وزیر کار:

میانگین نرخ بیکاری کشور در نه‌ماهه امسال به ۷ درصد رسیده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز رونق بازار کار در کشور کم‌سابقه است و در سه فصل معدل بیکاری روی عدد ۷ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری صداوسیما، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قم گفت: ایجاد یک میلیون فرصت شغلی انتظار حداقلی دولت و ملت از کارگزاران است و امروز رونق بازار کار در کشور کم‌سابقه است و در سه فصل معدل بیکاری روی عدد ۷ درصد است.
سید صولت مرتضوی با تأکید بر اینکه باید نرخ اشتغال به معدل و معیار‌های بیکاری قابل‌قبول در جهان برسد افزود: در این زمینه فاصله کمی با نرخ‌های بین‌المللی داریم و در برخی استان‌ها نرخ بیکاری به اعداد میانگین ۴ و ۵ درصد رسیده که نرخ امیدوارکننده‌ای است.
وی افزود: در استان‌هایی نرخ بیکاری از ۱۶ درصد به ۱۱ درصد رسیده است و در دولت توجه و تمرکز ویژه‌ای به موضوع اشتغال وجود دارد.
 امروز اقتصاد از حالت شرطی خارج شده
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه امروز اقتصاد از حالت شرطی خارج شده و شرایط انتظاری در کشور بهبودیافته است افزود: نرخ بیکاری در کشور کاهش‌یافته و نرخ مشارکت افزایشی شده و امروز نرخ بیکاری و ۲ و سه صدم درصد کاهش‌یافته است و نرخ مشارکت هم نیم درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی افزود: ما نمی‌توانیم به افراد جامعه بگوییم اشتغال مشکل مردم است و دولت و مدیران در این زمینه مسئول هستند و باید زمینه بهبود اشتغال در کشور را فراهم نمایند.
مرتضوی بر استفاده از فناوری‌های نوین در زمینه آمار‌های مختلف اقتصادی و اشتغال تأکید کرد و افزود: فعال‌شدن سامانه شناسایی بیکاران کشور از جمله این سامانه‌ها برای کشور است.
وی گفت: وزارتخانه مأموریت یافته است که نحوه اشتغال و پایداری اشتغال ایجاد شده را بررسی کند و با ایجاد سامانه جامع وضعیت شغل ایجاد شده را صحت سنجی کند.
ایجاد سامانه نرخ فقر کشور با تعاریف جهانی
وزیر تعاون از ایجاد سامانه نرخ فقر کشور با تعاریف جهانی خبر داد و گفت: پس از ایجاد این سامانه جمعیت با فقر مطلق و زیر خط فقر را اعلام خواهیم کرد.
وی رفع مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان کشور را از اولویت‌های دولت عنوان کرد و گفت: برای این مشکل به دنبال رفع چالش‌ها در خصوص مراکز آموزش فنی و حرفه و برگزاری دوره‌های مهارتی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه قم شهر فرهنگی است و طلاب و دانشجویان زیادی فعال هستند و باید مشاغل خرد و خانگی بیشتر در قم تعریف شود و با توسعه این دسته از مشاغل هزینه‌های تولید به‌شدت کاهش می‌یابد.
در قم باید به مشاغل خرد و خانگی مشاغل توجه ویژه شود
و‌ی ادامه داد: در قم باید به مشاغل خرد و خانگی مشاغل توجه ویژه شود و قم می‌تواند پایلوت کشور در زمینه توسعه و گسترش این دسته از مشاغل شود.
مرتضوی حمایت از مشاغل خانگی و خرد با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه را یکی از اقدامات لازم در قم عنوان کرد و افزود: برای توسعه مشاغل خانگی در قم باید استانداری و اداره کار برنامه‌ریزی کنند و با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه باید برای مشاغل خرد و خانگی حمایت ویژه‌ای صورت گیرد.
وی تأکید کرد: اصلاح ساختار آموزشی و ایجاد نظام مهارتی در نظام آموزشی باید توسعه یابد و با ارتباط و حمایت مراکز فنی و حرفه‌ای و ایجاد رشته‌های آموزشی مهارتی می‌توان ایجاد اشتغال و کارآفرینی را در قم تضمین نمود.
 استاندار قم هم با اشاره به‌ضرورت ایجاد دوره‌های کارورزی در دانشگاه‌ها  گفت: فارغ‌التحصیلان از نظر ایجاد اشتغال و ایجاد شرایط پیداکردن شغل نیازمند کسب مهارت‌های لازم دارند که باید برای دوره‌های لازم در دانشگاه‌ها یا مراکز فنی و حرفه‌ای ایجاد شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47609
اخبار مرتبط

نظرات شما