اهمیت راهبردی جهش در تولید برای کشور

انتخاب شعار جهش در تولید از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از اقدامات هوشمندانه است که برای قوی شدن اقتصاد کشور و جبران آسیب های این روزهای کرونایی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سال قبل شعار رونق تولید از سوی رهبری تعیین شد اما امسال بحث جهش در تولید شعاری است که از سوی رهبر معظم انقلاب کاملا هوشمندانه انتخاب شد چرا که با توجه به شرایط امروز کشور و مهمان ناخوانده ای که در کشور حضور دارد باید در تولید جهش داشته باشیم تا عقب افتادگی این مدت مبارزه با کرونا و مشکلات قبل جبران شود.
جهش در تولید یکی از مسائل مهم در اقتصاد است که می تواند چالش هایی که این روز ها توسط ویروس کرونا در اقتصاد کشور ایجاد شده است را جبران کند و البته این مسئله در دراز مدت هم باعث خواهد شد در چنین وضعیت هایی اقتصاد کشور بیمه باشد و آسیبی به اقتصاد کشور وارد نشود.
اما امروز با توجه به مشکلاتی از قبیل تورم، بیکاری ، گرانی و...؛ اقتصاد به یکی از اصلی ترین موضوعات کشور تبدیل شده است و یکی از دلایل انتخاب شعار جهش در تولید شاید حل ریشه ای مشکلات اقتصادی باشد چرا که مشکلات اقتصادی می تواند با دیگر عرصه های مهم کشور هم مرتبط باشد و آنها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
این در حالی است که چند سال قبل مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که این عنوان در گام دوم انقلاب هم وجود دارد. اقتصاد مقاومتی شاه کلید تمام شعارهای اقتصادی این چندسال است که به نوعی رابطه مستقیم دارد.
بنابراین، مشخص است که رونق تولید و فراتر از آن، جهش تولید بخش مهمی از راهبرد و الگوی مطلوب مدیریت اقتصاد کشور است و به میزانی که در این زمینه گام برداشته شود، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد مقاومتی صورت عینی به خود بگیرد.
از همین رو باید گفت شعارهایی که توسط رهبرانقلاب انتخاب می شود فقط معطوف به همان سال نمی شود و باید برای تحقق آن برنامه ریزی بلند مدت انجام داد.
یکی از راه های تحقق شعار سال قرار دادن سیاست های تعیین شده در تمام امور مهم کشور است؛ البته باید به این مسئله هم اشاره کرد که جهش در تولید یعنی اقدامی جهادی، یعنی فعالیتی بالاتر و بیش از حد معمول و عادی باشد تا آن پیشرفت لازم در تمام عرصه ها رویت و تحقق یابد.
یکی دیگر از مشکلات اقتصاد امروز کشور واردات بی رویه کالا به کشوراست حتی کالایی که در داخل تولید می شود. کارشناسان در خصوص این مسئله هشدارهای بسیاری داده اند اما همچنان بازهم شاهد واردات هستیم. واردات بی رویه کالایی که در داخل تولید می شود باعث ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی و ضعیف شدن اقتصاد و درنهایت وابستگی به خارج می شود.
شعار جهش در تولید می تواند این موضوع را درصوتی که محقق شود از بین ببرد و یا کمتر شود. البته واردات اثرات منفی بسیاری برای کشور دارد که باید جلوی این موضوع گرفته شود.
از طرفی همان طور که گفته شد برنامه ریزی دقیق در جهش تولید وابستگی داخل به خارج را از بین می برد و اقتصاد کشور را قوی می کند. قوی شدن اقتصاد موجب خواهد شد وابستگی اقتصاد کشور به نفت روزبه روز کاهش یابد. خروج از وابستگی اقتصاد به نفت سال هاست که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است که دولت ها برای تحقق این موضوع اقدامات هدفمندی برنداشته اند.


حسین حیدری
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/18071
اخبار مرتبط

نظرات شما