printlogo


نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین:
کمال جامعه اسلامی با عمل به قرآن، تأسی به سیره پیامبر اکرم و معصومین میسر می‌شود
کمال جامعه اسلامی با عمل به قرآن، تأسی به سیره پیامبر اکرم و معصومین میسر می‌شود
کد خبر: 29034
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه بزرگترین موهبت الهی، نعمت تعقل در جریان زندگی انسانهاست، گفت: کمال جامعه اسلامی با عمل به قرآن، تأسی به سیره پیامبر اکرم(ص) و معصومین(ع) میسر می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا صلوات الله علیهم با اشاره به اینکه از عناوین مهم در زندگی بشر، اسوه و الگوی کامل می‌باشد، اظهار داشت: به همین دلیل باید اقرار کرد که موفق‌ترین روش‌ زندگی، تأسی و تمسک به سیره عملی معصومین بویژه اسوه و الگو قرار دادن پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در زندگی می‌باشد.
وی ادامه داد:  این موضوع علاوه بر آنکه توصیه و امر خداوند است، مطابق با فطرت تعالی‌جوی بشر نیز می‌باشد تا سبک و روشی که همراه با موفقیت‌های مادی و دنیوی و توفیقات معنوی و ٱخروی باشد را در زندگی بکار بندد تا از حسرت‌ها و خسارت‌های دنیوی و ٱخروی در امان بماند.
شخصیت کامل پیامبر خاتم بهترین اسوه برای منش رفتاری در تمام زمان‌ها
این استاد حوزه افزود:  شخصیت کامل و صفات حسنه و برجسته‌ای که قران کریم و معصومین علیهم السلام برای حضرت محمد صلی الله علیه و‌ آله باز می‌شمارد، از ویژگی‌هایی است که انسان‌ها را در هر زمانی در مسیر کمال قرار می‌دهد، از این‌رو «توجه به صفات و شخصیت نبی اکرم و تأسی به سیره عملی آن حضرت» دو امر سازنده برای رفتار فردی و اجتماعی آحاد بشریت در ساحت‌های مختلف می‌باشد.
کمال جامعه اسلامی با عمل به آیات قرآن، تأسی به سیره پیامبر اکرم و معصومین میسّر می‌شود
وی بیان داشت: جامعه متمدن و مترقی با «نهادینه شدن اصول زیست انسانی و ایمانی» در متن جامعه محقق می‌شود که توجه و پرداختن به امور اجتماعی و ساخت جامعه آرمانی توحیدی را به عنوان یک رسالت برای عالمان و نخبگان ایجاد می‌کند.
حجت الاسلام بنیادی خاطرنشان کرد: دستورات قرآن و سیره و روش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با هدف کمال بخشیدن به انسان و جامعه می‌باشد تا در پرتو این راه روشن، مسیر سعادت و لوازم آن مانند صلح و عدالت به معنای واقعی در عالم گسترانده شود که در سطح وسیعی، محتاج رعایت و حرکت بر اساس «اصول حکومت الهی و جامعه نبوی» می‌باشیم که تبیین و برجسته نمودن این الگو علاوه بر تلاش نخبگان جامعه، نیازمند «مدیریت جهادی و مسئولیت همگانی» می‌باشد.
حکومت اسلامی و جامعه اسلامی، مکمل یکدیگر برای جامعه سعادتمند می‌باشد
وی ادامه داد: در سیره حکومت نبوی، جامعه اسلامی که در آن قوانین اسلامی در تمام بخش‌های آن حاکم باشد یک هدف مهم محسوب می شود تا با توجه و ادراک نیازهای اجتماعی بشر بتوان قوانین پیشرفته اسلامی‌ را ملموس‌تر احساس کرد، در حقیقت آنچه حکومت با معیارهای اسلامی را معنا می‌بخشد و محقق می‌سازد،‌ جامعه می‌باشد و‌آنچه جامعه را در مسیر رشد همه جانبه قرار می‌دهد، حکومت قوانین الهی در تمام شئون بشر است.
در سیره نبوی، عقلانیت در سبک زندگی اسلامی یک اصل مهم در توفیقات جامعه است
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین عنوان کرد: عقلانیت و خردورزی در سبک و شیوه زندگی اسلامی، از نکات کلیدی توفیقات و تعالی جامعه است که این موضوع در احادیث رسیده از نبی اکرم صلی الله علیه و آله مانند روایات آغازین کتاب شریف تحف العقول، به خوبی مشهود است که رفتار بر اساس تفکر و همراه با تعقل را در تمام زوایای زندگی موفق، ترسیم نموده است، بنابراین «وحیانیت و عقلانیت سیره پیامبر اسلام» یک امر واحد محسوب می‌شوند.
بزرگترین موهبت الهی، نعمت تعقل در جریان زندگی انسانهاست
وی ادامه داد: از میان نعمت‌ها و امتیازات خدادادی به انسان بکارگیری عقل در امور معاش و معاد است و این معنا را می‌توان از اوامر قرانی بر «تعقل، تفکر، تدبر و...» استفاده نمود چرا که در تمام عرصه‌ها وحی و عقل حجت را بر انسانها تمام می‌کند، این موضوع در سراسر زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و‌ آله معلوم است.
حجت الاسلام بنیادی تصریح کرد:  به نظر می‌رسد تمام الگوهای بشری که خالی از توجه و بکارگیری دستورها و قوانین الهی باشد، الگویی یک‌سویه و ناقص است، به تعبیر دیگر «زندگی خالی از احکام، معنویت اصیل و اخلاق‌مداری‌ِ اسلامی، حرکت انسان بدون هدف مشخص و مقصد متعالی» را رقم می‌زند و سیره حکومت و سبک زندگی نبوی مملوّ از معارفی است که به زندگی بشر مفهوم، معنا می‌بخشد.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29034