printlogo


مدیر کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه (س)عنوان کرد :
اهدای نسخه خطی کتاب «ذخیره نظامشاهی» به کتابخانه فاطمی
اهدای نسخه خطی کتاب «ذخیره نظامشاهی» به کتابخانه فاطمی
کد خبر: 29085
عباسی یزدی گفت: کتابت نسخه خطی«ذخیره نظامشاهی»با قطع رحلی در ۴۶۷ صفحه توسط میرغلام عباس بن میرامیرعلی، در سال ۱۲۵۷ هجری قمری انجام شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد عباسی یزدی مدیر کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه (س)، با اشاره به اهدای کتاب خطی «ذخیره نظامشاهی» به کتابخانه فاطمی،عنوان کرد: این نسخه خطی از کتاب «ذخیره نظامشاهی» با موضوع طب و طبابت توسط اکبر وافی از پزشکان درمانگاه آستان مقدس حضرت معصومه (س) به کتابخانه این آستان مقدس اهدا شده است.
وی اظهار داشت: «ذخیره نظامشاهی» اثر اسماعیل بن حسین جرجانی پزشک و نویسنده ایرانی قرن پنجم و ششم است که آثار پزشکی مهمی به زبان فارسی تألیف کرده است.
مدیر کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه (س) در معرفی این کتاب گفت: در س‍ال ۹۵۱ قمری ه‍ن‍گ‍ام‍ی ک‍ه رس‍ت‍م ج‍رج‍ان‍ی ج‍ه‍ت م‍ع‍ال‍ج‍ه ب‍ه خ‍دم‍ت ن‍ظام‍ش‍اه رف‍ت و ش‍اه ن‍ی‍ز در ع‍ل‍م طب وق‍وف ک‍ام‍ل داش‍ت، او ک‍ت‍اب‍ی ب‍ه ل‍غ‍ت ف‍ارس‍ی م‍ی‌خ‍واس‍ت ک‍ه م‍ان‍ن‍د ت‍ذک‍ره ک‍ام‍ل ب‍اش‍د و ف‍ارس‍ی زب‍ان‍ان ب‍ت‍وان‍ن‍د آن‍را م‍طال‍ع‍ه ک‍ن‍ن‍د ک‍ه ادوی‍ه م‍رک‍ب‍ه ه‍ر م‍رض ک‍ه در ب‍اب م‍ع‍ال‍ج‍ه آن ب‍ع‍د از ادوی‍ه م‍ف‍رده ی‍اد ک‍رده را شامل ش‍ود.
وی بیان داشت: کتابت این نسخه خطی با قطع رحلی در ۴۶۷ صفحه توسط میرغلام عباس بن میرامیرعلی، در یکشنبه هفدهم شعبان المعظم سال ۱۲۵۷ هجری قمری به پایان رسیده است.
عباسی یزدی ادامه داد: بنابراین رس‍ت‍م ج‍رج‍ان‍ی ب‍ه ف‍رم‍ان پ‍ادش‍اه از ک‍ت‍اب ش‍ف‍اءالاس‍ق‍ام و ت‍رج‍م‍ه م‍ش‍اب اب‍ن ب‍ی‍طار اس‍ت‍ف‍اده ک‍رده و در س‍ال ۹۵۴قمری ای‍ن ک‍ت‍اب را ت‍ال‍ی‍ف کرد ک‍ه ش‍ام‍ل ادوی‍ه م‍رک‍ب‍ه ه‍ر ب‍ی‍م‍اری ب‍ع‍د از ذک‍ر ادوی‍ه م‍ف‍رده اس‍ت و آن ‍را ب‍ر ب‍ی‍س‍ت ب‍اب ت‍رت‍ی‍ب داد و ن‍ام آن را ذخ‍ی‍ره ن‍ظام‍ش‍اه‍ی ن‍ه‍اد.
مدیر کتابخانه حرم مطهر حضرت معصومه (س) بیان داشت: این نسخه خطی طبی، نسخه‌ای ارزشمند و کم یاب از کتاب «ذخیره نظامشاهی» است که متعلق به اجداد اهدا کننده بوده و وی برای حفظ و صیانت بهتر و دسترسی پژوهشگران این کتاب را به کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه (س) اهدا کرده و نامش در فهرست اهداکنندگان این کتابخانه به ثبت رسیده است.



انتهای پیام/150


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29085