printlogo


دانشجویان دکتری یک سرمایه مهم انسانی در توسعه علم و صنعت کشور هستند
دانشجویان دکتری یک سرمایه مهم انسانی در توسعه علم و صنعت کشور هستند
کد خبر: 3600
نماینده داراب در مجلس گفت: دانشجویان دکتری به عنوان یک سرمایه مهم انسانی در توسعه علم، اقتصاد و صنعت کشور، اهمیت بسیاری دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،رضا انصاری نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان به ارائه توضیحاتی درباره سؤال خود از وزیر علوم که درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای ساماندهی دانشجویان دوره دکتری بود، پرداخت و اظهار داشت: سؤال من از آقای غلامی در قالب دو بخش ساماندهی دانشجویان دکتری، شامل مسائل رفاهی آنها و بخشی دیگر در رابطه با اشتغال دانشجویان دکتری و فارغ‌التحصیلان این مقطع تحصیلی است.

وی افزود: همه می‌دانیم که دانشجویان دکتری به عنوان یک سرمایه مهم انسانی در توسعه علم، اقتصاد و صنعت کشور اهمیت بسیاری دارند، هر چند کمیت و تعداد این دانشجویان چندان نیست، اما تأثیرگذاری‌شان در توسعه کشور بسیار است.

انصاری تصریح کرد:کشورهای پیشرفته و تازه پیشرفته برای دانشگاه‌های خود مجموعه سیاست‌گذاری‌هایی در حوزه علم و فناوری دارند، کشوری مانند آمریکا برای دانشجویان خود برنامه‌ریزی کرده و توجه ویژه‌ای به ساماندهی آنها دارد و حتی دانشجویان برتر و نخبه کشورهای دیگر را جذب و برای آنها هزینه می‌کنند، در واقع آنها برای توسعه علم و تکنولوژی در کشور خود برنامه‌ریزی داشته و پازل‌های مرتبط با صنعت و دانشگاه را در کنار هم چیده و تکمیل می‌کنند، به عنوان مثال در صنایع نظامی آمریکا برنامه‌ریزان در حوزه‌های مختلف مهندسی و غیرمهندسی برای دستیابی به تکنولوژی برنامه‌ریزی می‌کنند، برای پیشرفت تکنولوژی‌هایی که می‌توانند تحول اساسی در علم ایجاد کرده و پایه‌های علم را قوی کنند نیز از دانشجویان نخبه استفاده می‌کنند بدین شکل که پروژه‌های تحقیقاتی و علمی را به دانشجویان داده تا بتوانند به اهداف مدنظر خود برسند.

نماینده داراب در مجلس تصریح کرد: کشورهای پیشرفته دنیا از طریق برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان دکتری خود و دانشگاه‌ها ایجاد اشتغال و درآمد می‌کنند اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها در ایران نتوانستند ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت علوم را به خوبی اجرایی کنند، اصلی‌ترین منبع برای ایجاد اقتصاد مبتنی بر علم و تکنولوژی، اقتصاد مقاومتی، جایگزینی نوآوری به جای مونتاژ در صنعت کشور این است که برنامه‌ریزی خوبی برای دانشجویان دکتری و پژوهشگران و فارغ‌التحصیلان این مقطع دانشگاهی داشته باشیم.

وی همچنین گفت: انتظار است آقای غلامی توضیح دهند وزارت علوم در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای شکل‌گیری مأموریت‌های اصلی این وزارتخانه بر اساس ماده 2 اهداف وزارتخانه علوم و تحقیقات و رونق اکوسیستم و نوآوری در کشور چه کرده‌اند.

انصاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره بهبرخی از مأموریت‌های اصلی وزارت علوم، گفت: از جمله این مأموریت‌ها عبارتند از شناسایی قابلیت‌های برتر، استعدادهای پژوهشی و معرفی آنها به بخش‌های صنعتی، برنامه‌ریزی برای تدارک منابع مالی و توسعه فناوری کشور، اتخاذ تدابیر و تهیه پیشنهادات لازم در زمینه انتقال فناوری و توسعه دانش‌بومی.

وی متذکر شد: نباید برای 20 هزار دانشجوی دکتری تا این حد و اندازه دغدغه داشته باشیم، اکنون دانشجویان دوره دکتری در دانشگاه‌ها به صورت تمام‌وقت و با میانگین سنی بالای 25 سال فعال هستند، این در حالی است که مرتب تبلیغ ازدواج و تشکیل خانواده را می‌کنیم اما در عین حال به آنها اجازه کار و اشتغال نمی‌دهیم، انفعال و سردرگمی و بی‌برنامه‌گی در وزارت علوم موج می‌زند، در میان اهداف وزارت علوم مأموریت خاصی برای اشتغال تعریف نشده در حالی که خروجی آنها باید منجر به اشتغال شود، لذا اگر این مأموریت اصلی وزارتخانه درست انجام شود، دانشجویان دکتری بیکار نخواهند بود و برای 25 میلیون ودیعه مسکن هر روز جلوی وزارتخانه نمی‌آیند.

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: مکان‌های رشد علمی ایجاد شده فقط در قالب یک اسم هستند و رسم مکان‌های رشد در دنیا را دنبال نمی‌کنند، حجم درآمد شرکت‌های دانشگاهی کشورهای پیشرفته به تریلیون می‌رسد، لازم است این درآمد را با درآمد دانشگاه‌های خود مقایسه کنیم.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/3600