printlogo


۲۰۱۸، «سال ننگین» عربستان سعودی
 ۲۰۱۸، «سال ننگین» عربستان سعودی
کد خبر: 8525
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از المیادین، سازمان عفو بین‌الملل همزمان با اولین سالگرد زندانی شدن شماری از فعالان زن سعودی، در گزارشی با عنوان «سال ننگینِ سعودی», موارد نقض قوانین حقوق بشر را در عربستان در سال ۲۰۱۸ به صورت مستند ارائه کرد.

زهرا الدیرانی، خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین، در گزارشی با اشاره به این موضوع گفت: سازمان عفو بین‌الملل در اولین سالگرد زندانی شدن شماری از فعالان زن، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان و نویسندگان عربستانی در سال ۲۰۱۸, گزارشی با عنوان «سال ننگین سعودی» منتشر کرد.

رئیس بخش مطالعات خاورمیانه در این سازمان گفت فعالان زن و مرد عربستانی سال گذشته گرفتار بازداشت‌های خودسرانه از سوی حکومت بوده و ماه‌های طولانی از ملاقات و سخن گفتن با خانواده‌های خود محروم بوده‌اند. این گزارش افزوده است فعالان زن سعودی در موارد متعدد از شلاق خوردن، شکنجه شدن با شوک‌های الکتریک و تحمل آزار جنسی خبر داده‌اند.

سال گذشته سال ننگینی نه فقط برای عربستان بلکه برای آمریکا نیز بود. سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود، نزدیکترین متحدان ریاض و شمار دیگری از کشور‌های غربی را به نادیده گرفتن اقدامات سرکوبگرانه حکومت سعودی و تبانی با آن متهم کرده و از آمریکا و کشور‌های غربی خواسته است به جای در اولویت قرار دادن قرارداد‌های تجاری و فروش تسلیحات، حکومت سعودی را برای آزادی فوری و غیرمشروط زندانیان اندیشه، تحت فشار بگذارند.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل همچنین بازداشت و زندانی شدن شمار زیادی از مخالفان نظام سعودی را ثبت کرده است که با استناد به اعترافات اجباری و تحت شکنجه به اعدام محکوم شده‌اند. شایان ذکر است، حکومت سعودی از آغاز سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه گذشته، دست‌کم ۱۱۰ زندانی را اعدام کرده است.

خبرنگار در پایان گفت: در اولین سالگرد زندانی شدن شماری از فعالان زن سعودی، سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از حامیان و هواداران خود در همه کشور‌های جهان خواست، حکومت‌ها و نظام‌های کشورشان را برای آزادی بی‌قید و شرط زندانیان اندیشه در عربستان تحت فشار بگذارند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/8525