printlogo


با گذشت تنها ۲۰ روز از عمر دولت سیزدهم؛
شیب تند واکسیناسیون کرونا در کشور/ عزم جدی دولت برای تامین واکسن های مطمئن برای واکسیناسیون سراسری
شیب تند واکسیناسیون کرونا در کشور/ عزم جدی دولت برای تامین واکسن های مطمئن برای واکسیناسیون سراسری
کد خبر: 28352
با گذشت تنها ۲۰ روز از عمر دولت سیزدهم واکسیناسیون کرونا در کشور با شیب تندی در حال انجام است که نشان‌دهنده عزم جدی دولت در تحقق وعده‌های خود است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، درحالی‌که کمتر از ۲۰ روز از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، دولت عزم جدی خود را برای ریشه کرونا جزم کرده به طوری که آیت‌الله رئیسی از همان روز اول بر ضرورت واردات واکسن و افزایش تولید داخلی واکسن تاکید کرده است.

تنها ۴ روز پیش از مراسم تحلیف و آغاز کار دولت سیزدهم وی با تشکیل جلسه اضطراری کرونا تصمیمات مهمی را اتخاذ کرد.
بر اساس این گزارش تأمین فوری سرم و اکسیژن، بازنگری در پروتکل‌های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا، واردات واکسن به میزان موردنیاز، تأمین ارز لازم برای واردات واکسن بدون محدودیت، سازماندهی ظرفیت‎‌های مردمی و نیروهای مسلح برای ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، بازطراحی و ارتقای طرح شهید سلیمانی و اجرای آن، چندشیفته شدن مراکز تزریق واکسن، پرداخت مطالبات کادر درمان و افزایش نیروی انسانی این کادر از دستورات رئیس‌جمهور در جلسه اضطراری ستاد کرونا بود.

شیب تند واکسیناسیون در دولت سیزدهم



درحالی‌که تا قبل از شروع کار دولت سیزدهم تنها ۱۴ میلیون ۷۳۶ هزار ۱۹۷ دُز واکسن تزریق شده بود اما در کمتر از ۲۰ روز تعداد ۲۴ میلیون ۹۲۲ هزار و ۵۵۵ دُز واکسن تزریق شده که تقریباً رشد ۴۰ درصدی را نشان می دهد.
این در حالی است که دولت سیزدهم زمانی کار خود را شروع کرد که سویه دلتای کرونا در کشور غوغا می‌کرد و به همین منظور تشکیل جلسه اضطراری کرونا در مهار نسبی این سویه بسیار موفقیت‌آمیز بوده است.

رئیس‌جمهور شخصاً پیگیر امر واکسیناسیون هستند


بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت دیروز در حاشیه بازدید از مراکز درمانی پایتخت اظهار داشت: متعاقب دستور رئیس‌جمهور که شخصاً پیگیر امر واکسیناسیون هستند، به دنبال واردات واکسن هستیم که هم اکنون نیز به مقدار زیاد و کافی وارد می‌شود و برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم و هر نفر باید دو دز واکسن دریافت کند تا در برابر ویروس به‌اندازه کافی ایمن شود.
 
عین‌اللهی بیان کرد: هر جای دنیا که واکسیناسیون انجام شده، تعداد مرگ‌ومیر به‌شدت کاهش‌یافته است. خوشبختانه در مراکز درمانی تلاش شد که کادر درمان واکسینه شوند و شاهد بودیم که بعدازاین اقدام، میزان مرگ‌ومیر در عزیزان کادر درمان نیز کاهش یافت.
 
وزیر بهداشت دولت سیزدهم در ادامه تاکید کرد: چنانچه واکسیناسیون را تا دهه فجر تکمیل کنیم، می‌توانیم بر بیماری فائق آییم؛ اما تزریق واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه افراد واکسینه شده نیز مبتلا می‌شوند، اما ممکن است بیماری‌شان شدت کمتری داشته باشد و به مرگ منجر نشود؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسن ضروری است.
واکسیناسیون اجباری می‌شود
 وی گفت: برنامه ما این است که بعد از اینکه روند واکسیناسیون تا حد زیادی پیش رفت، خدمات دیگر را با کارت واکسن انجام دهیم. یعنی لاک دان هوشمند ایجاد کنیم. یعنی افراد اگر بخواهند بلیط بگیرند یا هتل رزرو کنند، با کارت واکسن یا کارت ملی انجام دهند. چراکه در برخی کشورهای هم‌جوار ما، کارت واکسن یکی از روش‌های قرنطینه است.
 
عین‌اللهی تصریح کرد: برنامه دیگرمان این است که ستاد اجرایی کرونا را قوی‌تر کرده و افراد بیشتری را دخیل و کمیته‌ها تقویت کنیم، در این راستا از نمایندگان مجلس نیز دعوت کرده‌ایم.

اجباری شدن واکسیناسیون کرونا بهترین راه‌حل است

حسن محمدی کارشناس ارشد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا افزایش تعداد افراد واکسینه شدن را مهم‌ترین راه‌حل در مقطع کنونی دانست و گفت: مقایسه آمار کشورهایی که به میزان زیادی افراد خود را واکسینه کرده‌اند در برابر کشورهایی که میزان افراد واکسینه شده‌ای کمتری دارند نشان می دهد که به چه میزان انجام واکسیناسیون در کاهش بیماران و فوتی‌ها تأثیر دارد.
وی اقدام جدید وزیر بهداشت در صدور کارت واکسیناسیون را مهم برشمرد و بیان داشت: در بسیاری از کشورها این اقدام صورت‌گرفته و نشان می دهد که این اقدام در متقاعدکردن افراد برای تزریق واکسن تأثیر زیادی دارد.
محمدی به پیک کنونی بیماری کرونا نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون تمامی ظرفیت‌های بیمارستان‌های کشور و خصوصاً تهران تکمیل است و نیاز است که برای مهار بیماری مردم بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

دیپلماسی خارجی در خدمت سلامتی مردم

علاوه بر این دیروز در اولین جلسات، وزیر امور خارجه با عین الهی وزیر بهداشت و مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه جلسه فوق‌العاده برگزار کرد.
امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در این جلسه گفت: همه نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور برای تأمین واکسن بسیج خواهند شد.
وی بیان داشت: ما این جلسه را به‌عنوان «اولین نشست ستاد تسریع در واردات واکسن کرونا» تشکیل دادیم و از وزیر بهداشت نیز خواهش کردیم تا در این جلسه حضور داشته باشند و از نزدیک نظرات را استماع کنند.
وی افزود: آقای عین الهی، وزیر بهداشت و درمان، فردی عملیاتی و عملگرا هستند و روز گذشته و پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس تا نیمه‌شب از بخش‌های کرونایی در چندین بیمارستان بازدید کردند.
وزیر امور خارجه گفت: با توجه به تأکیدات رئیس‌جمهور؛ همه وزارتخانه‌ها دو اولویت اصلی مبارزه با کرونا و اقتصاد و معیشت مردم را باید در دستور کار خود قرار دهند لذا ما نیز در وزارت خارجه بدون وقفه همه تلاش خود را از طریق این ستاد انجام خواهیم داد.
وی افزود: البته فرماندهی این موضوع بر عهده وزارت بهداشت و مسئولان ذی‌ربط است، اما وزارت خارجه تسهیل‌کننده و هماهنگ‌کننده خواهد بود.
آقای امیر عبداللهیان گفت: امیدواریم کار‌های خوبی که در بیش از یک سال گذشته انجام شده است، ادامه داشته باشد.
وی تاکید کرد: همه نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور برای تأمین واکسن بسیج خواهند شد و در این مسیر توجه ویژه‌ای هم به بخش خصوصی خواهیم داشت تا واکسن غیر فیک و اصلی مطابق با استاندارد‌های بهداشتی وارد کشور شود.

تفاوت روحانی و رئیسی، از پاستور تا بهشت‌زهرا


البته این پایان کار نیست آیت‌الله رئیسی در همین مدت کوتاه نشان داده که مرد عمل است.
وی دیروز با حضور در غسالخانه بهشت‌زهرا از نزدیک با کارکنان این مرکز دیدار کرد، این دیدار رئیس‌جمهور زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم که رئیس‌جمهور قبلی از زمان شیوع بیماری کرونا تنها در جلسات خاص آن هم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شرکت داشته است.
دقیقاً این تفاوت رئیس‌جمهور مردمی با رئیس‌جمهور پشت‌میزنشین است، به‌هرحال مدیری که ببیند رئیس‌جمهورش این‌طور وسط میدان حضور دارد خودش را ملزم می‌کند که در میدان به مشکلات مردم رسیدگی کند نه در پشت میز.

حضور در خوزستان در اولین جمعه کاری وزیران دولت


امروز نیز رئیس‌جمهور در اولین جمعه کار کابینه خود با حضور در استان خوزستان نه‌تنها از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار گرفت بلکه نشان داد که باید در میدان به مشکلات مردم رسیدگی شود.
حضور در مراکز درمانی استان خوزستان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در این سفر بود که در آن بازهم بر واکسیناسیون سراسری تاکید شد.


گزارش از حسن محمدی مطلع


انتهای پیام/۱۱۰



لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28352