printlogo


کارشناس خانواده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا:
جوانی، خامی و ناپختگی زوج‌های جوان عامل اصلی طلاق‌های زودهنگام است
جوانی، خامی و ناپختگی زوج‌های جوان عامل اصلی طلاق‌های زودهنگام است
کد خبر: 28761
کارشناس خانواده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا گفت: امروزه اختلافات زوجین، به‌ویژه در سال‌های آغازین زندگی مشترک، گسترده شده و اولین نکته‌ای که حتی بزرگ‌ترها نیز بر زبان می‌آورند، جوانی، خامی و ناپختگی آن‌ها است.
مهرانگیز شعاع کاظمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به اهمیت و نقش خانواده در رشد و توسعه جوامع اظهار داشت: خانواده واحد بنیادینی است که منشأ همه نهادها و ساختارهای اجتماعی است به طوری که خانواده از دیرباز به‌عنوان مهم‌ترین و مناسب‌ترین نهاد اجتماعی جهت رشد و بروز استعدادها و قابلیت‌های انسانی موردتوجه اندیشمندان علم روان‌شناسی بوده است.
وی ادامه داد: بخش مهم شکل‌گیری شخصیت فرد و رفتارهای اجتماعی و مسئولیت‌پذیری و چگونگی ابراز رفتارهای عاطفی او در بستر خانواده صورت می‌گیرد که مستلزم بیشترین توجه به کارکردهای گوناگون خانواده است. در خصوص سیاست‌گذاری‌های خانواده، مباحث زیادی درگرفته است، ولی باید گفت برای سیاست‌گذاری خوب، به خانواده خوب هم نیاز داریم.
شعاع کاظمی ابراز داشت: در واقع یک جنبه سیاست‌گذاری خانواده و خانواده محور بودن جامعه، خود خانواده است، باید ابتدا خانواده را به معنای واقعی کلمه شناخت و به اهمیت و جایگاه آن پی برد و سپس در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان و عملیاتی، از منافع و مصالح آن صیانت کرد.
وی افزود: بررسی کارکرد خانواده در خصوص افرادی که در این مجموعه زندگی می‌کنند، بسیار مهم است و شناخت اعضا از یکدیگر از اهمیت بالایی در تداوم زندگی برخوردار است که به مواردی اشاره خواهیم کرد.
کارشناس خانواده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا تاکید کرد: خانواده نخستین نهادی است که فرزند با تعامل با والدین یاد می‌گیرد چگونه در جهان خارج زندگی کند و پاسخ‌گوی روابط اجتماعی باشد.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین نقش‌های خانواده، همدلی بین اعضای خانواده است که در هیچ نهادی این صمیمیت و ارتباطات به شکلی که در خانواده وجود دارد، قابل‌دستیابی نیست درواقع، خانواده نظام پویایی است که افراد می‌توانند با ارتباطات عاطفی مسائل و بحران‌های پیش رو را حل نمایند.
شجاع کاظمی تاکید کرد: متأسفانه برخی از رفتارهای خانوادگی، زمانی که در بستر ارتباطات عاطفی درست شکل نگیرد و صمیمیت و همدلی در بین اعضای خانواده کم‌رنگ شود، موجب نارضایتی روانی افراد می‌شود و می‌تواند پایه‌گذار مسائل مخرب اجتماعی باشد؛ زیرا افرادی به‌خوبی مهارت‌های ارتباطی و رفتارهای میان‌فردی در درون خانه را یاد نگرفته‌اند، دچار مشکلات اجتماعی می‌شوند که درنهایت، باعث بروز آسیب‌های اجتماعی می‌گردد.
وی خاطرنشان کرد: امروزه اختلافات زوجین، به‌ویژه در سال‌های آغازین زندگی مشترک، گسترده شده و اولین نکته‌ای که حتی بزرگ‌ترها نیز بر زبان می‌آورند، جوانی، خامی و ناپختگی آن‌ها است.
کارشناس خانواده و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا تصریح کرد: آن‌ها به علت نداشتن مهارت‌های زندگی مشترک و داشتن غرور و لجاجت و توقعات نابجا و نیز با خودپسندی و بدگمانی و بی‌توجهی، همه اصول را زیر پا گذاشته و احتمالاً با داشتن فرزند، فقط به طلاق فکر می‌کنند. روان‌شناسان همیشه توصیه می‌کنند قبل از ازدواج و در بدو شروع فرایند آن، باید به افراد آموزش دهیم که بروز مشکل و مسئله در زندگی، اجتناب‌ناپذیر است، اما آنچه بسیار مهم است، مهارت حل مشکل و مسئله است که زوجین باید آن را بیاموزند. زمانی که زن و شوهر هنوز مهارت‌های حل تعارض و اختلاف و دیگر مهارت‌های لازم را یاد نگرفته‌اند، وارد زندگی مشترک شوند، طبیعی است که با اولین بروز اولین اختلاف، از هم جدا شوند.

انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28761