رئیس پژوهشکده زن و خانواده در گفتگو با قم فردا:

توانمندی خانواده ها موجب تحکیم و بقای جامعه می شود/مسائل اقتصادی روی خانواده ها تأثیر مستقیم دارد

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان این که توانمندسازی خانواده ها موجب تحکیم و بقای جامعه می‌شود، گفت: سیاست‌های چهل‌ساله، بیشتر برچسب خانواده داشتند و تلاش این سیاست‌ها، حمایت اقتصادی، بهداشتی از خانواده و محدودسازی مناسبات خانوادگی بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد رئیس پژوهشکده زن و خانواده در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال 1395 اظهار داشت: در سیاست‌گذاری‌هایی که تا پیش از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در کشور اجرایی شده کمتر از پیوست‌های تحلیلی استفاده می‌شود، ما تا دهه هشتاد، سیاست خانواده نداشتیم و هرچه بود، حمایت از خانواده‌های خاص بود؛ مثلاً خانواده‌های عضو کمیته امداد و مانند آن، اما چیزی نداشتیم که ناظر بر سیاست خانواده باشد و بعدها بود که گونه‌ای از سیاست خانواده را پیگیری کردیم.
وی با بیان این که در تمام دنیا سیاست رفاهی باهدف حمایت از خانواده وجود دارد، ابراز داشت: در ایران نیز سیاست رفاهی باهدف حمایت از خانواده وجود دارد که هدف از آن تأمین نیازهای خانواده است و وام ازدواج، وام اشتغال، حمایت از فرزندآوری و مانند آن است حال این که سیاست‌های چهل‌ساله، بیشتر برچسب خانواده داشتند و تلاش این سیاست‌ها، حمایت اقتصادی، بهداشتی از خانواده و محدودسازی مناسبات خانوادگی مانند تعیین سن ازدواج و مانند آن بوده است. آیا حاکمیت اقدام به سیاست‌گذاری‌هایی کرده که در آن خانواده به حدی از توانمندی برسد که بتواند مشکلاتش را خودش حل کند؟ خانواده باید در مقیاس هسته‌ای یا گسترده، در حل مسائل خودش توانمند شود.
زیبایی نژاد تصریح کرد: مسائل اقتصادی بر خانواده تأثیر مستقیم دارد، زمانی که پیمایش صورت می‌گیرد و %۸۰ خانواده‌ها دولت را مسئول مدیریت اوقات فراغت فرزندان می‌دانند، این یعنی یک جای مسئله گیر دارد. خانواده مسائلی را از حاکمیت انتظار دارد که خودش باید تدبیر کند. حاکمیت در عرصه‌های زیادی درگیر می‌شود که نباید دخالت کند. حاکمیت باید به‌گونه‌ای کارسازی کند و ثبات اقتصادی ایجاد کند تا خانواده به‌صورت طبیعی نیازهای خودش را برطرف کند.

وی تاکید کرد: سیاست ناظر بر تحکیم خانواده چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ زمانی که خانواده بتواند مسائلش را خودش حل کند. مباحث و مسائل در مقیاس خانواده هسته‌ای با مباحث و مسائل در مقیاس خانواده گسترده تفاوت دارد. نهاد خانواده به‌عنوان یک نهاد اجتماعی، باید به‌گونه‌ای توانمند باشد که بتواند بیشتر مسائلش را خودش توسط مهارت‌هایی که آموخته، حل کند.



انتهای پیام/110


http://qomefarda.ir/29728
اخبار مرتبط

نظرات شما