printlogo


با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه های علمیه؛
بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال برخط جهان در قم رونمایی شد
بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال برخط جهان در قم رونمایی شد
کد خبر: 29652
با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه های علمیه بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال برخط جهان در قم رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پیش از ظهر امروز در مراسمی  از پایگاه کتابخانه دیجیتال نور (نسخه 2) در سالن جلسات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رونمایی شد.

40 درصد بازدیدهای خارجی کتابخانه از کشورهای اسلامی است

حجت الاسلام سید مصطفی طباطبایی مدیرگروه کتابخانه‌های دیجیتال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی  در این مراسم اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود بیش از 100 هزار عنوان کتاب برای پژوهش در علوم اسلامی نیاز است.
وی ادامه داد:  تهیه این حجم کتاب تا حدودی دشوار است و علاوه‌برآن نگهداری آن نیز مشکل است بر همین اساس مرکز تحقیقات کامپیوتری پایگاه نورسافت و در ادامه کتابخانه دیجیتال نور را راه‌اندازی کرد تا این کتاب‌ها به‌صورت دیجیتال در اختیار محققان قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام طباطبایی تصریح کرد: مرکز تحقیقاتی نور  با دانشگاه‌های معتبر دنیا از انگلستان و آمریکا گرفته کشورهای اروپایی و آمریکایی ارتباط داشته به‌طوری‌که این دانشگاه‌ها کتابخانه دیجیتال نور را به‌عنوان یکی از منابع به دانشجویان خودشان معرفی می‌کنند.
وی با بیان این که تهیه کتابخانه دیجیتال برای کاربران هدف اصلی ما بود، تاکید کرد: این کتابخانه هم اکنون روزانه  بیش از ۵ هزار بازدید از سراسر جهان دارد که ۴۰ درصد بازدیدهای خارج از کشور برای کشورهای اسلامی هستند.

دشمن در فضای مجازی به دنبال جنگ شناختی است



در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه  اظهار داشت:  دست‌اندرکاران و مدیران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی کار بزرگی انجام دادند که به‌مانند کارهای قبلی بزرگ و بین‌المللی است.
وی ادامه داد:  افرادی که اهل تحقیق هستند متوجه می‌شوند که این مرکز چه کمک شایانی به محققان می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسرو پناه تاکید کرد:  بهره‌مندی از یک کتابخانه بزرگ با استفاده از هوش مصنوعی دستاورد خوبی است که کار را برای محققان آسان‌تر از قبل خواهد کرد و علاوه بر این بر میزان منابع نیز افزوده شده که دستاورد بسیار خوبی است.
وی بیان داشت: امروز ما با یک شیوه جدیدی از کتابخانه مواجه هستیم که کتابخانه دیجیتال است که می‌تواند کمک شایانی به محققین کند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروزه نیازهای مردم در فضای مجازی تأمین می شود، تصریح کرد: درصورتی‌که  اختلالی در فضای مجازی صورت بگیرد همه کارها مختل می شود و در فضایی که این‌قدر کاربرد دارد ایجاد این کتابخانه دیجیتال بسیار حیاتی و لازم بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: در دو سال اخیر با شیوع کرونا به تمام فرزندان و دانش‌آموزان گوشی و نرم‌افزارهای هوشمند دادیم و وارد فضای مجازی شدند حال این که  دشمن در فضای مجازی به دنبال جنگ شناختی و تهدید نظام است.
خسرو پناه با بیان این که جنگ سرد و سخت تمام شده است، گفت: الان باید در جنگ شاختی پاسخ دشمن را با جنگ شناختی بدهیم هرچند که مقابله با جنگ شناختی کار گسترده‌ای است و  باید در تمامی عرصه‌های این جنگ باقدرت وارد شویم.


انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29652