printlogo


واکنش اعضای جامعه مدرسین به برگزاری پارتی‌های مختلط در سفارت خانه‌ها؛
برگزاری پارتی‌های مختلط در سفارت خانه‌ها خلاف قوانین و عرف دیپلماتیک است/ وزارت امورخارجه نباید تسامح و کوتاهی کند
برگزاری پارتی‌های مختلط در سفارت خانه‌ها خلاف قوانین و عرف دیپلماتیک است/ وزارت امورخارجه نباید تسامح و کوتاهی کند
کد خبر: 9694
اعضای جامعه مدرسین بابیان این‌که برگزاری پارتی‌های مختلط در سفارت‌خانه‌ها خلاف قوانین و عرف دیپلماتیک است، تصریح کردند: وزارت امور خارجه در این زمینه نباید تسامح و کوتاهی کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سفارت‌خانه‌ها، مکان‌هایی که نمایندگی دائم یا موقت یک کشور در کشوری دیگر بوده و عموماً در پایتخت کشورها قرار دارد.

هرچند که قوانین و پروتکل‌های سیاسی و وظایف سفارت‌خانه‌ها بر اساس قراردادهای بین‌المللی و به‌خصوص قرارداد وین کاملاً واضح و مشخص است اما عملکرد سفارت‌خانه‌های کشورهای غربی همواره خبرساز شده است.

 درواقع این سفارت‌خانه‌ها برخلاف پروتکل‌های سیاسی اقدام به برگزاری جلسات و مراسم‌هایی می‌کنند که نه‌تنها با موازین و قوانین جمهوری اسلامی ایران منافات دارد بلکه در بسیاری از موارد باهدف ضربه زدن به‌نظام این اقدامات صورت می‌گیرد حال بگذریم که بارها جاسوسی‌ها و دخالت‌های پیدا و پنهان این سفارت‌خانه‌ها در امور داخلی کشورمان برملا شده است.

نمونه‌ای بارز دخالت و جاسوسی این سفارت‌خانه‌ها را می‌توان در فتنه 88 مشاهده کرد جایی که چه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و چه بعدازآن این سفارت‌خانه‌ها به‌صورت آشکار تبدیل به مراکز جاسوسی و اقدامات ضد نظام شده بودند.

البته در ماه‌های اخیر در سایه‌ای سکوت و بی‌تفاوتی مسئولان وزارت امور خارجه به نظر می‌رود سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی با رویه‌ای جدیدی را در پیش‌گرفته‌اند و به دنبال برگزاری مراسم‌هایی هستند که در آن تمام موازین و قوانین رایج در کشورمان زیر پا گذاشته می‌شود.

دوشنبه همین هفته بود که سفارت ایتالیا در ایران اقدام به برگزاری جشنی به مناسبت روز ملی این کشور در باغ این سفارت کرد.

 این مهمانی به سبک و سیاق پارتی‌های مختلط غربی‌ها برگزارشده بود به‌طوری‌که در تصاویری که از این مراسم منتشرشده شاهد حضور زنان نیمه عریان و سرو برخی از نوشیدنی‌های حرام هستیم که کاملاً برخلاف عرف و قوانین رایج در کشورمان است.

البته این پایان کار نیست و امروز هم سفارت انگلستان یا به عبارت بهتر سفارت‌خانه روباه پیر و استعمارگر، اقدام به برگزاری مراسمی تحت عنوان جشن تولد ملکه انگلیس کرده است.

نکته جالب‌تر این‌که سفارت‌خانه این کشور با ارسال ایمیلی به شرکت‌کنندگان خواستار واریز مبلغی شده تا هزینه مراسم را تقبل کنند.

به‌هرحال برگزاری چنین مراسم‌هایی با حاشیه‌سازی‌های فراوانی روبرو شده است و عدم رعایت شئونات اسلامی در این‌گونه محفل‌ها علامت سؤال بزرگی را ایجاد کرده است که انتظار می‌رود مسئولان دولت پاسخ مناسبی به این سؤال داشته باشند.

در این میان دو نفر از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن محکوم کردن این اقدام سفارت‌خانه‌های غربی خواستار ورود وزارت امور خارجه به این موضوع و برخورد با سفارت‌خانه‌های هنجارشکن شدند.

آشتیانی: برگزاری پارتی‌های مختلط در سفارت خانه‌ها خلاف قوانین و عرف دیپلماتیک است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا آشتیانی در گفتگو با خبرنگار ما دراین‌باره گفت: قوانین جاری در هر کشور داریم که سفارت‌خانه‌های کشورهای دیگر ملزم به رعایت آن هستند.

وی بابیان این‌که هر عملی که خارج از قوانین کشور میزبان باشد خلاف عرف دیپلماتیک است، ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران قوانین اسلامی و شرعی دارد به‌طوری اتباع کشورهای خارجی که به ایران وارد می‌شوند شئونات اسلامی را بر اساس قوانین داخلی کشور رعایت می‌کنند و این اقدام اخیر سفارت‌های کشورهای غربی به‌خصوص ایتالیا تعمدی و با آگاهی کامل بوده است.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این‌گونه اقدامات کشورهای بیگانه خلاف عرف دیپلماتیک است و باید برخورد جدی با این مهم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تسامح و کوتاهی از سوی وزارت امور خارجه است چراکه این وظیفه‌ای وزارت امور خارجه است که جلوی این اقدامات را بگیرد.

آشتیانی افزود: اگر همان بار اول با سفارت‌خانه‌های متخلف در سال‌های گذشته برخورد می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید که سفارت‌خانه ایتالیا این غلط را بکند.

وی تصریح کرد: هر سفیری که وارد کشور می‌شود باید استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور کند و قطعاً در این دیدارها قوانین و مقررات کشور به سفیران به‌صورت رسمی بیان می‌شود.

آیت‌الله ممدوحی: مسئولان وزارت خارجه باید به‌صورت قانونی وارد عمل شوند

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: برگزاری مراسم‌های مختلط آن‌هم در خاک جمهوری اسلامی ایران محکوم است و نباید شاهد برگزاری چنین مراسم‌های باشیم.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت امور خارجه باید به این موضوع وارد شوند و اجازه ندهند این‌گونه اقدامات و گستاخی‌ها تکرار شود.



انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/9694