printlogo


ورود ایران به باشگاه سازندگان هواپیماهای فوق‌سنگین و پیشرفته سرعت می‌گیرد
ورود ایران به باشگاه سازندگان هواپیماهای فوق‌سنگین و پیشرفته سرعت می‌گیرد
کد خبر: 33632
وزیر دفاع نیرو‌های مسلح در مراسم رونمایی از هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» گفت: طراحی و ساخت این هواپیما بلوغ فناورانه و در نهایت جام ظرفیت‌های ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیرو‌های مسلح را به باشگاه سازندگان هواپیما‌های سنگین و فوق پیشرفته سرعت می‌ بخشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، صبح امروز در آئین رونمایی از اولین هواپیمای بومی ترابری سبک کشور (سیمرغ) و افتتاح خط تولید ترمزهای فلزی هوایی در اصفهان، با تشریح شرایط اقلیمی و جغرافیایی سرزمین ایران و ضرورت اجتناب‌ناپذیر کشور به دارا بودن هواپیمای ترابری اظهار کرد: سرزمین پهناور ایران اسلامی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه‌ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و … را دارد.

وی افزود: به همین دلیل وجود هواپیمای ترابری سبک در کنار بالگرد‌های امدادرسانی، کمک فراوانی در راستای خدمت‌رسانی به آحاد مردم، دستگاه‌ها، سازمان‌های کشوری و لشکری خواهد کرد.

آشتیانی با اشاره به تحولات منطقه و تهدیدات پیش روی جمهوری اسلامی با تأکید بر اهمیت و جایگاه ترابری هوایی برای انجام مأموریت‌های لجستیکی، حمل بار، حمل نفرات، ارسال تدارکات و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح در میدان‌های نبرد گفت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به عنوان یک سازمان قدرت‌ساز، اقتدارآفرین و پشتیبانی‌کننده از نیرو‌های مسلح، رسالت به سزایی در افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی دارد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: در این راستا رفع نیازمندی‌های نیرو‌های مسلح در عرصه‌های مختلف رزم زمینی، دریایی، هوایی و جنگ الکترونیک و گلوگاه‌هایی که تعیین‌کننده پیروزی در عرصه نبرد‌های نامتقارن است، به عنوان اولویت اساسی و درجه اول وزارت دفاع با جدیت و شتاب هر چه بیشتر دنبال خواهد شد.

آشتیانی با اشاره به ساختار هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» گفت: این هواپیما برابر با طراحی و توسعه یافته‌ هواپیما‌های هم نسل خود است که کاملاً متناسب با نیاز‌های مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ نمودن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استاندارد‌ها و مقررات بین المللی، سیستم پیشبرانه‌ آن، قطعات و پیکره‌ آن به همت جوانان این مرز و بوم در وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: ظرفیت تولید این نسل از هواپیما در کشور وجود داشته و در سال‌های اخیر تمامی تست‌های زمینی و پروازی و همچنین سیستم پیشرانه‌ هواپیمای ترابری سیمرغ، به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است.

وی اضافه کرد: اکنون هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسل‌های هم رده‌ خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانه‌ هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه‌های مشابه نیست و این محصول نهایی که به دست متخصصان داخلی ساخته و باز طراحی شده، زمینه، بستر و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیما‌های پیشرفته‌تر به وجود آورده است.

آشتیانی سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باند‌های کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات‌رسانی‌هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باند‌های خاکی را از ویژگی‌ها و کاربرد‌های دیگر هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» برشمرد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: این محصول بومی نماد عینی یک محصول دانش‌بنیان است که با توسعه خط تولید آن شاهد افزایش توان حرفه‌ای کشور در صنعت هوایی، قطعه‌سازی پیشرفته، ساخت و تولید اقلام «های‌ تک» و در نهایت پیشرفت صنعت هوایی کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه جهانی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه «هواپیمای ترابری سبک سیمرغ» از هر نظر منافع ملی کشور را تقویت می‌کند، گفت: طراحی و ساخت این هواپیما علاوه بر ارزآوری قابل توجه، پایین آوردن هزینه‌ها، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تحقق اقتصاد مقاومتی در وزارت دفاع، بلوغ فناورانه و صنعتی و در نهایت جام ظرفیت‌های ملی برای تولید محصولی راهبردی و فناورانه، ورود صنعت هوایی کشور و به ویژه نیرو‌های مسلح را به باشگاه سازندگان هواپیما‌های سنگین و فوق پیشرفته سرعت می‌بخشد.




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/33632