گزارش قم فردا از ورود جدی دولت در رونق ساخت و ساز مسکن؛

مسکن ملی؛ پایانی بر چشم انتظاری مستاجران برای خانه دار شدن / عزم جدی دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم

بعد از عدم ورود جدی دولت قبل به مسئله مسکن و رشد چندبرابری قیمت مسکن و اجاره بها، دولت فعلی در موضوع ورود جدی داشته و در این خصوص اقدامات جدی در راستای خانه دار شدن مردم را دنبال می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مسکن یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر از ابتدای خلقت تاکنون بوده است و طبق قانون تامین آن برعهده دولت قرار دارد البته در سال های اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار نامطلوب بوده و قیمت مسکن و اجاره بها رشد غیرمنطقی را تجربه کرد که این رشد غیر منطقی به دلایل مختلفی همچون تعطیلی ساخت ساز، عدم دریافت مالیات ازخانه های خالی، تبدیل شدن مسکن از مصرف به سرمایه اتفاق افتاد که همین مسئله موجب شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کند و خانه دار شدن برای قشر ضعیف جامعه تبدیل به رویا شود.
ازهمین رو طبق اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی که در سال های اخیر منتشر شد نشان می دهد با حقوق ها و دستمزدهایی که امروز به کارگران پرداخت می شود خرید یک خانه نقلی به میزان یک عمر طول خواهد کشید در حالی که این عدد در سایر کشورها مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین 9 تا 20 سال است.
یکی از اتفاقات مهم در کاهش قیمت مسکن در کشور، شروع ساخت و ساز است. یکی از این ساخت و ساز ها می تواند ساخت مسکن توسط دولت باشد. در دولت احمدی نژاد مسکن مهر شروع شد و بسیاری از شهروندان صاحب خانه شدند ولی در ادامه دولت روحانی این مسئله تعطیل شد و دولت روحانی در مسئله مسکن ورود جدی نداشت که همین مسئله موجب افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کشور شد. اما در دولت فعلی، آقای رئیسی در این خصوص ورود پیدا کرده و قول ساخت یک میلیون خانه در سال را داده است.



رونق ساخت و ساز باعث کاهش قیمت مسکن می شود

از همین رو باید گفت که  از طرح هایی که موجب می شود تا قیمت مسکن کاهش پیدا کند رونق ساخت و ساز در کشور است با رونق ساخت و ساز مشاغل دیگر هم توسعه پیدا می کند. با توجه به این مسئله حجت الاسلام نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دولت باید با فعال کردن ساخت و ساز مسکن هم اشتغالزایی کند که نتیجه آن کاهش نرخ بیکاری است و هم قیمت مسکن و مخصوصا اجاره بها را کنترل کند.
وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل عده ای سرمایه دار وارد بخش مسکن شدند و سرمایه خود را در این بخش وارد کردند و خانه های ساخته شده را خالی گذشتند تا گران تر بفروشند و سود بیشتری بدست بیاورند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه باید دولت نظارت خود را در بخش مسکن فعال کند، گفت: در این صورت هم ساخت و ساز رونق می گیرد و هم قیمت ها کاهش پیدا می کند و  هدف مالیات بر خانه های خالی کاهش قیمت مسکن در جامعه است که بایستی اجرایی شود.
فعال شدن بخش زیادی از اقتصاد با رونق ساخت مسکن
ساخت مسکن، بخش زیادی از اقتصاد را به خود مشغول می‌کند، صنایعی همچون سیمان، فولاد، مشاغل روزمزد، کاشی و سرامیک با آغاز ساخت مسکن فعال می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش مسکن و ساختمان، حدود ۱۸۰ رشته صنعتی وابسته دارد بنابراین با فعال سازی بخش مسکن بسیاری از صنایع به دنبال آن فعال می‌شوند.

ورود دولت رئیسی به بخش مسکن

این در حالی است که یکی از اصلی ترین شعارهای رئیس جمهور در ایام مبارزات انتخاباتی که بسیاری از فرآیندهای دولت سیزدهم، حول آن می چرخد، ساماندهی وضعیت بازار مسکن است.
بازار مسکن در پی خودداری دولت‌های یازدهم و دوازدهم خصوصاً در زمان وزارت عباس آخوندی از حمایت از سمت عرضه مسکن و توقف ساخت و ساز، دچار مشکل اساسی شده که نتیجه آن رشد ۷ برابری قیمت مسکن در ۴ سال اخیر است.
اینک دولت سیزدهم با شناسایی این کمبود بزرگ، به دنبال اجرای قانون جهش تولید مسکن با اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی ظرف ۴ سال است تا هم به کنترل قیمت مسکن کمک کند و هم از بخش مسکن به عنوان پیشران اقتصادی، برای راه اندازی سایر صنایع و بخش‌های اقتصادی بهره ببرد.



۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها هر سال باید به حوزه مسکن تعلق گیرد

در همین راستا دولت اقداماتی را انجام داده است از جمله رایگان کردن زمین در طرح ملی مسکن برای متقاضیان، افزایش وام مسکن، ارائه وام ودیعه برای مستاجران و برخی از اقدامات دیگر که در این خصوص قاسمی وزیر راه وشهرسازی درباره تأمین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن نیز گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها هر سال باید به حوزه مسکن تعلق گیرد و این قانونی است که همه بانک‌ها باید رعایت کنند و هر سال نیز بر اساس تورم این عدد افزایش می‌یابد.
او تاکید کرد: پرداخت چنین تسهیلاتی کمک خوبی برای خانه دار شدن متقاضیان مسکن است.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تشکیل صندوق ملی مسکن نیز در این قانون دیده شده که در حال شکل گیری است و منابع آن نیز از درآمد‌های وزارت راه و شهرسازی و منابع مسکن مهر و بازگشت اقساط مسکن مهر خواهد بود تا بتوانیم به دهک‌های پایین متقاضی مسکن یارانه پرداخت کنیم در این زمینه نیز باید با سازمان برنامه و بودجه مبلغ پرداخت یارانه نهایی شود.
قاسمی اظهار کرد:  تسهیلات در شهر‌های مختلف، متفاوت است به طور مثال در تهران ۴۵۰ میلیون تومان به هر متقاضی تسهیلات بانکی داده می‌شود . کمک‌های دیگری بر اساس قانون جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده که باید پرداخت شود از جمله زیرساخت‌ها و نیاز‌های اجتماعی مانند مدرسه و پارک نیز باید در کنار این واحد‌های مسکونی ساخته شود.
بانک مرکزی و همچنین شورای پول و اعتبار با پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی برای استان تهران، ۳۵۰ میلیون تومان برای سایر کلان شهر‌ها و همچنین ۳۰۰ میلیون تومان برای سایر شهر‌ها و ۲۵۰ میلیون تومان برای روستاها به سازندگان پرداخت می‌شود که این تسهیلات هم در قالب همان مصوبه اجرایی خواهد شد.
در پرداخت اقساط شرایط خانواده‌ها را لحاظ می‌کنیم
از طرفی بعد از اعلام این رقم از تسهیلات خبری مبنی بر اقساط 5تا7 میلیون برای این تسهیلات در فضای مجازی منتشر شد که در این خصوص محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: میزان اقساط این تسهیلات به هیچ عنوان ۷یا ۵ میلیون تومان نیست و با توجه به آنکه نیمی از اقساط این تسهیلات را دولت پرداخت می‌کند؛ بنابراین میزان اقساط آن به نیمی از این مبلغ یعنی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان می‌رسد.
وی با بیان اینکه مجموع دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات حداکثر ۲۰ سال و حداکثر سه سال مشارکت مدنی تعیین می‌شود، گفت: با توجه به طولانی شدن دوران بازپرداخت و افزایش سود  متعلقه در صورت درخواست متقاضی تقسیط تسهیلات مزبور در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر (۸، ۱۰، ۱۲، ۱۵ ساله) امکان‌پذیر است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شروع اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن بعد از ساخت مسکن شروع می‌شود و به طور معمول زمان پرداخت این اقساط حدود دو تا سه سال بعد از دریافت تسهیلات است.
وی با اشاره به اینکه در طرح نهضت ملی مسکن دولت با اتکا به منابع صندوق ملی مسکن بخشی از سود تسهیلات خانوار‌ها را پرداخت می‌کند، ادامه داد: به هیچ عنوان قرار نیست همه خانوار‌ها بر مبنای سود ۱۸ درصد، اقساط نهضت ملی مسکن را پرداخت کنند.
محمود زاده ادامه‌ داد: میزان اقساط پرداختی منطبق با توان خانوار است و به‌زودی مبلغ اقساط اعلام خواهد شد و میزان منابع صندوق بستگی به قانون بودجه دارد.
وی گفت: به طور قطع میزان اقساط  سایر تسهیلات به ویژه برای روستاییان کمتر است و ما در روند پرداخت اقساط دهک‌های خانواده و شرایط آن‌ها را در نظر خواهیم گرفت.



مالیات برخانه های خالی راهی دیگر برای کاهش قیمت مسکن

البته بر اساس آخرین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی که توسط معاون مسکن و ساختمان این وزارت‌خانه عنوان شد، در تاریخ ۳۰ فروردین سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار خانه خالی را بر اساس استاندارد‌ها شناسایی و در کارتابل امور مالیاتی قرار داده شده است. همچنین این اطلاعات در ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ بروزرسانی و به یک میلیون و ۷۴۰ واحد مسکونی خالی رسیده است.
بنابر اظهارات معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، تاکنون نزدیک به 2 میلیون واحد مسکونی خالی توسط زیرساخت سامانه ملی املاک و اسکان مطابق قانون شناسایی شده و فهرست این واحدهای مسکونی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.
شناسایی و تعیین مالیات برای خانه های خالی هم می تواند در مسئله کاهش قیمت مسکن کمک کند که این مسئله می طلبد این موضوع هم به سرعت پیگیری  و اجرایی شود.

حسین حیدری
انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/30319
اخبار مرتبط

نظرات شما