قم فردا گزارش می‌دهد؛

فعالیت ۲۴ ساعته بزرگ‌ترین کارخانه تولید آجرنسوز خاورمیانه در قم

ایران دومین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا است و بزرگ‌ترین کارخانه تولید آجرنسوز خاورمیانه در شهرک صنعتی محمودآباد قم به‌صورت ۳ شیفت در حال فعالیت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مجتمع تولیدی آجرنسوز آذرخش شهرک صنعتی محمودآباد قم بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع آجرهای نسوز نمای ماندگار در خاورمیانه به‌صورت ۲۴ ساعته و در سه شیفت مشغول فعالیت است که نشانه خوبی در چرخه اقتصادی است.


جمعی از خبرنگاران استان قم از برخی از واحدهای صنعتی شهرک محمودآباد قم بازدید کردند از جمله این واحدهای صنعتی کارخانه تولید آجرنسوز آذرخش شهرک محمودآباد بود، این کارخانه به بحث تولید آجرنسوز در ابعاد مختلف می‌پردازد از ویژگی‌های این کارخانه دارابودن تکنولوژی منحصربه‌فرد در ایران است این تکنولوژی مختص این کارخانه در ایران است مجموعه صنعتی آذرخش دارای چند کارخانه است.
مهدی گرایی مدیر پشتیبانی مجموعه تولیدی آذرخش اظهار داشت: درگذشته ۱۲۰ هزار قطعه در تولید داشتیم؛ اما بعد از افتتاح خط تولید جدید در دو سال گذشته ظرفیت تولید دونیم برابر افزایش پیدا کرد و حدود ۳۰۰ هزار قطعه روزانه تولید می‌شود.

​​​​​وی ادامه داد: تکنولوژی خط جدید تولید به‌روز است و علاوه بر کیفیت بهتر تولید ضایعات بسیار کمتر و مصرف انرژی کمتری دارد، راه‌اندازی خط جدید ۱۵۰ نفر اشتغال به ظرفیت اشتعال مجموعه اضافه کرده است و جمعاً ۴۵۰ نفر در مجموعه کارخانه‌های آجرنسوز آذرخش مشغول کار هستند.
همچنین محمد سیفی از بنیان‌گذاران این مجموعه اظهار داشت: از کانی‌های غیرفلزی در کشور استانداردسازی‌های درستی در روند انرژی نشده است متأسفانه ما فروش محصولات کانی‌های غیرفلزی را نداریم و صادرات محصولات کانی غیرفلزی مانند سنگ و گچ و این قبیل محصولات را نداریم و چیزی که وجود دارد این است که یارانه سوخت را صادر می‌کنیم.
​​​​​​
وی افزود: باید راهکارهایی ایجاد شود برای نگه داشت انرژی تا این سرمایه ملی هدر نرود در این راستا مجموعه تولیدی آذرخش خط جدید را احداث کرده و ظرفیت تولید را ۲ و نیم برابر افزایش داده است؛ اما میزان مصرف انرژی در یک تن تولید آجر را یک‌هفتم کرده است که اتفاق بسیاری خوبی است، این تکنولوژی باعث می‌شود منابع ملی کشور حفظ شود.
سیفی افزود: اما در مقابل ریسک‌های برای تولیدکننده دارد اگر برنامه‌ریزی مسئولان کشور طوری باشد که مجموعه‌های تولیدی که منابع انرژی را هدر نمی‌دهند حفظ شوند؛ زیرا این خط اگر به هر دلیل خاموش شود زیان سنگینی رخ می‌دهد، برنامه‌ریزی در این واحد تولیدی حرکت به سمت سیاست‌های اصلی کشور و دولت است.
​​​​​​وی عنوان داشت: مسئولان اگر تصمیمی برای انرژی در صنایع تولیدی می‌گیرند طوری باشد که آسیب به صنایع نرسد و تبصره‌ای برای واحدهای تولیدی که مصرف سوخت و انرژی را رعایت می‌کنند در نظر داشته باشند.
صیفی با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در سال تولید داریم گفت: صادرات محصولات تولیدی مجموعه متغیر است سال‌های گذشته صادرات خوبی داشتیم؛ اما باتوجه‌به قوانین دست‌وپاگیر و حتی تحریم‌ها موانعی برای صادرات وجود دارد.

​​​​​​همه قطعات موردنیاز خط تولید این واحد تولیدی در داخل ایران تولید می‌شود، ظرفیت بالای تولید در کوره‌های تونلی در این واحد تولیدی به‌صورت ۲۴ ساعت است و بستگی به محصول تا ۳۰ ساعت نیز می‌باشد، کل زمان پخت آجرنسوز در این کارخانه ۲ ساعت است یکی از نکات مهم این کارخانه فعالیت ۲۴ ساعته و سه‌شیفته است و مواد اولیه تولید آجر از شهرهای مختلف تأمین می‌شود.
یادآور می‌شود ایران دومین تولیدکننده کاشی و سرامیک در دنیا است.

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/۱۷۰



http://qomefarda.ir/43450
اخبار مرتبط

نظرات شما