ظرفیت هسته معاملات بورس ۷ برابر شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، موانع و راهکارهای بازگشت بازار بورس به تعادل امشب سوم شهریور ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور امیر هامونی مدیرعامل فرابورس و محمد رضا خواجه نصیری رئیس هیئت مدیره بورس تهران مورد بررسی قرار گرفت.

امیر هامونی با اشاره به بحث دو شیفته شدن هسته معاملات گفت: گلوگاه‌هایی در هسته معاملات داریم لذا مهندسان ما تلاش شبانه‌روزی کردند تا بتوانند مسئله را حل کند به طوری که از دیروز ظرفیت هسته معاملات توسط مهندسان ایرانی ۷ برابر شده است.

او با اشاره به اینکه در طی سالیانی که بورس رشد کرد حجم تراکنش مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت افزود: این ظرفیت از ۳ هزار تراکنش به ۲۰ هزار تراکنش در ثانیه رسید بنابراین از این به بعد کار به صورت یک شیفته انجام خواهد شد، زیرا فشار مضاعفی بر هسته معاملات وارد شده بود.

 

مدیرعامل فرا بورس با اشاره به اینکه هیچ نماد بعد از ظهری حتی در خصوص عرضه اولیه نخواهیم داشت عنوان کرد: ظرفیت هسته معاملات افزایش یافته است، دارا دوم و پتروشیمی‌ها اثر کارشناسی در بازار ندارند، شاید مردم فکر کنند که بین دستگاه‌ها ناهماهنگی وجود داشته است، اما باید گفت که دلیل کارشناسی در این رابطه وجود ندارد.

هامونی با اشاره به اینکه دارا دوم وارد بازار خواهد شد اظهار کرد: از فردا قیمت پایه تخفیف ۲۰ درصدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت لذا قیمت پایانی فردا ملاک تخفیف خواهد بود.

او با اشاره به اینکه عرضه اوراق سلف نفتی دو هفته پیش در بورس انرژی مطرح و سپس لغو شد تصریح کرد: این مسئله هیچ ربطی به گشایش اقتصادی ندارد، اوراق سلف نفتی از سال گذشته در بورس انرژی عرضه و منتشر شد  و گشایش اقتصادی از بورس انرژی متفاوت است.

مدیر عامل فرا بورس ایران خاطرنشان کرد: حقوقی‌ها از امروز فعال شده‌اند و فعال خواهند بود تا ما این شرایط را سپری کنیم بعد از شهادت سردار سلیمانی این هماهنگی و همیت را میان همه حقوقی‌ها می‌بینیم . بانک‌ها فعال هستند و منابع را در بازار تزریق می‌کنند بنابراین جای هیچ نگرانی در خصوص شرایط ایجاد شده وجود ندارد.

هامونی با اشاره به اینکه در شرایط خاص بازار، سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر همیشه تنظیم‌گری‌های لازم را انجام می‌دهد گفت: صندوق‌های درآمد ثابت مخاطب خاص جامعه بازار پول و افراد ریسک گریز جامعه هستند لذا، صندوق‌های درآمد ثابت به شرایط فعلی بازار کمک می‌کنند و لذا این صندوق‌ها الان فعال شده اند و در بازار کمک کننده هستند.

شاخص‌ها دوباره مثبت خواهد شد و ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم


خواجه نصیری با اشاره به اینکه بهتر است مدیریت ریسک را به جای اینکه به سمت مقررات ببریم به سمت مدیران هدایت کنیم گفت: مدیران صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند در شرایط خاص بازار با فعالیت خودشان اقدام به مدیریت کنند تا بخش زیادی از مقررات از جمله دامنه و بازارگردان‌ها و نهاد‌های مالی فعال بتوانند کارشان را خوب انجام دهند، اگر آن‌ها به سمت بازارگردانی بروند و مدیریتشان را خوب انجام دهند نیازی به دامنه نوسان نداریم، دامنه نوسان نامرئی توسط بازارگردان‌ها ایجاد می‌شود در شرایطی که بازار نیاز به سهام دارد . امیدواریم با اتفاقاتی که در این مدت افتاد به زودی بازار به روال خود باز گردد.

نائب رئیس هیات مدیره بورس تهران با اشاره به اینکه شاخص‌ها دوباره مثبت خواهد شد و ما از مردم عذرخواهی می‌کنیم افزود: دو شیفته شدن بازار بر روی رفتار بازار تاثیر گذاشت و مردم عکس‌العمل نشان دادند، سامانه معاملات به نقطه ثابت رسیده است.

او با اشاره به این که انشاالله بازار مثبت خواهد شد و مثل ساعت کار خواهد کرد ادامه داد: دو شیفته شدن بازار اتفاق خوبی نبود لذا باید از سرمایه گذاران به دلیل محدودیت فنی ایجاد شده است عذر خواهی کنیم . بازار به زودی به روال خود باز خواهد گشت.

خواجه نصیری با تاکید بر اینکه باید اعتماد و دلگرمی به مردم برگردد گفت: نمی‌توانیم به مردم بگوییم که چرا بی اعتماد شده اند، با جمعیتی که امروز داریم کنترل بازار نیاز به عمیق نگاه بیشتر‌ی دارد.

او با بیان اینکه شرکت‌های پالایشی از ایجاد یا عدم ایجاد صندوق دچار تغییر نخواهند شد اظهار کرد: ما دو ماه در خصوص دارا دوم صحبت کردیم و تبدیل به فاکتور شد و نمی‌توان به مردم گفت که به این اتفاق توجه نکنند.

نائب رئیس هیات مدیره بورس تهران با اشاره به اینکه در سری اول سفارش فروش سهام عدالت به مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان را از سمت مردم داشتیم گفت: همه کسانی که دست اندرکار حوزه سیاسی و اقتصادی هستند باید بدانند این بازار با جمعیت ۵۰ میلیونی دارای تفکر، اندیشه و اعتماد هستند لذا فرآیند سهام عدالت با معاملات عادی فرق می‌کند و اوراق سلف نفتی ربطی به بازار سهام ندارد به طوری که یک سوءتفاهمی در اخبار و انتشار آن در این رابطه وجود دارد لذا مبلغ اوراق سلف نفتی و همچنین اوراق دولت، ریالی از بازار سهام تامین نمی‌شود.

حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس برای بازگشت بورس به روز‌های اوج

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه برنامه با اشاره به حمایت کمیسیون اقتصادی مجلس برای بازگشت بورس به روز‌های اوج افزود: بنده از ابعاد طرح گشایش اقتصادی خبر ندارم لذا فروش نفت در کشور از طریق اوراق سلف نفتی انجام می‌شود، ابزار سلف تصویب شده  و از سال ۹۳ انتشار اوراق سلف نفتی بر اساس قوانین سالیانه ۷۰۰، ۸۰۰ میلیارد تومان است.

او ادامه داد: حدود ۱۰ روز قبل از صحبت رئیس جمهور ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار اوراق سلف نفتی منتشر شد، اما اثری در بازار نداشت.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/19873
اخبار مرتبط

نظرات شما