printlogo


در نشست حوزه علمیه قم مطرح شد؛
تولید حدود ۶ هزار کتاب مهدویت در حوزه علمیه قم
تولید حدود ۶ هزار کتاب مهدویت در حوزه علمیه قم
کد خبر: 47984
نشست «تطور اندیشه مهدویت در حوزه علمیه قم در سده اخیر» اعلام شد که بعد از انقلاب اسلامی حدود ۶ هزار کتاب دررابطه‌با مهدویت در حوزه علمیه قم نوشته شده که نسبت به گذشته رشدی چندین برابری داشته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین معنوی در نشست «تطور اندیشه مهدویت در حوزه علمیه قم در سده اخیر» از سلسله‌نشست‌های علمی یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم که به‌صورت برخط برگزار شد، با اشاره به روند اندیشه مهدویت در طول تاریخ تشیع عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی حدود ۶ هزار کتاب دررابطه‌با مهدویت در حوزه علمیه قم نوشته شده که نسبت به گذشته رشدی چندین برابری داشته است.
وی ادامه داد: سیر تطور اندیشه مهدویت در حوزه علمیه قم به شش مرحله تقسیم می‌شود که مرحله اول آن «اندیشه‌ورزی اعتقادی و تربیتی در مهدویت» است که در این مرحله برای اولین‌بار مهدویت موردمطالعه اعتقادی و تربیتی قرار گرفت و اگر به صدسال اخیر برگردیم شاید بتوان گفت که کتاب منتهی الآمال به‌صورت ضمنی به مهدویت می‌پردازد و با رویکرد اعتقادی و تربیتی مطالبی تدوین می‌شود.
کارشناس مهدویت با بیان اینکه مرحله دوم «تحلیل حدیثی در حوزه مطالعاتی مهدویت» است، اظهار کرد: مجموعه احادیثی در زمینه مهدویت شکل‌گرفته بود؛ اما دسترسی مخاطب به این مجموعه حدیثی پراکنده بود همچنین احادیثی وجود داشتند که برای مخاطب قابل‌فهم نبودند و نیازمند توضیح بودند؛ همین مسئله باعث شده مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر را نگارش کنند.
وی با اشاره به اینکه تدوین این کتاب ۷۰ سال طول کشید و احادیث به‌صورت روایت به روایت تفسیر شدند، بیان کرد: تسهیل دسترسی مخاطب به احادیث پراکنده در منابع متعدد و تبیین مهدویت با رویکرد فقه الحدیث دو ویژگی این کتاب است.
استاد حوزه با بیان اینکه در مرحله سوم حوزه دانشی مهدویت توسعه پیدا می‌کند، گفت: در این مرحله مؤسسات و مراکز مهدوی که ذیل حوزه علمیه قم فعالیت می‌کنند مثل مرکز تخصصی مهدویت و مؤسسه آینده روشن شکل گرفتند و مهدویت از یک آموزه و اندیشه حدیثی به یک حوزه دانشی و تفکر راهبردی تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه در این مرحله شاهد تأسیس مجلات و نشریات علمی و پژوهشی ویژه مهدویت هستیم، ادامه داد: در حوزه علمیه قم دیدگاه مستشرقان و غرب‌شناسان در مهدویت اعم از حوزه سلبی و ایجابی موردمطالعه قرار گرفته است.
کارشناس مهدویت با بیان اینکه «مطالعه موضوع شناختی مهدویت» مرحله چهارم این سیر است، عنوان کرد: تطور دانشی در حوزه مهدویت هرگز به تعارض دیدگاه‌ها منجر نشد؛ بلکه تفاوت مطالعاتی به تفاوت بینشی و اندیشه مطالعاتی تبدیل شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معنوی با اضافه کرد: مرحله ششم شاهد رشد مصادر و منابع مهدویت هستیم و بعد از انقلاب اسلامی شش هزار اثر در زمینه مهدویت در حوزه علمیه قم تولید شد.
وی افزود: درست است که این آثار در رتبه‌های علمی متفاوتی قرار دارند؛ اما شاهد توسعه کمی و کیفی هستیم و پدیدآورندگان به زمینه‌های متعدد مسئله مهدویت پرداختند.
کارشناس مهدویت تأکید کرد: این شش هزار اثر مربوط به حوزه علمیه قم است و مجموعه آثار تولید شده بیشتر است و علاوه بر این در حوزه سامرا نیز شاهد فعالیت گسترده‌ای در زمینه امامت و مهدویت هستیم.
وی گفت: در مرحله پایانی شاهد تحقیق علمی در زمینه مهدویت هستیم که این امر برای اولین‌بار در دهه اخیر شکل گرفت و غیر از مقالات تخصصی، بیش از دو هزار مقاله علمی‌ترویجی در این زمینه تولید شده و حدود ۴۰۰ رساله در حوزه علمیه با موضوع مهدویت پژوهشی شکل‌گرفته است.
محقق مهدویت با اشاره به شکل‌گیری در خارج مهدویت اظهار کرد: مهدویتی که در سده گذشته در چند کتاب حدیثی خلاصه می‌شد و امروزه به‌اندازه‌ای تطور مطالعاتی و غنای محتوایی داشته است که زمینه درس خارج آن را نیز فراهم کرده است.


انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/47984