قم فردا گزارش می دهد؛

اوضاع مطلوب مسافران در قم/ از اسکان رایگان مسافران تا تامین کالاهای اساسی عید نوروز

تعطیلات نوروزی به نیمه خود رسیده است و با توجه به تقارن اعیاد شعبانیه با تعطیلات نوروز و آغاز سفرها بعد از دوسال استان قم شاهد حضور گسترده زائران و مسافران بود بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان از وضعیت مطلوب زائران و مسافران قم دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،تعطیلات نوروزی به نیمه خود رسیده است و با توجه به تقارن اعیاد شعبانیه با تعطیلات نوروز و آغاز سفرها بعد از دوسال استان قم شاهد حضور گسترده زائران و مسافران به قم بود و به گفته رییس پلیس راه استان تردد ها نسبت به سال های گذشته افزایش حدود پنجاه درصدی داشته است.

بررسی های میدانی خبرنگار قم فردا نشان از وضعیت مطلوب زائران از ابتدای آغاز تعطیلات که با ایام نیمه شعبان در قم تقاران داشت دارد.

خوش آمد گویی به زائران قم

ابوالقاسم مقیمی معاون امور زائران استانداری قم در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی قم فردا،اظهار داشت: نزدیک به سه ماه بود قبل از آغاز تعطیلات  برنامه‌ریزی برای پذیرایی از زائران نیمه شعبان و مسافران نوروزی به قم انجام شد زیرساخت ها در ایام کرونا تخریب‌شد بود که ترمیم و ایجاد خدمات جدید در دستور کار قرار گرفت، نقطه قوت برنامه‌ریزی‌ها برای زائران نیمه شعبان تکیه‌بر توان مردمی بود که ساماندهی خوبی در این زمینه انجام‌شد.

مقیمی گفت: همچنین سامانه پیامکی خوش‌آمد گویی و راهنمایی زائر خودکار با کمک مخابرات آماده‌ شد و به‌محض ورود زائر و شماره جدید به استان پیام ارسال می شود و ضمن ارسال خوشامدگویی و برخی تذکرات با معرفی سامانه ۱۳۷ و با ارسال لینک سامانه qomzaer.ir که به کمک دوستان شهرداری و روابط عمومی استانداری راه‌اندازی شد و زائران کلیه اطلاعات ،نقشه‌ها و خدمات را دریافت می کنند.

وی افزود:  با کمک جهاد کشاورزی ارزاق موردنیاز نیز بیش از سهمیه استان تأمین‌شده است.

تامین کالاهی اساسی در قم

همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به ذخیره ۲۵۰ تن سیب و ۵۰۰ تن پرتقال برای عید نوروز گفت: هیچ مشکلی برای تامین کالاهای مورد نیاز ایام عید و ماه مبارک رمضان در قم وجود ندارد، و کالاهای ذخیره شده به مرور وارد بازار شده و در اختیار مردم قرار می گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد : میوه های که برای استان قم تامین شده است از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و یک کمیته تحت عنوان کمیته نظارت بر حمل و توزیع میوه شب عید در سازمان جهادکشاورزی و با مسئولیت سازمان تعاون روستایی شکل گرفته است تا بتوانیم در راستای تامین توزیع میوه شب عید  میوه با کیفیت و با قیمت و شرایط مناسب در اختیار شهروندان قرار دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص نحوه توزیع میوه های تامین شده بیان داشت:  با توجه به هماهنگی که با مجموعه شهرداری و سازمان میادین قم انجام شده بحث غرفه ها در سطح شهر توسط شهرداری جانمایی شده است، برنامه ریزی امسال جهاد کشاورزی به این صورت بود که علاوه بر شهر قم در پنج شهر دیگر و دو شهرستان جدید استان جعفر آباد و کهک نیز مراکز توزیع میوه تنظیم بازاری دایر شود، و در این پنج شهر و دو شهرستان جدید قم نیز میوه های تنظیم بازاری در حال توزیع است.

وی ادامه داد: کالاهای مورد نیاز برای ایام عید نوروز و بلافاصله بعد از آن برای ایام ماه رمضان از جمله گوشت قرمز، مرغ و روغن تامین شده است، در حوزه تامین برنج ، شکر و روغن هم هماهنگی های خوبی انجام شده و ذخایر به اندازه کافی وجود دارد در سطح بسیار خوبی انواع برنج های خارجی را به بازار عرضه کردیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم اظهار داشت:  با توجه به اینکه ماه مبارک رمضان بلافاصله بعد از ایام عید نوروز آغاز می شود پیش بینی ها و برنامه ریزی ها و جلسات برای هماهنگی های لازم انجام شده است تا هم نیازهای اولیه شب عید تامین شود و هم کالاهای مورد نیاز ایام ماه مبارک رمضان تامین شود، یک شبکه بسیار منسجم برای توزیع کالاها تعریف شده است.

اسکان رایگان زائران در حرم و جمکران

علاوه بر تامین کالاها اساسی در این ایام اسکان زائران نیز در دستور کار مسئولان قرار گرفته و حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیه و مسجد مقدس جمکران پیشگام اسکان زائران در قم هستند.

مدیر حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اختصاص زائرسرای کوثر، شبستان نجمه خاتون(س) و بالکن غربی شبستان امام خمینی(ره) به اسکان مسافران نوروزی گفت: زئران برای هماهنگی اسکان در خارج از حرم نیز می توانند به دفاتر ستاد اسکان استان قم در داخل حرم مطهر مراجعه کنند.

عبدی افزود: : زائرسرای کوثر واقع در صحن جواد الائمه علیه السلام حرم مطهر از شب ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ هر شب با ظرفیت ۴۰۰ نفر به زائران خدمات اسکان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به حجم زیاد زائران حرم بانوی کرامت در ایام نوروز  گفت: از ۲۷ اسفند ماه با توجه به مراجعه زیاد افراد برای اسکان شب در حرم مطهر، شبستان نجمه خاتون با ظرفیت حدودی هزار تا هزار و ۲۰۰ نفر به این امر اختصاص یافته است و همچنین با افزایش تقاضا، بالکن غربی شبستان امام خمینی(ره) نیز در شب های گذشته در اختیار زائران قرار گرفته است.

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت افزود: پذیرش اسکان در داخل حرم مطهر از ساعت ۱۱ شب آغاز می‌شود و تا اذان صبح زائران می توانند از فضاهای تدارک دیده شده در داخل حرم مطهر برای استراحت استفاده کنند.

وی ادامه داد: ستاد اسکان زائران استان قم هم برای راحتی زائران دو دفتر در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دایر کرده است تا برای اسکان زائران هماهنگی‌های لازم انجام ‌شود و زائران برای اسکان به مکان‌های تدارک دیده شده در سطح شهر هدایت شوند.

عبدی گفت: زائران می‌توانند برای ثبت نام و هماهنگی اسکان خارج از حرم مطهر نیز به دفاتر ستاد اسکان استان قم در حرم مطهر که در حجره ۳۵ صحن امام رضا علیه السلام و دفتر خدمات زائر واقع در صحن جواد الائمه علیه السلام مستقر است مراجعه کنند.

همچنین مسئول واحد خدمات سالمندان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) گفت: با توجه به حضور چشمگیر زائران قبل از آغاز نوروز 1401، علاوه بر جا به جایی زائران با استفاده از ویلچر در داخل حرم، صندلی‌های چرخ‌دار به
صورت امانی در اختیار زائران قرار می‌گیرد و ویلچرهای مشکل‌دار مسافران نیز تعمیر می‌شود.

ابراهیم صدوقی معاون خدمات زائران مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه امسال مسجد مقدس جمکران لحظه تحویل سال میزبان حضور چشم‌گیر زائران و مسافران بود اظهار کرد: با توجه به اینکه امکانات مسجد مقدس جمکران محدود است اما اقبال مردم پس از کاهش محدودیت‌های سفر، افزایش چشم‌گیری داشت و امسال میزبان زائران زیادی از سراسر کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به بارش باران و برودت هوا در حوزه اسکان، تدابیری در مسجد مقدس جمکران اتخاذ شده است افزود: امسال شبستان امام حسن عسکری از ساعت ۲۰ تا ۸ صبح پذیرای خواهران زائر برای استراحت است. شبستان کربلا و مسجد امام علی(ع) نیز برای پذیرایی از برادران آماده شده است.

صدوقی خاطرنشان کرد: ۶ هزار خادم افتخاری، مشرفی و نذر موقت نیمه شعبان در ایام نوروز نیز فعال خواهند بود و به صورت ۲۴ ساعته در سه شیفت خدمت‌رسانی می‌کنند و چایخانه‌های مسجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی غذای نذری گرم را در وعده‌های مختلف توزیع می‌کنند.

اسکان زائران در مدارس

همچنین بنا به گفته روابط عمومی آموزش‌وپرورش قم از ابتدای تعطیلات نوروز تا امروز جمعه پنجم فروردین، ۱۱ هزار و ۷۷۱ خانواده در ۲۳۵ باب مدرسه این استان اسکان یافتند که این تعداد شامل ۵۰ هزار و ۷۷۰ نفر است، بیشترین مسافر اسکان یافته در مدارس از استان آذربایجان شرقی بوده است، استان های خراسان رضوی، آذربایجان غربی، زنجان، خوزستان، همدان، اردبیل، اصفهان، مازندران و کرمان در رده‌های بعدی قرار دارند.

تنوع برنامه های فرهنگی ارگان های استان از جمله برپایی ایستگاه نقاشی کودکان در حرم مطهر، اهدای جایزه به دختران زائران با حجاب توسط ستاد اسکان فرهنگیان و قابل تقدیر است.

حضور میدانی مسئولان

نظارت های میدانی استاندار و هیئت همراه از وضعیت اسکان مسافران، و وضعیت جاده ها بسیار چشمگیر بود.

شاهچراغی استاندار قم با اشاره به خدمات ستاد تسهیلات سفر شهرداری قم  گفت: به دلیل تقارن مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، هماهنگی‌های مطلوبی از چند ماه گذشته شکل‌گرفته و همراهی‌های بین دستگاهی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

وی با تأکید بر کمبود زیرساخت‌های گردشگری در قم، یادآور شد: برای جبران بخشی از کمبودهای اقامتی در این استان، فضای تعدادی از مدارس و سالن‌های ورزشی به این امر اختصاص پیدا کرد.

سرهنگ پناهی رییس پلیس راه استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا بیان داشت: در آزاد راه قم- تهران، آزاد راه قم - کاشان، بزرگراه قم - سلفچگان ، محور حرم تا حرم جاده قم به سمت گرمسار شاهد افزایش تردد نسبت به سال های قبل بودیم.
پناهی گفت: تعطیلات نوروز از زمان هایی است که پلیس راه بیشترین حضور را در سطح محورها دارد و پلیس راه استان قم با حداکثر نیروها و خودروها در محورها حضور دارند، علاوه بر نیروهای پلیس راه استان قم فرماندهی نیروی انتظامی کشور نیز نیروهایی را در اختیار پلیس قم قرار داده همچنین خودورهای نامحسوس را راهداری در اختیار ما قرار داده به صورت مدام در محورهای استان قم در حال گشت زنی هستند.

امکان بازید اماکن تاریخی قم

احداث نوروزگاه در اماکن تاریخی استان قم نیز مورد استقبال مسافران و زائران قرار گرفت و امکان بازدید و معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی قم از جمله تمدن هفت هزار ساله در تپه قلی درویش  بعد از مدت ها فراهم شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: مجموعه گنبد سبز قم تبدیل به نوروزگاه شده که مسافران از این مجموعه تاریخی بازدید دارند و از نمایشگاه های صنایع دستی که در این مجموعه مستقر شده استفاده می کنند همچنین کاروان‌سرای دیر گچین  تبدیل به نوروزگاه شده است دیر گچین بزرگ‌ترین کاروانسرای ایران است و به عنوان مادر کاروان‌سراهای ایران شناخته‌شده است و مورد بازدید مسافران نوروزی قم قرار گرفته است.

ارجمندی تأکید کرد: تپه قلی درویش قم تاریخی ترین تپه باستانی کشور قدمت هفت هزارساله با 22 دوره معماری آماده بازید شده است، تپه تاریخی قلی درویش مسقف شده است و به عنوان یک سایت موزه قلی درویش در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفت این تپه هویت تاریخی استان قم را مشخص می کند که این هویت یک شهر مذهبی هفت هزار ساله است، مسافران نوروزی حتماً از تپه باستانی قلی درویش بازدید کنند.

ارجمندی بیان داشت: نکته خوبی که در نقشه‌های گردشگری امسال استان قم قرار داده‌شده مشخص شدن مسیرهای سفر است که مسافران و زائران می‌توانند از آن مسیر برای رسیدن به محل موردنظر استفاده کنند و مسافرانی که وارد قم می‌شوند علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه سلام اله علیه و مسجد مقدس جمکران می‌توانند بر اساس سلایقی که دارند از طریق مسیر سفر قم گردی جذابی داشته باشند.

وی عنوان داشت: خانه ملاصدرا که در شهر کهک قم قرار دارد سال ها مغفول مانده به عنوان ییلاق کهک می تواند مورداستفاده زائران و مسافران قرار گیرد، همچنین خانه ملاصدرا به عنوان نورزوگاه آماده پذیرایی از زائران و مسافران نوروزی است، خانه ملاصدرا یک اثر فاخر فرهنگی است و قرار است با همکاری شهرداری کهک خانه ملاصدرا تبدیل به مجموعه اثر تاریخی، فرهنگی، اقامتی ،  پذیرایی و طبیعی شود و قابلیت این را دارد که از سراسر جهان توریست جذب کند.

مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/32474
اخبار مرتبط

نظرات شما