معاون اتحادیه عطاران قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا:

افزایش علاقه جوانان قم به شغل عطاری/ عطاری شغل اجدادی در قم

معاون اتحادیه عطاران قم با اشاره به افزایش گرایش جوانان در قم به شغل عطاری گفت: در کنار علاقه شغل عطاری نیازمند تجربه، سواد و تخصص نیز می باشد و باید قبل از ورود به این شغل تخصص لازم را کسب کرد.

سید مرتضی لاجوردی یکی از عطارها قدیمی قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: با اینکه رشته تخصصی دانشگاهی من روانشناسی بالینی است اما عطاری شغل اجدادی ما است و بیش از ۹۰ سال است که  این عطاری در بازار توسط پدر بزرگ و پدرم و اکنون توسط بنده اداره می شود و شغل اجدادی خود را ادامه دادم.

لاجوردی گفت: در گذشته عطارها تجویز دارو و نسخه نویسی انجام می دادند اما این روزها به علت شرایط موجود و وجود دارهای کلاسیک و شیمیایی بحث تقویتی داروهای گیاهی بیشتر شده است.

وی بیان داشت: عطاری در قم پیشینه قدیمی دارد بیش از ۱۵۰ سال عطاری شغل اجدادی من بوده است اما سابقه عطاری در قم بسیار بیش از این ها است.


معاون اتحادیه عطاران قم گفت: عطاری های که در قم  پروانه دارند حدودا ۱۸۰ مغازه عطاری است اما ۲۵۰ عطاری هم وجود دارد که پروانه ندارند و در حال اقدام هستند که پروانه آنها صادر شود.

لاجوردی افزود: در چندسال اخیر استقبال جوانان برای ورود به شغل عطاری به شدت افزایش یافته است که لازمه ورود به این شغل این است که تجربه های لازم و دوره های تخصصی این شغل را کسب کنند و تصور نکنند عطار شدن راحت است عطاری نیازمند به سواد و آموزش دارد.

وی ادامه داد: عطاری در اطراف حرم حضرت معصومه سلام الله علیه از گذشته های دور وجود داشته و مورد اعتماد و استقبال زائران بوده است.


 عطاری یکی از مشاغل قدیمی و سنتی قم است که با توجه به موقعیت قم و حضور بارگاه ملکوتی حضرت صورت معصومه سلام الله علیه در قم این حرفه در  مرکز شهر رونق زیادی دارد، و در بسیاری از عطاری های قم عطاری یک شغل و حرفه اجدادی است و نسل در نسل ادامه پیدا کرده است.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/31814
اخبار مرتبط

نظرات شما