بازگشایی نیاز دارند را انجام دهیم.
اقدامات لازم فقط شامل واکسیناسیون نیست و نیاز است تغییرات لازم در محیط، حوزه آموزش، فرهنگسازی، در ترددها و ... این آماده سازی صورت گیرد؛ چون وقت زیادی نمانده؛توجه کنیم اگر همین طور ادامه دهیم دچار خسران شده و مردم آسیب می‌بینند.
*علت ناکامی تعطیلات 6 روزه چه بود؟
آقای دکتر!در چند روز گذشته و با توجه به افزایش تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‌ها تصمیم به تعطیلات 6 روزه در  استان تهران و البرز گرفته شد؛ آیا واقعا تاثیر مثبتی به همراه داشت؟
توجه داشته باشیم اعمال یکسری مقررات و سخت گیری‌ها و تفهیم و اعلام آن یک طرف قضیه است و به اجرا در آمدن درست آن یک طرف دیگر.
ما اگر بهترین قانون را داشته باشیم اما به خوبی به کار گرفته نشده  و اقدامات لازم نظارتی نباشد نتیجه لازم ندارد؛ ضمن اینکه این اقدامات که به شکل سلبی انجام می‌شود مثل اعمال تعطیلات اگر برنامه مدونی نباشد؛ مثل فنری است که آن را شش، هفت متر فشرده می‌کنیم اما وقتی رها شود می‌تواند اثرات سوء مضاعفی داشته باشد و آن نتیجه که می‌خواهیم با توجه به هزینه‌ای که جامعه باید برای تعطیلات بپردازد کافی نخواهد بود.

* راه اساسی کنترل جهش‌های جدید ویروس کرونا
آقای دکتر! اکنون صحبت از جهش تازه در ویروس کرونا با عنوان «لامبدا» هستیم، در این خصوص توضیح دهید.
جهش‌های ویروسی به طور مستمر صورت می‌گیرد و روزانه شاید چندین جهش صورت گیرد اما عمدتا جهش مهمی نیستند؛ اما اگر مهم هم باشند باید به گسترش آن  توجه کنیم.
الان مشکل اساسی کشور این واریانت نیست؛ هرچند تا کنون هر واریانتی در ویروس ایجاد شده روش‌های مقابله و پیشگیری با ویروس تغییر نکرده؛ یعنی همان اصول پیش بینی شده که برای هر واریانتی وجود دارد کاربرد دارد و مسئله جدی نیست.
باید صحبتها در این خصوص در محافل علمی شود و انتقال آن به سطح جامعه جز مشوش شدن اذهان مردم، چیزی به دنبال ندارد.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27835