printlogo


در گفتگو با اساتید حوزه مطرح شد؛
الگو گیری مسئولان از گره گشایی امام کاظم(ع) از مشکلات مردم
الگو گیری مسئولان از گره گشایی امام کاظم(ع) از مشکلات مردم
کد خبر: 27840
اساتید حوزه با اشاره به اینکه یکی از لقب امام هفتم باب الحوائج است، مطرح کردند: نه تنها خود امام به افرادی که حاجت داشتند کمک می‌کردند بلکه یکی از شروط ایشان برای اصحابشان این بود که گره‌گشای دیگران باشند و این نشان می‌دهد که امام کاظم علیه السلام برای گره‌گشایی از مردم اهمیت ویژه‌ای قائل بودند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شهر مقدس قم و حرم کریمه بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در سالروز میلاد امام موسی کاظم علیه السلام غرق در شادی و سرور است.
حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) مملو از زائران و مجاورانی است که با حضور در این مکان مقدس، این میلاد خجسته را به دختر گرامی شان تبریک می‌گویند.
امام موسی کاظم فرزند امام جعفر صادق علیهما السلام پس از شهادت پدر بزرگوارشان رهبری و هدایت شیعیان را به عهده گرفتند و با روش‌های مبارزاتی مختلف اسلام ناب و مذهب شیعه را به نسل های بعد رساندند.
امام کاظم (ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق مختلف، افرادی را به عنوان وکیل تعیین فرمودند.
ایشان پدر بزرگوار امام رضا (ع) و حضرت معصومه (ع) و احمدبن موسی (شاهچراغ) هستند. ایشان را باب الحوائج لقب داده اند، زیرا هیچ نیازمندی نبود که به ایشان مراجعه کند و دست خالی برگردد. 

امام کاظم(ع) گره‌گشای زندگی مردم بود
از همین رو حجت الاسلام والمسلمین سید حمید میرباقری با اشاره به ولادت امام کاظم علیه السلام، اظهار داشت: امام کاظم علیه السلام در روایتی فرمودند خوشا به حال شیعیان ما که در عصر غیبت متمسک به ریسمان ما هستند زیرا این افراد ثابت قدم  بر دوستی ما و بیزار از دشمنان ما هستند.
وی با بیان اینکه باید دوستی با اهل بیت(ع) و مبارزه با برائت از دشمنان در کنار هم باشد، گفت: امام کاظم علیه السلام فرمودند شیعیانی که در عصر غیبت پیرو ما و به دنبال عمل به حرف ما هستند به خدا قسم در قیامت در درجات ما خواهند بود.
این استاد حوزه افزود: اگر امام در کنار دین نباشد همین دین می‌تواند باعث گمراهی و ضلالت شود مانند داعش و منافقین که دین را دارند ولی کنار آن امام و کارشناس ندارند و به انحراف رفته اند.
وی کاظم را معروف ترین لقب امام هفتم دانست و افزود: کاظم به معنی فرو بردن غضب و عصبانیت است و امام کاظم علیه السلام اجازه نمی‌دادند غضب و عصبانیت کاری کند که ایشان کنترل خود را از دست بدهند و از هین رو ایشان را به عنوان بهترین زندانیان نام برده اند زیرا هر چه ایشان را آزار و اذیت کردند حتی دشمنان خود را نفرین و لعن نکردند و حتی به افرادی که به ایشان ناسزا می‌گفتند هم خوبی می‌کردند.
حجت الاسلام میرباقری با بیان این که ائمه معصومین(ع) با اینکه حکومت و تبلیغات و رسانه نداشتند ولی در دل‌های مردم ماندگار شدند، افزود: رفتار ائمه(ع) بر مبنای حق و حقیقت بود و حق و حقیقت جاذبه دارد بنابراین باید با حوصله و کار فرهنگی افراد را جذب به دین کرد.
وی لقب دیگر امام هفتم را باب الحوائج دانست و گفت: نه تنها خود امام به افرادی که حاجت داشتند کمک می‌کردند بلکه یکی از شروط ایشان برای اصحابشان این بود که گره‌گشای دیگران باشند و این نشان می‌دهد که امام کاظم علیه السلام برای گره‌گشایی از مردم اهمیت ویژه‌ای قائل بودند.

امام کاظم توصیه می کردند هیچ گاه حقوق کسی را ضایع نکنید
همچنین در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا مودب با اشاره به  نقطه عطف زندگانی امام موسی کاظم (ع)، اظهار داشت: پاسداری ایشان از دانش قران، تفسیر و فقه است که در دوارن امام صادق و امام باقر (ع) توسعه یافته بود.
وی بیان داشت: وقتی به تاریخ زندگی ایشان می‌پردازیم جایگاه علمی ایشان بیشتر مورد توجه قرار گرفته شده است و دانشمندان و شاگردان زیادی در مکتب عملی ایشان پرورش یافته اند.
 رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم با بیان این که امام موسی کاظم (ع) اسوه علم و دانش و معارف دین بودند، خاطرنشان کرد: در کنار شخصیت علمی آن حضرت، شخصیت اخلاقی و صفات برجسته ایشان بسیار مهم است، به طوری که روایات و احادیث زیادی از ایشان در کتب احادیث پیشینیان وجود دارد.
امام کاظم اسوه اخلاق بود
 وی تاکید کرد: امام موسی کاظم (ع) اسوه اخلاق بودند و در جهت رشد اخلاقی جامعه بسیار کوشا بودند.
 حجت‌الاسلام و المسلمین مودب عنوان کرد: بخشی از زندگی امام موسی کاظم (ع) مصروف به مبارزه با حاکمان ستمگر و خوشگذرانی بود که اغلب جوان بودند و از علم، اخلاق و دین اسلام بهره‌ای نبرده بودند.
 وی با بیان این که از مهم ترین اهداف ایشان که مبارزه به ظلم بود اظهار داشت: امام موسی کاظم (ع) به پرورش و سازندگی افرادی پرداخت که در حکومت بتوانند از شیعیان حمایت کنند و از عقاید خود دست برندارند.
 حجت‌الاسلام و المسلمین مودب افزود: امام موسی کاظم (ع) به یاران خود که در حکومت وارد شده بودند همواره توصیه می‌فرمودند که هیچ گاه مال و حقوق کسی را ضایع نکنند بلکه از حقوق شیعیان حمایت کنند.
 

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27840