printlogo


کارشناس حوزه شهری:
مسئولین از مردم به عنوان بازوی مشورتی استفاده نمی کنند/باید کارگروه های مردمی در کشور به عنوان ستون حل مشکلات مطرح شوند
مسئولین از مردم به عنوان بازوی مشورتی استفاده نمی کنند/باید کارگروه های مردمی در کشور به عنوان ستون حل مشکلات مطرح شوند
کد خبر: 28943
کارشناس حوزه شهری با اشاره به اینکه افراد توانمند و نخبه بدون حب و بغض انتخاب شوند، گفت: باید کارگروه ها در کشور به عنوان ستون حل مشکلات مطرح شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مهندس غلامعلی علائی در میزگرد بررسی عملکرد کارگروه های مشورتی احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که در دفتر پایگاه خبری قم فردا برگزار شد، در ابتدا به طرح چند سوال از آقای اورعی پرداخت و اظهار داشت: بنده چند سوال از آقای اورعی داریم مبنی بر اینکه کارگروه ها از چند نفر و چه کسانی تشکیل شده است؟ نحوه انتخاب و گزینش این افراد چگونه بوده است؟ به گفته خود شما در آستانه پنجمین سال تشکیل این کارگروه ها قرار داریم، حال بفرمائید خروجی و ماحصل این چند سال چه چیز برجسته ای بوده است؟
در دنیا NGO ها و سازمان های مردم نهاد یاری رسان حکومت هستند
وی ادامه داد:  در تمام دنیا NGO ها و سازمان های مردم نهاد یاری رسان حکومت هستند یعنی دولتمردان به این سازمان ها مراجعه می کنند و براساس اطلاعاتی که از آنها دریافت می کنند مشکلات کشور و مردم را حل می کنند.
این کارشناس حوزه شهری اضافه کرد: در روسیه چهار هزار سازمان مردم نهاد وجود دارد. در هند 2میلیون سازمان مردم نهاد وجود دارد و سالانه 240سازمان به آن اضافه می شود. هند چرا به این سازمان ها اهمیت میدهد به خاطر اینکه اینها در بطن مردم قرار دارند.
مسئولین از مردم به عنوان بازوی مشورتی استفاده نمی کنند
وی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور ما مسئولین، نمایندگان مجلس و اعضای شورا دچار آن هستند این می باشد که بعد از انتخاب، مردم را فراموش می کنند و آنها را به عنوان بازوی مشورتی در کنار خود ندارند.
علائی خاطرنشان کرد: وظیفه کارگروه ها و NGO ها این است که در بطن مردم مشکلات را شناسایی می کنند و این وظیفه مسئولین است که به سراغ این کارگره ها و NGO ها بیایند و از توانمندی آنها استفاده کنند.
باید کارگروه ها در کشور به عنوان ستون حل مشکلات مطرح شوند
وی ابراز داشت: باید در کشور کارگروه ها و NGO ها و سازمان های مردم نهاد به عنوان ستون حل مشکلات کشور مطرح شوند.
این کارشناس حوزه شهری در پاسخ به سوال چگونگی ارزیابی عملکرد کارگروه ها، گفت: کارگروه هایی که در دفاتر نماینده مجلس فعال باشد بیشتر مسائل کلان را در دست می گیرد. البته این اقدامی که نماینده مردم قم انجام داده است جای تقدیر دارد اما ما به دنبال خروجی هستیم.
وی ادامه داد: وقتی می گوئیم کارگروه یعنی اینکه یکسری مشکلات احصا شده و این مشکلات توسط نماینده مجلس پیگیری شده که در نهایت یا به نتیجه رسیده است و یا به نتیجه نرسیده است. نگاه من شهروند این است که کارگروه فلان مشکل استان و یا کشور را حل کرده است یا نه؟
علائی با اشاره به اینکه به نظر بنده کارگروه ها عملیاتی نیستند، عنوان کرد: اگر کارگروه ها واقعا دنبال حل مشکلات باشند به سراغ نخبگان و متحصصین واقعی خواهند رفت چرا که آنها برای مشکلاتی که عنوان می کنند راه حل هم دارند.
وی افزود: اگر مجلس ما به این عقلانیت برسد که بعد از سکان دار شدند به دنبال مردم و نخبگان باشند می توانند مشکلات را از طریق قانون به سرعت حل کنند.
کشور از سوء مدیریت رنج می برد
این کارشناس حوزه شهری در ادامه با اشاره به راهکارهای افزایش خروجی کارگروه ها، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در گام دوم انقلاب می فرمایند که کشور ما 1درصد جمعیت دنیا و 7درصد منابع دنیا را دارد. اینجا این سوال پیش می آید پس چرا کشور ما این همه مشکل دارد؟
وی تصریح کرد: همه این مسائل به سوء مدیریت مربوط می شود. چرا از سوء مدیریت رنج می بریم برای اینکه مسئولین از نخبگان و متخصصین جامعه استفاده نمی کنند. وظیفه حکومت این است که کار را به کاردان بدهد.
علائی اضافه کرد: اگر می بینید در استان و کشور شخصی در جایگاه خود نیست و یا مدیر نالایقی در مسئولیت قرار دارد مشخص است که مسئولین به وظیفه خود عمل نکرده اند.
افراد توانمند و نخبه بدون حب و بغض انتخاب شوند
وی خاطرنشان کرد: باید افراد توانمند و نخبه و متخصص در استان بدون حب و بغض شناسایی شوند و از آنها برای حل مشکلات استان استفاده شود. که در این صورت هرسال با مشکلات تکراری در سطح شهر مواجه نخواهیم بود.
این کارشناس حوزه شهری گفت: اگر مسئولی بگوید که برای من مهم نیست در دوره بعد انتخاب شوم یا نشوم و فقط برای رضای خدا کار کند بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
کارگروه ها خروجی عملیاتی ندارند
وی ادامه داد: کارگروهی که پنج سال از تشکیل آن می گذرد و نخبه پرور و مدیر پرور هم است باید امروز خروجی عملیاتی داشته باشد.  این کارگروه اقدام مثبتی است ولی امیدواریم این کارگروه ها با چشمی بازتر افراد نخبه را انتخاب کنند تا عملیاتی تر باشند.

انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28943